Akvarium till sköldpaddor?

D

_Dimma_

Ni som har vattensköldpaddor hur stort akvarium har ni?Tänkte köpa ett nytt som dom kan ha ett bra tag,hur mycket växer dom?Och när är dom färdigvuxna?

Vilken sorts sköldpadda? En rödörad vattensköldpadda ska ha 1 m2 vattenyta enligt jordbruksverket...dvs ett akvarium som är 2 m långt och 50 cm brett....

Men detta gäller när den är vuxen.

Akvarier är dyra... mitt råd är att du köper det största som du har råd med nu (minst 100 liter) om du har en liten sköldpadda dvs skalet mindre än 8 cm långt.

Spara pengar under tiden sköldpaddan växer och köp ett större senare.

Tips en sköldpadda ska ha vatten minst lika djupt som skalet är långt. Du kan antagligen få akvariet mycket billigt om det läcker i överkanten dvs det inte går att ha fisk i.

/KT

Det är en gulbukad vattensköldpadda(tror dom heter så)dom är rätt små ännu jag har ett akvarium på ca 100 liter men tänkte köpa ett större(ca 200-250 liter)Och ja jag har märkt att akvarier är DYRA :crazy: men men har man skaffat dom får man väl se till att ha råd med ordentliga grejer till också..
Men det var ju smart att man kan köpa akvarier som är "trasiga" i överkanten det blir säkert billigare..
Tänkte bara fråga en sak till eftersom du verkar kunna det här med sköldpaddor(kanske lite dum fråga men)ska man klippa klorna på dom,för dom har jättelånga klor(typ 2 cm)eller ska det vara så??
Och hur stora blir dom egentligen(om du nu vet det)?
Tack på förhand :)

ska man klippa klorna på dom,för dom har jättelånga klor(typ 2 cm)eller ska det vara så??
Och hur stora blir dom egentligen(om du nu vet det)?
Tack på förhand :)

Nej klorna ska inte klippas! Långa raka klor på din art betyder att du har en HANE...

honan blir så stor att hon precis passar in i en normal stehpanna, hanen blir hälften så stor.
/KT

Dom använder sina långa klor när dom uppvaktar honorna under parningstiden.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
989
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 407
Senast: Troll
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
971
Senast: ako
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
999
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar