Ang sk hö analyser...

H

Hemligisten

Jag talade med min stall ägare härom dagen för att jag ville ha en analys över hennes silage som jag använder, och hon sa att hon inte trodde på sånt där med hö analyser för hon har tillsammans med en vännina skickat in hö från samma bal till två olika företag...
Döm av deras förvåning då de fick två helt olika svar.. protein halten var tex på den ena runt 7 och den andra runt 14 eller nåt!!!
De är ju STOOOOR skillnad.. Någon av hästarna fick tydligen fång på av att ägaren började proppa i hennes häst protein för att täcka överskottet..
Numera fodrar stallägaren bara med ögat..

Vad har ni för erfarenheter?
Vågar man verkligen TRO på de provsvar man får??? :(
 
Sv: Ang sk hö analyser...

Hästar får INTE fång av protein...
Både 7 och 14 är väldigt låga värden...

Jag tror på hö-analyser. Man får ju så att säga ett medelvärde/riktvärde på sitt hö, så man vet på ett ungefär vad man ska stoppa i sina djur. Sen ska man såklart använda ögonen oxå! :)
 
Sv: Ang sk hö analyser...

Det kan bero på vart i balen dom tog...Fång orsakas inte av protein. En ensilagebal brukar vara stor...tar dom från olika ställen så kan det säkerligen vara missvisande.
 
Sv: Ang sk hö analyser...

Hemligisten skrev:
Jag talade med min stall ägare härom dagen för att jag ville ha en analys över hennes silage som jag använder, och hon sa att hon inte trodde på sånt där med hö analyser för hon har tillsammans med en vännina skickat in hö från samma bal till två olika företag...
Döm av deras förvåning då de fick två helt olika svar.. protein halten var tex på den ena runt 7 och den andra runt 14 eller nåt!!!
De är ju STOOOOR skillnad.. Någon av hästarna fick tydligen fång på av att ägaren började proppa i hennes häst protein för att täcka överskottet..
Numera fodrar stallägaren bara med ögat..

Vad har ni för erfarenheter?
Vågar man verkligen TRO på de provsvar man får??? :(
Vågar man tro på din stallägare, låter som en undanflykt. Hade jag fått så olika svar hade jag bett dom göra om analyserna!
 
Sv: Ang sk hö analyser...

Hej alla...

Jag har ju inte haft hästen så länge och ville gärna lära mig mer om foder och sånt och självklart då oxå försöka att ge hästen en så bra foderstat som möjligt, därför bad jag stallägaren om hon kunde fråga bonden om en analys. :)
Det var då jag fick det svaret av stallägaren.

Och ang protein.. trodde att hästen kunde få fång av att få för mkt protein???

Är det inte därför vissa inte kan gå på tex sommarbete? för att gräset har för mkt protein för den känsliga hästen? :confused:
 
Sv: Ang sk hö analyser...

Håller med korven...
Det låter som undanflykter...
Och
7g protein och 14g protein... Det är jätte lågt båda två och det skulle inte förvåna mig om man skulle kunna få båda dessa resultat i samma bal. Det kan ju vara så att det ena provet hadde lite mera blad eller nått för att det ska bli 7g på ena provtagningen och 14g på den andra... men som sagt båda är jätte låga.

Och bara för att man har en uträknad foderstat ska man ju inte sluta fodra med ögat.

Jag tror att många väljer att fodra bara med ögat för att dom saknar de riktiga kunskaperna för att räkna foderstat. Och i stället för att göra det som jag tycker är varje hästägares skyldighet, sätta sig in i det här med foder så tar dom den "enkla" vägen men också den väg som gynnar hästen minst. Det är ju en helt annan sak om man inte kan men försöker lära sig och det kanske blir fel de första foderstaterna man ställer, men att bara inte bry sig och komma med lama ursäkter är en helt annan sak.
Detta är min allar högst personliga åsikt... ;)

GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ang sk hö analyser...

Nej, man vet väl inte till 100% vad som orsakar fång och enligt vad jag hört kan det vara olika orsaker till detta. En del känsliga hästar kan få fång av ett för snabbt foderbyte tex. Man har påvisat att en del hästar kan vara känsliga mot fruktaner som finns i bla (?) gräs. Dock är det inte proteinet i sig som orsakar fång vad jag vet.
 
Sv: Ang sk hö analyser...

Jag håller med dig att det är bra med anlys så man vet hur man ska mäta upp resten med kraftfoder så att det blir med rätt mängder av dom olika ingredienserna. Men vad ska man göra när stallägaren har balar från olika skördar och ingen analys på någon av dom?

Jag blev väldigt besviken när jag fick detta besked eftersom jag har en åttamånader gammal fölis och vill gärna hålla koll på vad han får i sig. Det är väldigt svårt och jag går och grubblar på detta varje dag. Visst kan man titta på hull, päls och sådant men vissa saker ser man ju inte.

Jag har frågat många om råd men inte fått något ordentligt svar på hur jag bäst kan utfodra honom.

I allafall så är jag FÖR analyser då man får reda på vad det innehåller och därefter kan balansera upp de behov som fattas med kraftfoder. Såklart håller man ju koll på hästen endå. Man ser ju oftast hur hästen mår.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang sk hö analyser...

*slänger in en fråga jag tänkte ställa med*

Vart skickar man höet för analys och vilka värden är det man vill ha (visst kan man få flera olika?)?

/Ankan *kan inte alls sånt här*
 
Sv: Ang sk hö analyser...

linafina skrev:
Jag håller med dig att det är bra med anlys så man vet hur man ska mäta upp resten med kraftfoder så att det blir med rätt mängder av dom olika ingredienserna. Men vad ska man göra när stallägaren har balar från olika skördar och ingen analys på någon av dom?

Jag blev väldigt besviken när jag fick detta besked eftersom jag har en åttamånader gammal fölis och vill gärna hålla koll på vad han får i sig. Det är väldigt svårt och jag går och grubblar på detta varje dag. Visst kan man titta på hull, päls och sådant men vissa saker ser man ju inte.

Jag har frågat många om råd men inte fått något ordentligt svar på hur jag bäst kan utfodra honom.

I allafall så är jag FÖR analyser då man får reda på vad det innehåller och därefter kan balansera upp de behov som fattas med kraftfoder. Såklart håller man ju koll på hästen endå. Man ser ju oftast hur hästen mår.

Jag förstår att du tycker att det är viktigt att veta vad hästen får i sig. Det kan ju handla om dess framtida hållbarhet för ridning mm och nu är ju den viktigaste tiden när det växer så mycket som ett litet föl/unghäst gör.
Köpa eget grovfoder.... Det är ju ett alternativ...
Det finns ju nå hösilage som man kan köpa på små bal och pall vis. Jag tror att det heter nått i stil med HorseHage eller nått liknande har dock ingen aning om priset.
Annars så går det säkert att köpa från nån bonde i din närhet.
 
Sv: Ang sk hö analyser...

Min erfarenhet av analyser är enbart bra. Man måste ju analysera för att få veta vad höet, hösilaget innehåller, så man vet vad man ska fodra vidare på.

Jag håller med en av inläggen här där det stod, kan man lita på stallägaren, för jag tycker också att 7 o 14 är MKT låga proteinvärden.
Och även det inlägg där det stod att bara för att man har en analys på höet så ska man ju inte sluta fodra med ögat. Det finns hästar som behöver mer eller mindre foder trots att det är uträknad foderstat. För det finns lättfödda o svårfödda hästar.

Man vet ju inte riktigt vad som orsakar fång, men en bidragande orsak är ju faktiskt kraftig proteingiva. Därför får ju vissa ponnyn fång på betet, för att det innehåller mkt protein. Men som sagt, det finns många bidragande orsaker till fång.

GOTT NYTT ÅR!
 
Sv: Ang sk hö analyser...

HorseHage är superbra men dyrt. För mitt ridhästsilage betalade jag (inkl moms, frakt och pallar) 3,16kr/kg har jag för mig. Avelshästsilaget är dyrare, vet ej hur mycket! Finns en hemsida www.brunsbergs.se tror jag.
 
Sv: Ang sk hö analyser...

Analyssvaret blir vad man lämnar in. Det viktiga är att ta ett så representativt prov som möjligt, dvs taget på rätt sätt och från flera balar och sen inse att svaret är ett MEDELVÄRDE, inte ett exakt värde.

7 och 14 skiljer inte så himla mycket, båda är superlåga och en bra bit under vad som räknas som "användbart värde".

Det var väl TUR att de tog den analysen och kunde komplettera med proteinfoder, för det lär det behövts mycket av.
 
Sv: Ang sk hö analyser...

Ja enligt stallägaren så fick ju en häst fång.. :crazy:
 
Sv: Ang sk hö analyser...

Man ska oxå vara noga med att ta från olika ställen på balen, men visst kan det stämma olika mkt.Även om jag fått analyser å räknat foderstater är det många gånger det inte stämt så jag fått fodra med ögat å då har det gått bättre.
 
Sv: Ang sk hö analyser...

Den fick ju knappast fång av analysen?!?! Snarare HUR stallägaren började ge extrafoder och i vilka mängder.

Dessutom måste man ju fortfarande fodra med ögat!

I vårt stall har vi en analys som säger 6,3 MJ och 16gSRP/ kg foder, men om man tittar på hästarna så KAN det inte stämma. Visst har de tappat lite överlinje, men inte alls så mycket som de gjorde när höt låg på 27gSRP/kg foder (nej, "folk" har inte gett proteintillskott).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ang sk hö analyser...

Jo jag har haft tankar på att göra det. Det dumma är att stallägaren säkert inte går med på det eftersom att köpa eget hösilage skulle innebära att jag måste ha plats för dom balarna med. Det tror jag inte han går med på.

Men dom här HorseHage är det samma sak som hösilage? Kan man ge det som ett hösilage? Var inne på hemsidan som mirage länkade till men fick inte klart för mig om det var 70:- en säck kostade eller vad. Det skulle bli ganska dyrt då min lilla hingst pillar i sig 8-10 kilo hösilage om dagen utan problem.

Lite offtopic: Jag betalar 2000:- för allt i stallhyra och om jag inte vill ha hans foder utan köpa eget så sänker han inte kostanden utan den står kvar trots att jag inte tar av varken hösilage eller kraftfoder. Just nu är det ju bara kraftfoder jag inte tar men endå.
 
Sv: Ang sk hö analyser...

Jag skulle faktiskt ta en allvarlig funderare på att byta stall...
 
Sv: Ang sk hö analyser...

Jo det hade jag gjort om det var så enkelt som folk verkar tro. Det är inte många som tar emot hingst i heller trots att han är så ung. Har haft annons ute nu om stallplats hur länge som helst. Jag har fått ett svar.

Jag har pratat med alla jag känner och det finns inget alls just nu. Det är ju inte vilken stallplats som helst jag kan ta i heller.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 722
Foder & Strö Denna vinter har varit ett långt, evigt pusslande med att försöka få tag på ett hö som håller någorlunda bra kvalité och värden, och jag...
2
Svar
29
· Visningar
4 023
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp