Allergisk ponny

Z

Zeebson

Hejsan!
Jag behöver alla råd och tips jag kan få, snälla hjälp mig, jag blir snart tokig på det här.
Sommaren 2005 fick mitt gotlandsruss en allergisk reaktion då det helt plötsligt en majkväll efter regn blev solsken och knotten kom som på beställning.. Efter det har han alltså fått allergi, första sommaren fick han även i samnabdn med detta hosta, så han kunde ej motioneras, vilket gjorde att han blev deppig och mådde väldigt dåligt. Han kliade även av sig all man och mkt svans, dock inga sår.

Till sommaren 2006 började vi tidigt preparera honom med homeopat-medicin (kan ej namnen?).. och smorde in honom tidigt med div. salvor som nylanders, AVS14 och tjärsalva.. jag vågar nästan säga att han blev 50% bättre den sommaren, han behöll både man och svans ända till augusti då åkte lite av, men absolut inte allt.

Nu till denna sommar gjorde vi exakt som 2006, bara att vi även nu täckade honom med eksem-täcke.. men i dagsläget mår min ponny jätte dåligt.. Han har jätte mkt klåda (rullar sig och sitter på rumpan för att kunna klia) och nu har han även blivit halt.. Han blev det i samband med verkning och skoningen för några dagar sedan.. I ca 1 år har han visat hälta dagen efter skoning.. men sedan har det blivit helt bra, men denna gång blev han jätte halt och nu kan han alltså inte motioneras.. Jag är rädd att han kommer bli deppig och jätte sjuk som 2004..

Tips? Behöver både tips om allergin och hovarna, kan det vara hovis som inte är tillräckligt duktig? påverkar allergin hovarna?? hjälp !! Jag vill att min ponny ska bli bra!
Jag är trött på att prova grejer som inte fungerar, är det någon som HAR ERFARENHETER om allergi-hästar??

Sv: Allergisk ponny

Hej.
Jag har en ponny med "allergi", det tog oss många år att komma på vad hon reagerar på men nu är vi 99% säkra; hon tycker att smörblommor är smaskens och smörblommor är giftigt för häst... förra sommaren fick hon fång därför att hon glufsat i sig på tok för mycket smörblommor (veterinärens teori) och efter det har jag försökt hålla åtminstonde en hage fri från smörblommor och det fungerar! :banana:
Våran ponny har dock aldrig fått eksem, hennes symptom består av följande;
1. mankammen svullnar
2. lumfknutor vid ganacher svullnar
3. nosrygg och luftvägar svullnar
4. hon får ödem i huden som sprider sig framifrån och bakåt

Vi trodde till en början oxå att det var knott hon reagerade på men det är ju lätt att kolla, bara ta in ponnyn under "knott-timmarna" och hjälper inte det så beror det inte på knotten...
Har du haft någon hästveterinär ute som fått kika på ponnyn o hagarna?

Hoppas det löser sig för dig! Jag vet hur trist det är att inte veta vad man ska göra för att få hästen att må bra!

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 376
Senast: mackan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 037
Senast: Boj
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 060
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?