Aktivera Bakkärran

M

Murraj

har en halvblods valack som är 6 år som jag rider på några ggr i veckan.
problemet är att jag verkligen inte kan få honom honom att använda bakbenen, har någon några bra förslag?

Sv: Aktivera Bakkärran

- Många övergångar där du ser till att bakkärran får jobba genom att du driver och kanske duttar lite med spöet på rumpan för att engagera bakbenen.
- Skolor som stärker och samlar
- Cavaletti
t.ex.

En duktig tränare som kan se till ekipagets förutsättningar och utifrån det hitta bra övningar.

Tycker det är farligt att ge generella svar över nätet, bra övningar handlar ju mycket om både hästens och ryttarens utbildningsnivå, styrka, svagheter, fysiska förutsättningar etc.

ut och klättra, för att bygga muskler.

Tempoväxlingar. Halter, etc för att använda dem (musklerna alltså)

Lovisaleonora_ skrev:
En duktig tränare som kan se till ekipagets förutsättningar och utifrån det hitta bra övningar.

Tycker det är farligt att ge generella svar över nätet, bra övningar handlar ju mycket om både hästens och ryttarens utbildningsnivå, styrka, svagheter, fysiska förutsättningar etc.

:bow: :bow:

men något man ALLTID kan träna på är övergångar. Bra sätt att få hästen att komma igång bakifrån och bli lydig också

Ja, om man som ryttare KAN övergångar. Det är ju inte banka på och hålla in som gäller, utan för att det ska göra nytta ska det vara sätet som arbetar.

Och det är - ärligt talat - inte överdriver många ryttare som tar nätråd som kan just ett sånt moment.

Att träna övergångar utan att möjliggöra för hästen att utföra dem rätt (genom att sitta korrekt, utföra hjälperna korrekt etc), bryter ner mer än det tillför.

jo du har ju självklart rätt. Jag tänkte inte så långt. Jag kanske är så naiv att jag tror att de flesta kan utföra det :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 250
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama