är det rätt?

K

knasenknas

har försökt att ränka ut min polles underhållsbehov.

men det är ju första gången jag gör det och är ju inte säker på att det är rätt.

*hon väger 450 kg
*hon rids ganksa normalt det vill säga 6 gånger i veckan, minst 1 timme.
*hon är en arab, welsh
*hon är lättfödd.
det är väl allt man behlver veta.

jag fick det till såhär:

61 MJ
366 SMRP
24 Ca
18 P
9 Mg
Kvoten mellan kalcium och magnesium fick jag till 1,3

stämmer detta? :banana:
 
Sv: är det rätt?

Underhållsbehovet är ju behovet utan arbete. La du till arbete och isf hur mycket?
 
Sv: är det rätt?

mirage skrev:
Underhållsbehovet är ju behovet utan arbete. La du till arbete och isf hur mycket?

men på ninas fodersisa står det såhär

Först räknar du ut ett underhållsbehov för hästen enligt formeln:
0.5 x hästens vikt upphöjt i 0.75 = A
Sedan lägger du på 5 el 10 % för ras, fullblod ska ha 10%, resten 5%.
A x 0.05 = B
Sedan funderar du ut hur mkt du rider, hur mkt arbetstillägg hästen ska ha, t.ex. 10% för lätt ridning 20-30 % för normalt arbete osv...
A x 0.20 = C
Sedan tänker du på om hästen är lättfödd eller svårfödd, och drar av/lägger på 5-10% beroende på detta.

Sedan lägger du ihop allt: A + B + C = Din hästs energibehov(enhet MJ).

det är efter detta jag har räknat, eller försökt :bow:
 
Sv: är det rätt?

Räkna hellre ut vad hästen har fått i sig i MJ på nuvarande foderstat och korrigera utifrån hur han ser ut, dvs höj MJ om han är smal, sänk om han är tjock och använd samma om han är lagom.

mvh Jessica
 
Sv: är det rätt?

mirage skrev:
Underhållsbehovet är ju behovet utan arbete. La du till arbete och isf hur mycket?

knasenknas skrev:
men på ninas fodersisa står det såhär

Först räknar du ut ett underhållsbehov för hästen enligt formeln:
0.5 x hästens vikt upphöjt i 0.75 = A
Sedan lägger du på 5 el 10 % för ras, fullblod ska ha 10%, resten 5%.
A x 0.05 = B
Sedan funderar du ut hur mkt du rider, hur mkt arbetstillägg hästen ska ha, t.ex. 10% för lätt ridning 20-30 % för normalt arbete osv...
A x 0.20 = C
Sedan tänker du på om hästen är lättfödd eller svårfödd, och drar av/lägger på 5-10% beroende på detta.

Sedan lägger du ihop allt: A + B + C = Din hästs energibehov(enhet MJ).

det är efter detta jag har räknat, eller försökt

Jag har kollat om det uträknade behovet kan vara rimligt. Utefter vikt, arbete och lättföddhet. På grundbehovet har knasenknas TOTALT 25% påslag. Vilket kan vara för högt. Hästen rids förvisso en del, men är också lättfödd. Så det kan vara för högt totalpåslag från grundbehovet.

(Ang ras förresten, jag lägger inte på raspåslag ALLS, jag lägger på för arbete och svårföddhet. men det där är ju en smaksak, slutsiffran brukar bli likadan så påslaget blir ju lika stort oavsett vad man kallar det jmf med hur jag räknar och 'traditionsenliga' sättet).

Men eftersom jag fick förfrågan om att kolla om knasenknas värden kunde vara rimliga så vet jag påslaget, och det är totalt 25% på grundbehovet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har ett problem. Har en unghäst som blir 2 år i maj, men jag behöver lite hjälp med mineralerna. Hon går på lösdrift med fri...
Svar
3
· Visningar
729
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Min shettis sto 20 år konstaterades ha EMS efter fått fang utan någon synbar anledning. Hon har haft fang tidigare och har sen 10 år...
Svar
2
· Visningar
806
Senast: katja
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 589
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp