Åksjuk häst?

T

Trashank

Jag undrar om det är någon som vet om hästar kan bli åksjuka:confused:. Jag har en häst som beter sig som om han är det.:(

Sv: Åksjuk häst?

Hur bär han sig åt då? Hästar är av naturen klaustrofobiska, så att åka transport är väldigt jobbigt för de flesta hästar. Med träning klarar de oftast åkningen bra, men vissa måste åka brett för att kunna balansera.

det e svårt att säga om de kan, men nervösa, svettiga, stirriga och andra symptomer kan de få.

hästar kan INTE spy, magsäcken spricker före hästen kan spy, annars kan jag hålla med att det kan se ut som vissa hästar blir åksjuka.

(om de hade kunnat spy hade det varit enkelt att diagnosera som åksjuk)

Tack för svar. Han beter sig precis så blir svettig stirrig och väldigt orolig i transporten. Jag har försökt med allt i tarnsporten från det att han åker brett till smalt. Jag har 4 hästar till och ingen av dem beter sig så.

Hönät är det sista jag vill sätta in i en transport. Risken för foderstrupsförstoppning är väldigt stor eftersom hästarna ofta är torra i munnen till följd av stressen. Jag kör aldrig någonsin med hö under transport.

Är det någon som har ett bättre förslag än hlönät då:confused:
Jag har alltid vatten tillgängligt för hästarna i transporten.

Har du något annat förslag hur jag ska göra då:confused: Min dotter är ute och tävlar ganska mycket med honom så det blir många lastningar i veckan.

hästar kan INTE spy, magsäcken spricker före hästen kan spy, annars kan jag hålla med att det kan se ut som vissa hästar blir åksjuka.
Vad menar du? Visst är det så att hästen inte kan kräkas men några fall av brusten magsäck vid transportåkning har jag då inte hört talas om, åksjuka eller ej. Däremot vid tarmvred. Annars åker nog magsäcksinnehållet vidare i tarmen när det blir fullt - i stället för att spricka...

Hur van är han då? Med tiden borde han vänja sig vid att det inte är något att stressa upp sig över. Men en del hästar kommer alltid vara mer besvärliga än andra. Men just hö tycker jag personligen är en dålig lösning. Eftersom du beskriver hästen som så stressad så tror jag inte heller han dricker så mycket av vattnet du har i transporten.

Åker han dåligt, eller står han dåligt?

En bra övning kan vara att lasta varje dag, istället för att ta in i stallet och ge mat. Låt hästen stå i släpet med maten, säg en timme. Det gör att de flesta nervösa hästar hinner upptäcka att det inte händer något läskigt, att man kan koppla av en smula och äta. Lasta av utan att ha kört iväg. Har ni stödben, sätt ner dessa så transporten står stabilt.

Just att de får äta i transporten gör att det släpper en del spänningar. Tuggar de, släpper spänning och för att de ska börja tugga behöver spänningen redan ha släppt en del.

Han står väldigt stabilt i transporten. Jag pratade med en äldre bonde som har haft hästar i över 60 år och han gav mig tipset att låta hästen åka baklänges för det skulle dem tydligen må bättre av. Ska prova det när snö ovädret har dragit bort:grin:.

Då krävs det att du har en transport som är konstruerad för baklängesåkning, annars kan skadorna bli väldigt svåra. Hästen måste ha en bogbom för att inte skada nacke och hals.

Lyckans ost, gissar att du har ett Ume. Konstigt att inte fler märken har följt deras exempel och gjort en baklängesåkande transport - hästarna trivs ju mycket bättre med den lösningen.

Har nu prövat att låta hästen åka baklänges o det gick super bra:banana:Så jag ska låta alla mina hästar åka baklänges i framtiden:idea:. Har köpt 2 hästar till så nu har jag 7st som ska ut på tävlingar.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
662
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar