Alltid inflammation när leden gör ont?

majola

Trådstartare
Ledinflammationer hos hästar är ju väldigt vanligt. Men hur vet veterinärerna egentligen att det är en inflammation och inte något annat? Vad kan det annars vara? Eller finns det ingenting annat som kan göra ont i leden? Eller är det så att behandlingen i alla fall är densamma?

"Man" brukar ju säga att en inflammation ger svullnad, värme och ömhet, men hästar som har de symtomen brukar väl inte i första hand sprutas med t ex cortison (utan kanske få vila och NSAID). NSAID är i och för sig anti-inflammatoriskt, men väl inte lika starkt som en spruta in i leden. Är det inte snurrigt att patienter med typiska symtom får en "mildare" behandling än paitenter utan typiska symtom.

Och en följdfråga: Finns det SAID också? Jag såg nämligen på Trauma på Discovery om en kvinna som skadat ryggraden och där övervägde man att sätta in medicin. Det textades som anti-inflammatoriskt men jag kunde inte riktigt höra om läkaren sade non-steroids eller steroids (fast jag tyckte att det var det senare.). När anväder man i så fall SAID?

Nu är jag ju varken läkare eller veterinär, så jag uttrycker mig helt säkert inte så som fackfolk skulle göra. Jag ber er att vara "sympathetic natives" och försöka förstå vad jag menar ändå.

Sv: Alltid inflammation när leden gör ont?

Ja egentligen kan de ju inte säkert veta. En bedövning är ju då oftast över ett område. Att t.ex. området i hoven är bedövat. Det kan ju givetvis då även vara andra skador. Men med böjprov och sätta på hakar i skorna så kan de ju se om det är just leden som smärtar. Hade en häst med en skada i hoven som veterinär kunde med böjprov konstatera inte var ett ledproblem utan något annat. Så till en viss mån vet de ju. Det beror ju också på hur de går på djupet med sin undersökning innan diagnos. Tidiga inflammationer i leder syns ju inte på röntgen t.ex.
Hälsning Maja

Jo, men även om man lokaliserar smärta till en led, kan man då vara säker på att det är en inflammation och inte något annat?

Det kan ju vara en skada i själva leden, alltså i skelettet. En artros tex.

Mmm, och det syns ju på röntgen, eller hur? Så om man inte ser några röntgenförändringar -> inflammation?

Jag tror att man ser på röntgen bilderna om det är< inflammation. Nog borde vet se skillnad på broskförändringar och liknande resp inflammation...

Fast hästar utan röntgenförändringar diagnosticeras ju med ledinflamamtion. Jag tror inte den syns på röntgen.

Broskförändringar syns inte på röntgen.
Broskförändringar o pålagringar är oftast resultatet av en inflammatorisk reaktion.
PL

En inflammation är ju ett vitt begrepp och inte en specifik diagnos. En inflammation är kroppens svar på en retning av något slag (kemisk, infektiös, värme, kyla, instabilitet, trauma etc). Vid en infektion fås ett inflammatoriskt svar. Vid OCD fås en inflammation. Vid en sträckning fås en inflammation. Osv.

Den inflammatoriska processen innefattar igångsättandet av kaskadreaktioner som leder till att smärta uppstår. Ont i en led betyder nästan alltid inflammation i leden, dock säger det ju inget om vad som orsakat reaktionen.

SAID är inte en beteckning som används (tror jag), men till gruppen hör ju t ex kortison, en kortikosteroid.

En allmänbehandling med NSAID kan väl på många sätt ses som "starkare" än en lokal behandling i en specifik led eftersom hela kroppen påverkas. Tänk på Zon-reklamen på tv... När du vet var du har ont - varför behandla hela kroppen!?
SAmtidigt är det alltid en risk att göra ett ingrepp i en led eftersom man i princip kan tillföra bakterier och orsaka en ledinfektion.

På röntgen syns varken ledvätska eller ledkapsel eller ledbrosk eller... Skelettet däremot framträder tydligt. Att veterinärer minsann borde kunna skilja på en broskdefekt och en annan inflammation på röntgen kan föras till listan av superegenskaper som vi alla önskar att veterinärer besatt.

TantEster skrev:
En inflammation är ju ett vitt begrepp och inte en specifik diagnos. En inflammation är kroppens svar på en retning av något slag (kemisk, infektiös, värme, kyla, instabilitet, trauma etc). Vid en infektion fås ett inflammatoriskt svar. Vid OCD fås en inflammation. Vid en sträckning fås en inflammation. Osv.

Den inflammatoriska processen innefattar igångsättandet av kaskadreaktioner som leder till att smärta uppstår. Ont i en led betyder nästan alltid inflammation i leden, dock säger det ju inget om vad som orsakat reaktionen.

OK. Om jag har ont i en led, betyder det sannolikt att jag har en inflammation då? Alltså, gäller detta på alla djurslag?

TantEster skrev:
SAID är inte en beteckning som används (tror jag), men till gruppen hör ju t ex kortison, en kortikosteroid.

Vad är egentligen en steroid? P.L. skrev ju nyligen i en tråd att kortison är ett kroppseget ämne, har det med det att göra?

TantEster skrev:
På röntgen syns varken ledvätska eller ledkapsel eller ledbrosk eller... Skelettet däremot framträder tydligt. Att veterinärer minsann borde kunna skilja på en broskdefekt och en annan inflammation på röntgen kan föras till listan av superegenskaper som vi alla önskar att veterinärer besatt.

Eller om ni kunde fixa det genom handpåläggning... ;)

Mja... Alltså steroider är någon form av kemisk förening. Cyklisk? Vissa av kroppens hormoner är uppbyggda av steroider och kallas följaktligen steroidhormon. Vad gäller kortison, eller kortisol som det heter i kroppen, bildas detta i binjurebarken. Bark heter på latin cortex och de steroidhormoner som produceras där namnges kortikosteroider.

Kortisol är ett sk stresshormon som alltså utsöndras i situationer som (på stenåldern) kunde kräva flykt eller fight. Det må ge ett bra resultat tillfälligt, men ett konstant kortisolpåslag över en längre tid ger minskad muskelmassa, försämrat immunförsvar (ökad infektionskänslighet) och ökad vätskeansamling i kroppen. Bland annat. Ibland fås en sjukligt ökad kortisolproduktion, detta syndrom går under namnet Cushing. (Å andra sidan är motsatsen, för låga kortisolnivåer också skadligt, bristen kan vara livshotande (Addisonkris)).

Som läkemedel är det effektivt när man vill dämpa immunförsvaret (inflammationen), t ex vid organtransplantationer där ett väl fungerande immunförsvar skulle stöta bort en inopererad njure (eller vad det än månde vara) och vid autoimmuna sjukdomstillstånd som reumatism, där immunförsvaret snedtänder och försöker förstöra kroppens eget ledbrosk. Även allergier (också en inflammatorisk reaktion) dämpas. Till allergier kan räknas eksem mm där kortisonkräm fungerar utmärkt.

Ibland är det synnerligen korkat att använda kortison. Det gäller bla vid en infektion, där kroppens immunförsvar måste reagera och försvara mot inkräktarna. Vid infektion får kortison endast användas tillsammans med antiinfektiva medel, vanligen antibiotika.

Detta gäller för samtliga däggdjur. Och ja, i din onda led har det skett något som får immunförsvaret att reagera -> inflammation.

TantEster skrev:
Kortisol är ett sk stresshormon som alltså utsöndras i situationer som (på stenåldern) kunde kräva flykt eller fight. ..... Som läkemedel är det effektivt när man vill dämpa immunförsvaret (inflammationen), t ex vid autoimmuna sjukdomstillstånd som reumatism, där immunförsvaret snedtänder och försöker förstöra kroppens eget ledbrosk.
Har hästar reumatism?? och kan man i så fall testa dem för att se om de har det på samma sätt som man testar det på människor?

/JES

Om böjprovet är korrekt utfört och framför allt !!! att bedövningen inte suttit för länge innan man springer igen så kan man lokalisera rätt led. Sitter den för länge så sprids bedövningen till fler leder spec om den ges i kotan, kan då inte vara riktigt säker på att det inte är lägre samt mjukdelar...Kinkigt noga med allt under en hältudredning...Sedan är det väl inte så konstigt att de får ledinflammationer då de egentligen inte ens är byggda för att bära oss....knappt ens sitt eget huvud om man tittar på skelettet!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka