Ang foderstatsberäkning..

MalinM

Trådstartare
Håller på förfullt med att räkna ut en ny foderstat till min kille då jag jag ska byta från hösilage till hö.

Det var typ 100 år sedan jag räknade ut en foderstat men till min magra krake är det inte det lättaste har jag kommit fram till..
Han är ett engelskt fullblod på 3 år. Han har inte en muskel på kroppen (har bara haft honom i 3 veckor). Har räknat honom som svårfödd och mager och har även räknat på hans "vuxenvikt" ca 550 kg, ca 20 min skrittarbete och 20 min trav och 20 min galopparbete/dag då jag håller på att sätta igång honom..

Har använt mig av en sida på nätet H****C****S

Det jag funderar på är att nu när jag gjort uträkningen så står det så här i energikolumnen: "ok om hästen är/förblir fin i hull".. menar dom då att det kan behövas mer energi för att få upp hans hull? Balansen är ialla fall 0,2%

Fattar noll:rofl:

Sv: Ang foderstatsberäkning..

Ditt hö har ju en ganska hög kvot , om din pålle är tunn så skulle du ju kunna lägga på lite olja på foderstaten.

Förövrigt så det arbete du lagt in är ju ganska mycket för en häst som du sätter igång ?

Mia

Hej hopp och välkommen i fullblodsvärlden :D

Foderstatsprogrammen visar oftast i underkant för fullbloden.
Jag har använt samma som du och till Märta, som inte kan klassas som "svårfödd", säger de: "Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen." Där menar de om hästen inte är tjock.

Jag använder programmen mer som en vägledning, egentligen mest för mineralerna, men skulle jag följa rekommendationerna till punkt och pricka hade hon fallit ur nu under vintern.
Energin har en balans på 28,1% och proteinet 27,8% i deras program :angel:

Lilla p ligger på ungefär samma siffror.
Märta väger ca 470kg och Lilla p ca 460kg

Senast ändrad:

Ditt hö har ju en ganska hög kvot , om din pålle är tunn så skulle du ju kunna lägga på lite olja på foderstaten.

Förövrigt så det arbete du lagt in är ju ganska mycket för en häst som du sätter igång ?

Mia

Håller med Mia, och dessutom är han bara 3 år.

Otroligt mycket jobb på en treåring skulle jag vilja säga. Särskilt om du har svårt att få upp honom i hull. Dra ner på arbetet till ett minimum (de behöver ofta gå lite för att få aptit) till du ser att han börjar lägga på sig. Det är jättevikigt att det finns muskler, annars sliter arbetet hårt på kroppen. En mager häst behöver ju bygga upp sig för att kunna arbeta på rätt sätt. Det som inte bygger upp, sliter och raserar.

Vi hade vårt fullblod på nästan dubbla värden mot vad de rekommenderade, för att hålla honom fin. Fri tillgång på lusernhack, fri tillgång på hösilage och runt 3 kg Hippo Alfa samt riskli - i vila - krävdes för att han inte skulle se ut som ett skelett med hår på. I arbete fick han utöver detta olja, betfor och ytterligare 1-1,5 kg Alfa.

Han går inte så mycket.. bara som jag hade med i min uträkning då jag vet att programmet kan ligga i underkant speciellt på svårfödda hästar..

Det han går nu är ca 30 skritt /3 dagar i veckan där jag prommenerar bredvid.

Kommer inte ens fundera på att sitta på honom förrens till våren!

Men om det står så som det gör i uträkningen dvs
"Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK." Vad menar dom med det?

Det jag använt i min uträkning är
*Hö, 8 kg med värdet ts:85 mj:8,8 och smrp:67 (kommer ev bli bra mycket mer)
*Betfor 0,5 kg
*Vetekli 0,9 kg
*Kr**t grön mineraler 120g
*Foderkalk 50g

Vad tror ni? Om ni är duktiga på det här så hjälp mig gärna med en foderstat som ni tror kan funka..

Jag hade lagt på lusern och olja, för att få högoktanigt foder. Det är bra att du inte rider till ni fått ordning på maten. 8 kg hö är inte särskilt mycket, men det är kanske bättre så här i början att försöka få i honom mer näring/tugga, t ex lusern och olja. Vi föredrar Hippo Alfa eftersom det är hög andel lusern, mycket smakligt och gett oss fina resultat på kort tid.

Specifika foderstaten tillåter inte reglerna att diskutera, så jag föreslår att du undviker det om du inte vill att tråden ska raderas.

Tycker det låter lite kg /hö på ett fullblod ?

Skulle ge honom fri tillgång och sen möta upp med de mineraler han ev behöver ?

Vad är c/p kvoten på höt ?

Mia

De flesta foderstatsprogram visar dessvärre alldeles för låga värden för fullblod. Som redan sagts, ditt hö har ju jättefina värden dvs det är bara att mata på så mycket hästen orkar äta, räcker inte det sen så beroende på hur han muskulärt ser ut skulle jag fodra på med kraftfoder anpassat för vad höet inte kan åstadkomma, hull, muskler el både och.

Har en egen treåring (i några timmar till, sen fyråring ;) ) som gör mindre jobb än du lagt in för din, är i ok hull och som jag bedömer som normalfödd, ev åt det svårfödda hållet. Enligt samma sida som du använt så får hon idag mer än 30% mer energi än hon behöver, proteinet ska vi inte prata om. :o Men det är vad hon behöver och det tycker jag inte är några jättemängder alls.

... Men om det står så som det gör i uträkningen dvs
"Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK." Vad menar dom med det?..

Är jag osynlig?

Jag förklarade exakt det i mitt inlägg.

Fast i mitt fall tyckte de det var snudd på orimligt :p

Men om jag säger så här då, om någon känner sig manad så får ni hemskt gärna skicka pm till mig med tips och råd på foderstat ^^

Jag hade gärna "tryckt" i honom lucern men han gillar det inte speciellt mycket inte hack heller:( lite grand får jag i honom..
Han har fått salsa bas sedan han kom men han tar sig inte och dessutom är jag inte speciellt glad för färdigblandade foder..

det har jag faktiskt ingen aning om..än.. analys är gjort på höet men inte med mineralerna så det kommer jag få göra själv..

Testa Hippo Grow Alfan som Lovisa tipsat om. Är inte heller förtjust i färdigfoder men det där är i mitt tycke ett riktigt bra (just för att det är lucernbaserat) och prisvärt foder. Min stora ratar allt vad lucern heter, i alla former, men grow alfan äter hon friskt.

Så på med mer av ditt hö som föreslagits, 8 kg är väldigt lite, och räcker inte det till med mer hö, på med tex ovan nämnda foder.

Så där..nu har jag räknat ännu mer..just nu snurrar allt i huvudet ^^

Detta är i alla fall vad jag sj kommit fram till

* Hö 11 kg
* Betfor 0,5 kg
* Olja o,3 kg
* Mineraler 120 g
* Fosforbalans

Betforn är framför allt fär att få i honom mineralerna, hoppas nu att jag får i honom 11 kg hö annars för jag stötta upp med lucern, kanske får i honom det om det blandas med betfor..

What do you think?

Varför mineraler och fosforbalans ? Du vet inte vad höt innehåller för mineraler ,då är det ingen ide att tillföra massor av skit som kan skada mer än göra nytta ?

Se till att han har ordentligt med hö och gör en mineralkoll på höt .

Detta är just det som du INTE kan fodra med ögat som vi diskuterat i en annan tråd ;)

Stör du C/p kvoten så kan pålle inte tillgodo göra sig kalken till skellettet eller om den får för lite av det ena eller andra eftersom dessa hjälper varandra .

Som läget är nu så har du inget att räkna på mer än vad han får i energi och protein och sen ge fritt av detta hö och se hur han hamnar i viktmässigt tills du har resten av análysen .

Mia

Ja gör det och skicka in en analys så ´,får du svaret på en vecka och då köper du till det han ev behöver .

Då kastar du inte ut pengar i onödan på ditt och datt ;) Som du kanske inte behöva ge honom sen och skulle han behöva det så är ju inte denna vecka avgörande . Och efter analysen vet du precis vad du ska ge för tillskott istället.

Mia

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 207
Foder & Strö Jag har 2 kallblod (finnhästar) på lösdrift. Båda är ungefär samma storlek, runt 155 cm höga, lite åt det grövre hållet. Typ 550-600 kg...
Svar
13
· Visningar
1 976
Senast: ch791022
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: Allegra
·
Foder & Strö Behöver lite hjälp att fundera... :bow: Jag köpte ju ny häst för drygt två veckor sen, ett halvblod, en 15 år gammal valack. Han är...
Svar
3
· Visningar
633
Senast: Jenny1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025