Bukefalos 28 år!

Ärr med hyperkeratos?

Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta lämnade stora ärr i hela karleden och baksidan av kotan som nu är permanent hårlös. Problemet är att huden nu överproducerar "hud" där muggärren finns. Nån form av hyperkeratos. Det kan hållas i schakt om man smörjer med fet salva och håller karled o kota lindad med vetflex dygnet runt (då ser huden fin och len ut, ingen rodnad eller svullnad). Så fort vi tar bort lindan tar det 2-3 dagar, sen ser ärren ut som elefanthud= superförtjockad, torr och detta spricker till slut upp (det finns inga underliggande sår). Har testat de flesta salvorna på marknaden men ingen har funkat (trots smörjande morgon och kväll). Lindan måste sitta på dygnet runt för att huden ska hållas fin. Har någon annan varit med om något liknande? Vill slippa ha hästen med vetflexlinda dygnet runt.
Hästen har aldrig haft problem i sina andra ben och visar inga tecken på att det kliar (skabb).
Veterinären sa trolig hyperkeratos då ingen ovanlig växt fanns vid odling på svabbprov.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej alla! Efter många år inom hästvärlden har jag äntligen kommit till en punkt där jag har möjlighet att förverkliga en barndomsdröm...
2
Svar
27
· Visningar
4 733
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Valp 2025
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp