Allmänna foder-frågor!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Midnightwalker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 682
M

Midnightwalker

Hejsan alla trogna hästvänner! :bow:

Har sett under ett program att en häst (naturligtvis) svettas ut väldigt mycket salt under hårda träningspass (detta framförallt under sommaren) och där dem även nämnde att det är bra att ge salt som ett tillskott i foder, borde man göra detta? Eller ska man endast göra detta under sommaren vid hårda träningspass, och i vilka mängder? :crazy:

Jag undrar även om lucern. Min häst äter lucern i strö form.. det finns även pelleterad, men vad är skillnaden? Pelleterat är naturligtvis dyrare, men vilket är drygast egentligen? Lucernen i strö form måste man utfodra i större mängder än pelleterad vad jag förstår det som, vilket av detta rekomenderar ni? :p

Efter att min häst fick kolik symptomer efter att min medryttare slarvat med fodret har jag börjat svälla morgon dagens betfor dagen innan med 3-4 gånger mer vatten än betfor. Kan man göra detta? Eller borde man göra det samma dag? :eek:

Sv: Allmänna foder-frågor!

Mina hästar har alltid haft fri tillgång till saltsten i box och på bete, och jag litar för det mesta på att de slickar i sig det dom behöver. Mne på sommaren när jag jobbat hästen hårt brukar jag ge en halv - en matsked salt i fodret för att försäkra mig om att han får i sig.
Jag har aldrig fodrat med hackad lucern, men jag kan inte rekommendera pellets faktiskt. Ett himla krångel med att blötlägga, blir kladdigt i boxen och så. Jag tog det säkra före det osäkra och blötte pelletserna så det svällde raki igenom, ville inte ha dom halvtorra pga. risk för foderstrupsförstoppning.
När jag fodrar med betfor lägger jag morgonens giva i blöt kvällen innan, och kvällsbetforen i blöt på morgonen. Om jag har glömt/inte hunnit så kokar jag upp vatten och slår på betforen, så sväller den snabbare.

pelleterad och hackad lusern har samma näringvärden per kg och samma pris per kg, (iallafall här där jag bor)
så det som skiljer är att man måste blöta pelletsen ocha tt hacket tar mer plats..

betforen kan du blöta kvällen innan, men se till att du blöter med kallt vatten och låter betforen stå så kallt som möjligt..

och man ska ha 3-4 ggr så mkt vatten som betfor.. annars blir det för lite.. :)

nyttig info om betfors svällning finns på http://beastiebabe.fotopic.net

Tack så jätte mycket för tipsen, nu vet jag hur jag skall gå till väga.. men om ni andra har andra bra foder tips som har lika/mer näringsvärde samt fett man kan utfodra med som lucern, så kom med förslag! Alla svar ombedes.

Måste lucern i pelleterad form svällas? Det hade jag inte en aning om, och jag kan inte läsa det på förpackningen heller.. jag ger min häst både strö samt två små mineral mått pelleterat lucern. Jag har vatten i maten, mycket vatten men pelletsen ligger högst upp och brukar bara vara halvt "svällda" :crazy:

Kram på er! :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 255
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 134
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga... 2 3
Svar
47
· Visningar
10 000
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hästen jag haft nu i 2 år har varit lös i magen enda sedan jag skaffade honom, mycket bättre på sommaren då han äter gräs och är ute... 2 3
Svar
47
· Visningar
6 872
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka