Ang Krafft

nilema

Trådstartare
Ska på foderföreläsning med Krafft idag och en fundering jag har är:

- står det värden på deras säckar på vad dom anser vara ett "normal" hö? och på vilket hö dom baserat sina rekomenderade givor?

Har ni några funderingar om deras foder så skriv ner dom så kan jag ställa dom
 
Jag tycker rent allmänt att följande är lite märkligt (saxar från kraffts hemsida):

"Fättävlanshästarna får KRAFFT SPORT och KRAFFT PONNY och A***a får KRAFFT GROOV. Jag använder också KRAFFT:s lusernprodukter och är mycket nöjd med hur det funkar."

Jag uppfattade det så att hästarna står i samma stall och alltså borde äta samma hö/silage. Verkar det inte märkligt att man då ger vissa hästar sport och andra groov? Och dessutom inte kommenterar det vidare? :confused:
 
Var och när är det? Har helt missat det, hade annars varit intressant att gå på.

Om jag inte missminner mig så står värdet på det hö de baserar sina foderstatsexempel på på säcken. Men det var länge sen jag tittade på en Krafftsäck.

Varför gör de fodret i pelletsform, förklaring? Kommentarer till alla rykten som går. Det är väl vad jag skulle vilja ha reda på, men å andra sidan använder jag inte ens Kraffts produkter.
 
Är i Ptå

Använder inte heller själv Kraffts produkter (undantag tidigare Turbo)
Men dom har tagit fram ett müsli foder nu?
Vad är det för rykten som går?

Kul om nån mer kom med funderingar...
 
Alla pellets innehåller lika mycket av allt..Skulle det inte vara pellets skulle fodret blandas runt, och vissa saker hamnar bara på botten. Sen är det ju enkelt eftersom man alltid vet hur mycket det väger! :)
 
Mitt tips på frågor
* Fråga efter biotillgänglighet hos deras mineralsorter.
* Fråga även varför de har valt att saluföra oorganiska mineraler.
* Fråga hur de ställer sig till oorganiska kontra organiska mineraler.
/M
 
"diverse slaggprodukter, EXAKT vad är det"

"är bindningsmedlet animaliskt lr vegitabiliskt"
 
Jag uppfattade det så att hästarna står i samma stall och alltså borde äta samma hö/silage. Verkar det inte märkligt att man då ger vissa hästar sport och andra groov? Och dessutom inte kommenterar det vidare?

Varför då? Olika hästar har ju olika behov, en del kanske ska ha högre SRP/MJ-kvot, en del kanske gör lågintensivt arbete, andra högintensivt, en del är svårfödda, en del lättfödda etc?

SÅ DET tycker jag inte alls är konstigt.

Däremot får jag SPUNK på Krafft förbannade generella anvisningar i stil med att 1 åringar ska äta 7-8 kg hö och 1-3 kg breed etc. Fast det är ju kutym hos de flesta fodertillverkare att ange sånt trams tyvärr =(
 
Pratade med Kraffts foderrepresentant om det när jag var på foderföreläsning för ung ett år sen. Hon sa att de hade provat att ta bort dom men det hade blivit ramaskri från kunderna. Det finns tydligen folk som använder dessa och det är väl de som Krafft tjänare pengar på?!?! :devil:

//Alice
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 050
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
723
Senast: Krålus
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 926
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp