Analsäcksinflamation?

falukorw

Trådstartare
Nu när vi hade lagt oss i sängen för att sova märkte jag helt plötsligt att det började lukta konstigt, liknande ruttna champinjoner typ. Tände då för att kolla och såg att det var ett par blodiga fläckar som luktade. Kollade om det kom från Novas vulva men där var det inget, kollade dä vid analöppningen och mycket riktigt kom det därifrån. Hon har inte varit det minsta magsjuk så det kan inte bero på det. Gick ut en promenad och då bajsade hon och det var helt normalt utan blod. Då borde det ju kommit från analsäckarna? Vad kan det annars vara? Hur akut är det att fixa?
Hon är pigg och glad som vanligt.

Sv: Analsäcksinflamation?

Du kan tömma analsäckarna själv genom att klämma dom, körtlarna sitter precis i anslutning till anus. En del för in ett finger för att sedan klämma och tömma en körtel i taget men jag tycker det är enklast att ta tag runt anus (använd hanskar eller plastpåsar) och klämma försiktigt. Det kan "skvätta" ur körtlarna så håll ansiktet på behörigt avstånd, det även komma tjock vätska. Är det blod i sekretet så är det troligtvis en inflammation i analsäcken och då behövs dom spolas ur hos en veterinär

Senast ändrad:

Jag tycker inte att man ska ge sig på att tömma analsäckarna om man inte vet exakt hur man ska göra.

Ts
Blöder det inte nu så skulle jag avvakta och ringa veterinär i morgon för rådfrågning. Förmoligen är det ju inget som behöver åtgärdas akut.

Nej, tömma själv vill jag inte göra eftersom jag aldrig gjort det. Dessutom har den antagligen spruckit nu så då vill jag ännu mindre vara där och greja. Jag avvaktar till imorgon och kontaktar min vanliga vet då.

OT.
Lånar tråden lite och ställer en snabb fråga.

Min hund har de senaste dagarna tömt analsäckarna vid flertalet tillfällen, varför?
Det stinker nå fruktansvärt...
Inget blod i, bara illaluktande vätska...

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 033
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 601
Senast: Sol
·
Hundhälsa Då var det dags, rädslan, ångesten och tankarna att "man ska inte skaffa djur". Mollan är dålig, och jag livrädd! Idag vid 14-tiden låg...
Svar
13
· Visningar
2 146
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Sorry för långt inlägg. Min älskade kisse och den mest fantastiska varelse jag någonsin fått lära känna fick somna in i somras. Jag bor...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka