ang. lusern

C

challlle

hej,
min häst har börjat äta sitt hö ganska "dåligt" dvs, han äter inte alltid upp allt. Han får ca 10 kg lusern (hackad strå, men olja), sen han har fått lusernen har det blivit så. Beror det på lusernen att han blir väldigt mätt på det? och därmed inte orkar äta upp allt sitt hö?

Sv: ang. lusern

för han behöver gå upp i vikt. han får 4 kg på morgonen och 4 kg på kvällen samt 2 kilo efter att jag har ridit..ja, det blir ganska dyrt..men det är kg (krafft mått) han får.

OBS, du skriver 10 kg hackat strå, sen skriver du att han får 10 kg dvs 10 Krafftmått. 1 krafftmått är INTE 1 kilo hackat strå, LÅNGT därunder.

Så hur mycket lucern, och hur mycket hö ger du egentligen?

OBS, du skriver 10 kg hackat strå, sen skriver du att han får 10 kg dvs 10 Krafftmått. 1 krafftmått är INTE 1 kilo hackat strå, LÅNGT därunder.

Så hur mycket lucern, och hur mycket hö ger du egentligen?

8 kg (krafftmått) sen får han 2 (vanliga) kg

1 full krafftm?

Då ger du som jag skrev mycket MINDRE lucern än 10 kg.

1 krafftmått rymmer väldigt mycket mindre än 1 kg hackat strå. Mest troligt högst ett par hundra gram, men beror lite på hur man packar.

Köp en digital våg istället, och VÄG lucernet. Då vet du hur mycket du ger.

Ett sådant kraftmått full med luzer väger kanske 3 hg x 8 = 2,4 kg plus 6-7 kg hö, låter lite om det är en häst och ingen ponny. Min b-ponny får lika mycket hö och 0,5 kg luzern om dan.

okej, jag har fattat det om krafftmåttet. kan någon svara på min fråga?

förresten så får han inte 6 kg hö utan ca 8-9 kg. kom på att hästarna får lunch också ;)

Han tycker kanske bättre om luzernet och har blivit lite kräsen...;)

Det är omöjligt att svara på, men teoretiskt visst kan det bero på lucernet, men jag skulle misstänka något annat om ett halvblod backar av en ranson om 6 - 7 kg hö bara för det får 2 - 3 lg lucern hack. Så den givna frågan är, vet du exakt hur många kilo hö du ger? Och följdfrågor - står den på halm? Är höet av bra hygienisk kvalitet? Har den alltid ätit dåligt? Har du kollat tänderna?

Det är omöjligt att svara på, men teoretiskt visst kan det bero på lucernet, men jag skulle misstänka något annat om ett halvblod backar av en ranson om 6 - 7 kg hö bara för det får 2 - 3 lg lucern hack. Så den givna frågan är, vet du exakt hur många kilo hö du ger? Och följdfrågor - står den på halm? Är höet av bra hygienisk kvalitet? Har den alltid ätit dåligt? Har du kollat tänderna?

8-9 kg hö. står på spån, ja. nej, han har alltid ätit upp allt. nej.

Vad har du för analysvärden på hö´t?
En stor häst som behöver gå upp behöver betydligt mer mat än vad du ger, det du ger är bantningskost.
Vad väger hästen och vad utför den för arbete?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka