Ang. cushings syndrom

aiquen

Trådstartare
Är det vad man ska misstänka att en häst har om den fäller vinterpälsen dåligt och har (haft) problem med fång? Eller krävs det att hästen uppvisar fler symptom för att man ska misstänka cushings?

Och är cushings någonting som är väldigt utbrett bland (äldre) hästar eller är det en relativt sällsynt sjukdom ändå (tycker att man stöter på namnet lite här och var, men det säger ju egentligen ingenting om hur vanligt det faktiskt är)?

Sv: Ang. cushings syndrom

Vad är cushings? Är det det som har med det hormonella att göra?
Har en kompis som har ett 16-årigt halvblod. Han fäller sin "mammut-päls" väldigt dåligt (fällde aldrig klart förra året) och har vad jag kan se små och lite konstigt deformerade hovar. Han ser ut att vara mellan 20- och 25 år gammal. Hans hovar verkar växa mer på höjden än längden.

Är det vad man ska misstänka att en häst har om den fäller vinterpälsen dåligt och har (haft) problem med fång? Eller krävs det att hästen uppvisar fler symptom för att man ska misstänka cushings?

Och är cushings någonting som är väldigt utbrett bland (äldre) hästar eller är det en relativt sällsynt sjukdom ändå (tycker att man stöter på namnet lite här och var, men det säger ju egentligen ingenting om hur vanligt det faktiskt är)?

Någon cushings kunnig är jag inte.

Men just det här med fällning verkar vara bekymmer i år, alla mina 3 har ganska mycket vinterpäls kvar, visst fäller dom, som bara 17, men det finns ganska mycket kvar.

Har hört flera med samma bekymmeri år, det var ju inte så länge sedan det var snö...

Är också lite orolig att min häst har det. Hennes päls är visserligen kort och blank men hon har haft fång för drygt ett år sen och så harhon bubblor över ögonen. De är jättesmå så det är snarare frånvaro av gropar plus att hon har hingstnacke fast det har hon haft sen hon började arbeta ordentligt (hon är 12). Men jag tror att de ska bara typ bukiga pluss dricka och kissa mycket också

Det kan väl iofs vara anledning nog till att misstänka Cushing. Man ska dock komma ihåg att äldre hästar helt naturligt får "svårare" att fälla vinterpälsen. Och fång orsakas nog trots allt mer sällan av överproduktion av kortisol.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 663
Senast: Sirap
·
Hästvård Idag fick jag svar på blodproverna, min 23 åring har cushing. För ca 5 år gjorde jag en stimulering där de mätte kortisolet, sprutade in...
Svar
8
· Visningar
4 865
Hästvård Behöver lite råd inför nästa skoning, står och överväger hur jag ska göra med min häst. Bakgrundshistoria: Har en häst, islandshäst...
2
Svar
30
· Visningar
6 376
Senast: elfi
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 932
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka