Aktivering/träning - unghäst!

P

Pockan

Hej! Tar snart hem min 2-åring och har börjat fundera på höstens träning. Har många olika ideér om träning, tömkörning, löshoppning, tvättning av fötter etc. Han är rätt knepig i psyket och behöver mycket stimulering för att må bra. Min fråga är då, hur ofta tycker ni att man ska aktivera en unghäst?
Det är inte enbart frågan om regelrätt träning, som tömkörning, utan hur ofta bör unghästen "vila". Hör hur krångligt det låter, hoppas ni förstår vad jag menar. Kan man aktivera en unghäst för mycket?
MVH / Fia

Sv: Aktivering/träning - unghäst!

Ja, man kan aktivera unghästar för mycket, men jag har sett en del göra felet att motionera/aktivera sin unghästar för länge i stöten. Om man håller sig inom en 15-20 minuter per gång, då ska det inte bli för mycket. Vardagliga saker som skötsel av päls och hovar etc. tycker jag är sånt som en unghäst helt enkelt får vänja sig vid. Det räknar jag inte in i aktiveringen, utom möjligtvis första gångerna.

På vilket sätt är han knepig? Min ponny är arbetsnarkoman och vill ha stimulans och hård motion nio dagar i veckan helst, han blir helt rabiat om han inte får det. Är det på samma sätt som din är knepig? Min ponnys problem löste jag genom att ge honom en stor hage med möjlighet till mycket omkringströvande och långa galopper, och en väldigt varierande träning med mycket lek och skoj. Han är fortfarande arbetsnarkoman, men han är mycket lugnare i psyket nu än när han var ny. Han tolererar längre väntetider utan att bli knasig numera.

Just att leka fram träning brukar fungera väldigt bra på unghästar, som kanske inte är mogna att behandlas som vuxna individer alla gånger. Om man bara ställer som krav att de inte ska springa över en, eller på något sätt komma för nära innanför min privata sfär, så brukar de tycka att det är rätt kul med träning. Successivt kan man ställa högre krav, allteftersom man lär de kommandon för ökning och avsaktning m.m. Till slut står de där; inridna, inkörda, kolugna och intresserade, helt utan protester. :)

Han är precis som din, träningsnarkoman! Har han tråkigt blir han jobbig och bråkig! Så det blir nog en intressant balansgång i höst. Tack och lov har han en ett årig hingst att "gruffa" med i hagen.
MVH / Fia

Patsy har jobbat ganska mkt ända sedan jag köpte henne men inte med så svåra saker. Som tvååring så borstade jag mycket, var ute i skogen och promenerade mycket, lekte på ridbanan osv. Tömkörning behöver inte vara träning, ut i skogen bara och låt hästen bestämma väg så mycket det går, de blir modiga av det.

Vi gick över bommar osv.

När man tränar "huvudet" så gäller det att inte hålla på för mkt.

Tror att vi gjorde saker i snitt varannan dag och sen sade hon till om hon ville göra mer eller mindre.

Liknande trådar

L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 847
Senast: Piaff
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 761
Western Hej Hej! Eftersom jag precis har köpt mig en treårigt quartersto, inriden i sommar, så vore det kul att höra hur ni andra lägger upp...
Svar
1
· Visningar
1 497
Senast: Rubinen
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka