B
Bucus
när man ska räkna foderstater så därför tänkte jag att vi ska diskutera vad för träningstilägg som tex ska läggas till vid lätt träning/promenadridning, hård träning osv osv och det skulle vara kul att höra VAD som ingår i den ridningen då, alltså HUR man rider(inte bara "jag rider 5 dagar i veckan, lite blandat") Vad jag har förstått så skiljer det sig ganska mycket beroende på var man läser någonstans. Tex på freefarm står det att lätt ridning/promenadridning är allt från 6-16 % tillägg medan slu(samma på optignägg)har ett tillägg på 25%.
Freefarm:
strosar i hagen 0%
promenadridning 6%
tränar ibland 17%
tränar 25%
tränar mycket 45%
normal ridskolehäst 50%
hård träning 57%
tung träning 75%
extrem träning 87%
elit 100%
Slu:
Arbetsintensitet Träningstillägg, %
Lätt träning, longering, nybörjarlektioner, prommenadridning, lättare körträning mindre än 3 timmar 25%
Längre intensivare träning, lektioner på högre nivå, tid och körträning i terräng eller i längre träningspass 50%
Hårda krävande träningspass, mer än tre lektionstimmar, intervallträning, terrängträning, jordbruks och skogsarbete 75%
Intensiva träningspass, intensiv terrängträning, krävande jordbruks och skogsarbete, tävlande trav eller galopphästar 100%
Nu vill jag höra vad ni tycker.
Freefarm:
strosar i hagen 0%
promenadridning 6%
tränar ibland 17%
tränar 25%
tränar mycket 45%
normal ridskolehäst 50%
hård träning 57%
tung träning 75%
extrem träning 87%
elit 100%
Slu:
Arbetsintensitet Träningstillägg, %
Lätt träning, longering, nybörjarlektioner, prommenadridning, lättare körträning mindre än 3 timmar 25%
Längre intensivare träning, lektioner på högre nivå, tid och körträning i terräng eller i längre träningspass 50%
Hårda krävande träningspass, mer än tre lektionstimmar, intervallträning, terrängträning, jordbruks och skogsarbete 75%
Intensiva träningspass, intensiv terrängträning, krävande jordbruks och skogsarbete, tävlande trav eller galopphästar 100%
Nu vill jag höra vad ni tycker.