Akvarium - total nybörjare!

B

Brutal

Jag tänker köpa ett mindre akvarium att smycka vardagsrummet med nästa månad :) Dock är jag helt ny på akvarium-området och kan absolut ingenting! :crazy:
Därför skulle jag vilja veta följande:

* Vilka grejer är nödvändiga att införskaffa tillsammans med akvariet i början. Det finns väl vattenpumpar, lysrör o.s.v. Jag blir inte klok på allt!

* Visst ska man "sätta igång" akvariet och se till att allt stämmer, innan man sätter i fiskar där? Vad är det man ska titta på då?

* Kan man köpa ett begagnat akvarium eller är det säkrast att köpa ett helt nytt?

* Hur stort akvarium är lagom att börja med?

* Jag skulle bland annat vilja ha silverhajar i akvariet, är dessa svåra att få tag på? Vilka andra fiskar går de bra ihop med?

* Vilken skötsel krävs av ett akvarium, hur ofta skall vatten bytas och vilka övriga sysslor skall göras och hur ofta?

Jag kommer säkert på fler frågor också, men det där är ju alltid en bra start!

Sv: Akvarium - total nybörjare!

Innan jag skaffade mitt lånade jag böcker från biblan och läste en massa på nätet eftersom det är väldigt mycket man bör ha koll på. Man kan aldrig läsa på för mycket.:) Annars är jag inget proffs på det här, men jag kan berätta lite ändå utifrån mig själv

Få se om jag kommer ihåg allt som införskaffades i start. Grus, stenar, rötter, växter, pump, doppvärmare, lysrör, håv, slang, hink, olika vattentester, vattenberedningsmedel, bakteriekultur, olika växtnäring, olika sorters och typers fiskmat.

Man sätter igång akvariet med alla tillbehör och växter, sätter igång pump, doppvärmare och låter det vara tänt 10-12 h om dygnet. Varje dag häver man i bakteriekultur. Efter ungefär en vecka kan man införskaffa fiskar, beroende på hur vattenvärdena ser ut. Det är viktigt att ha koll på vattnets värden i början då dessa kan ändra sig och så ska man endast skaffa helst ungefär tre firrar att starta upp med. Vänta minst en månad och då värdena börjat bli stabila och om allt fungerar som det ska kan man börja införskaffa fler fiskar eller växter. Helst mycket snabbväxande växter och kolla upp vilka förhållanden växterna och fiskarna behöver för att leva och frodas.

Visst funkar det bra med ett begagnat. Se bara till att där inte finns några sprickor i glas eller lim, alltså att det inte läcker. Och gärna ett lite större än ett mindre att börja med då det är lättare att få mer balans i ett större utrymme. Ett 100-liters eller något större vet jag att många rekommenderar.

Silverhajar vet jag ingenting om så jag tycker du ska läsa på om dem. Alla fiskar kräver olika miljöer, vattenförhållanden och storlek. Se även upp med att skaffa svåra fiskar i början.

Mitt kar byter jag vatten i en gång i veckan, viktigt är att ha en rutin på vattenbytena och helst hitta en speciell dag då man byter. Man byter ungefär 1/4 av vattnet. Byter man vatten med ojämna mellanrum blir det rubbning av balansen i karet. Min dagliga skötsel är endast att mata och häva i växtnäring och så givetvis ta tid att se över dess invånare och se så att alla är pigga, äter som de ska och inte visar några tecken på sjukdom.

Hoppas att det är till någon hjälp!:)

vattenbyte en gang i veckan, ar inte det lite val mycket? har inte haft ett kar pa nagra ar sa jag har sakert fel :D men sa vitt jag kommer ihag bytte jag inte vatten sa ofta, tror det var en gang i manaden ungefar. Hade nagot helt fantastikt filter dock :love: (Juwel akvarium, med en 5 olika sorters filter i filterbehallaren). Var tvungen att salja det nar jag och partnern separerade :cry: men hade den basta balansen jag lyckats fa i ett akvarium det senaste 1,5 aret :banana:

Precis som sades innan, vattentester, storre kar brukar vara lattare att fa en balans i, och vanta en vecka innan nagra fa fiskar far komm i. battre att du laser pa sa mycket du kan sjalv. Min erfarenhet av personal i akvarie affarer ar att kunskap/okunskap ar valdigt varierad :crazy:

har aldrig haft silverhajar har jag aldrig haft, men dem verkar bli ratt stora runt 20-25 cm sa ett storre akvarium ar nog ratt bra (den ahr sidan rekommenderar 250l http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266)

VB bör göras 1 gång i veckan för att bibehålla så stabila vattenvärden som möjligt.

250 L räcker inte till silverhajar. De är fiskar som gillar att sträcka ut och behöver gott om ytrymme. (och de blir ju fort stora med)

Bakteriekulturen behöver man dock inte ösa i förrän fisken är i karet. (den kommer bara dö eftersom den inte får nån mat) Det räcker bra om man öser i kulturen ett par timmar innan fisken anländer. Jag sätter fisk i mina kar dagen efter. Har aldrig begripet varför man skall vänta när inget händer med vattenvärdena förrän fisken kommer i. Max 8 H ljus per dag i början är bra.
I övrigt så håller jag om allt _CorpseBride_ skrev. (även om jag hade lite synpunkter ;) )

Och glöm inte växterna! Du skall ha i massor med snabbväxande växter i början.

Liknande trådar

Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
8 239
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 302
Senast: aiquen
·
Övr. Djur Detta med akvarier börjar kännas nästan hopplöst, så nu skulle jag vilja höra lite mer om era erfarenheter. Hur svårt är det egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 410
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama