Bukefalos 28 år!

Äter blommorna jord?

mian1

Trådstartare
Vad är det egentligen som händer när jorden i blomkrukan försvinner? När växten blivit tillräckligt stor finns det bara ett rotsnurr kvar trots att krukan från början var full med jord. Hur försvinner jorden?
 
Sv: Äter blommorna jord?

Jorden är näring, näringen "äts" upp av blomman så visst kan man säga att blomman äter jord :D
 
Sv: Äter blommorna jord?

På tal om försvinnande jord. Jag höll på att bli galen förra våren, eftersom det alltid, alltid fanns pyttelite jord mellan alla blomkrukor. Jag torkade bort det, och efter några timmar så fanns det där igen.

Jag började misstänka att någon av blommorna envisades med att lufta f(r)ötterna så jorden skvätte.

På hösten, hittade jag däremot den skyldige. En liten skalbagge, som inte tordats ge sig tillkänna innan. Inte avhyste jag honom, jag var bara glad över att jag förstått varifrån jorden kom.

Låter som ett simpelt problem, men den där jorden hade jag i blickfånget varje gång jag stod vid diskbänken, jag funderade mycket över det :D
 
Sv: Äter blommorna jord?

Dels så urlakas väl jorden på näringsämnen (som tas upp av rötterna) och då borde massan kunna krympa något. Dels så pressas väl jorden ihop att rötterna och blir mer kompakt. En del av förklaringen kanske?
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 148
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 438
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
409
Senast: Glimra
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp