Aktivera överenergisk häst

vinkelina

Trådstartare
pga graviditet kan jag inte rida aktivt mera, utan blir mera åka häst och jobba från marken. Håller på att skola in ny medryttare, men kommer ta ett tag då hon är lite osäker, vuxenryttare som haft paus i många år, kommer blir bra och jag är nöjd fast hon bara skrittar ännu, hästen får röra på sig i alla fall

Har även en kompis som lite oregelbundet rider genom hästen ordentligt.

Dock kommer dagar som idag, då hon egentligen borde få släppa lös i en ordentligt galopp, men jag kan inte erbjuda det. Vi har manege, men den renoveras just nu så går inte att släppa lös henne fritt (ridplan saknar staket på en långsida)

Longerar jag vid dessa tillfällen brallar hon lös riktig ordentligt, tar satt och "sticker" så jag knappt orkar hålla, känns verkligen i fogarna då 600kg häst knycker till. Till råga på allt sparkar hon bakut och gör de inåt, vilket gör att jag känner mig osäker, är inte så smidig så jag kan hoppa undan om de behövs

Så, tips på hur jag på ett "lugnt" sätt aktiverar övertaggad häst utan alltför stora risker

pga graviditet kan jag inte rida aktivt mera, utan blir mera åka häst och jobba från marken. Håller på att skola in ny medryttare, men kommer ta ett tag då hon är lite osäker, vuxenryttare som haft paus i många år, kommer blir bra och jag är nöjd fast hon bara skrittar ännu, hästen får röra på sig i alla fall

Har även en kompis som lite oregelbundet rider genom hästen ordentligt.

Dock kommer dagar som idag, då hon egentligen borde få släppa lös i en ordentligt galopp, men jag kan inte erbjuda det. Vi har manege, men den renoveras just nu så går inte att släppa lös henne fritt (ridplan saknar staket på en långsida)

Longerar jag vid dessa tillfällen brallar hon lös riktig ordentligt, tar satt och "sticker" så jag knappt orkar hålla, känns verkligen i fogarna då 600kg häst knycker till. Till råga på allt sparkar hon bakut och gör de inåt, vilket gör att jag känner mig osäker, är inte så smidig så jag kan hoppa undan om de behövs

Så, tips på hur jag på ett "lugnt" sätt aktiverar övertaggad häst utan alltför stora risker

Du kan prova träning från marken där hästen måste tänka och blir trött mentalt. Du kan göra en labyrint med bommar som hästen skall skritta långsamt igenom, backa långsamt genom ett L, lära hästen att flytta olika hovar när du knackar med spöt, olika sidvärts rörelser där hästen får flytta bogen ibland och bakdelen ibland. Om du " klickar" in hästen kan du också använda det för att träna och det brukar vara ganska tröttande eftersom hästen måste tänka.

Ta bort ev onödigt kraftfoder, mer hagvistelse, i större hagar med fler kompisar så kanske hon rör sig mer?

Hon äter endast hö, och går med två andra ston (är ranghögst) större hage och längre utetid kan jag tyvärr inte påverka, står inhyrd. Nu är halva hagen översvämmad så de har nog rört på sig lite mindre (regnat så mycket här att dikena inte hinn

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
Ridning vad skall jag göra med min tokiga häst. För ca en vecka sedan flyttade vi till det nya stallet. Heppan verkar trivas bra, och har tagit...
Svar
16
· Visningar
2 216
Senast: Totola
·
Träning Hejsan! Jag har ett litet problem. Det är så att om jag ska rida i paddocken med mitt sto, så blir hon helt tokig om hon hör andra...
Svar
4
· Visningar
832
J
Träning Jag har en maxad D-ponny f-95.som är världens snällaste i alla lägen när det kommer till klippning, lastning och åka,dagliga skötseln ja...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: Jazonis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama