Analysera hösilage?

M

Maxmax

Jag undrar vart man kan vända sig för att få sitt hösilage analyserat? Vad kostar det??

Sv: Analysera hösilage?

Oki tack så mycket då ska jag kolla dom sidorna. Är det någon annan som vet något annat ställe??

Hakar på med en följdfråga: när jag lärde mig om hur man gör en analys för en massa år sen så hette det att man bör ta av massor med balar, så många man kan, blanda ihop alla prover och klippa i småbitar och sen skicka in cirka 300 g. Har det kommit några nya "rön" på det eller låter det som en bra idé? Har också hört att man ska ta försiktigt så att inga blad ramlar bort, stämmer det? (Jag ska analysera torrt hö inom kort.)

Tror det står på varje hemsida hur man ska göra. Det ska visst finnas ett ftg till som analyserar. I Enköping, hur billigt som helst. Googla. :)

Agrilab, dit jag ska skicka, har ingen information om hur man går till väga för att ta själva provet eller hur många balar det ska vara ifrån för att få ett bra riktvärde. Jag fick lära mig att minst 100 balar är önskvärt, men räcker det med 10 så slipper jag ju gärna ta från så många. :crazy:

Så man kan inte ta från en eller två balar? Då får man ju ett humm om värdet iallafall. Kan ju inte öppna så många balar det blir ju förstört då.

Det är bättre om du tar från flera balar eftersom värdena kan variera. Förvara proven i frysen och ta prov allteftersom du öppnar balar. Sen skickar du in när du fått ihop prover från ett gäng balar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka