Är det någon idé att A1-försäkra längre?

nyfikenienstrut

Trådstartare
I standardkontrakten för hästköp är ju en av punkterna " hästen ska kunna gå att A1-försäkra utan reservationer" (eller liknande). Och att kunna A1-försäkra har ju i många år varit något många velat göra och det har ibland använts som försäljningsargument.

Men med hårdare krav från alla försäkringsbolag så får man väl bara ut A1-delen "utan problem" om hästen har en obruten försäkring i bolaget sedan födsel?

Med tanken på att många importerar sina hästar + att många konsumenter, iaf tidigare, bytt bolag då och då så har jag funderat över om det ens är värt att ha en A1-försäkring längre? Det kanske är bättre att ha veterinärvård och sedan sedan undan premien för A1 på ett bankkonto?

Hur tänker ni andra?

(Kan tillägga att jag aldrig tagit bort en häst och fått ut något på livförsäkringen).
 
Sv: Är det någon idé att A1-försäkra längre?

Så gör jag sen en tid tillbaka. Tog bort en häst förra året där jag knappt fick ut 1/3 av vad han varit försäkrad för genom åren och bestämde mig då för att aldrig ha några hästar livförsäkrade igen. Har nu två tävlingshästar som är veterinärvårdsförsäkrade upp över öronen!:D Ett föl som är livförsäkrat i 20 000 + vet vård då jag resonerar som så att honom har jag lagt ut 20´på för att ta fram o skulle han dö nu blir det en ren förlust. Kommer att ta bort hans livförsäkring om nåt år eller så.

Det enda man måste tänka på är att om hästen får tas bort hastigt o lustigt så kanske man måste ta ett banklån för att köpa ny. Men det lånet är ju förhoppningsvis betalt inom låt säga 5 år och förhoppningen är ju att hästen man köper lever längre än så!
 
Sv: Är det någon idé att A1-försäkra längre?

Du har inte ens A2?

När jag räknar på vad jag betalat i premier genom åren på de hästar vi har ägt så inser jag ju att jag är en prima försäkringstagare som knappt utnyttjar mina hästförsäkringar;).
 
Sv: Är det någon idé att A1-försäkra längre?

Jag har tagit bort två, den ena med obruten försäkring och den andra med nytecknad vid 15 års ålder.

Inga problem med livbeloppet.

Tre av mina är högt försäkrade vad gäller vetetinärvård men jag försäkrar inte över 30.000 i A1, jag skulle ändå köpa en ungponny om jag var tvungen att avliva.
 
Sv: Är det någon idé att A1-försäkra längre?

Har mina försäkrade med låga livbelopp(max 35') men maxat i vet.vård, A1. De hästar vi har tagit bort har vi fått hela livbeloppet för, den ena försäkrad vid 8 års ålder och dog vid 9 års ålder av colitis efter en operation inne på ultuna(opererades för en äggstockstumör) den andra fick en allvarlig infektion i en kotsenskida och avlivades akut på klinik vid 15 års ålder.

Nu köper jag inte några "dyra" hästar så jag har satsat på veterinärvården istället för livvärdet.
 
Sv: Är det någon idé att A1-försäkra längre?

Jag har min A1 försäkrad för hela värdet, men det är bara pga att jag tänkte sälja henne i vintras och det är mkt mindre krångligt att sälja en häst med full försäkring som köparen tar över. För egen del hade jag nöjt mig med mindre, men nu ids jag inte krångla och byta tillbaka ifall jag nu ändrar mig och tänker sälja igen. Innan hade jag A2 + A1 och en lägre totalsumma än värdet. För min egen skull är jag mer brydd i lägre premie än en full försäkring, det är veterinärvården jag tycker är viktigast.
 
Sv: Är det någon idé att A1-försäkra längre?

När jag köpte min häst i vintras så hade hon en ganska dyr försäkring. Alla möjliga tilllägg och högt livvärde i A1.
Kostade drygt 1200 kr i månaden.
Jag ändrade en del och tog även bort livvärdet, då jag inte har några planer på att sälja henne och jag använder henne som hobbyhäst och tävlar på ganska låg nivå. Behöll hellre veterinärvården till fulla värdet.
Nu ligger månadskostnaden istället på 303 kr.
 
Sv: Är det någon idé att A1-försäkra längre?

Jag har tidigare inte haft några bekymmer att få ut livvärde, men har ändå valt att bara ha vet.vårds försäkring nu. Då lägger jag hellre de pengarna på tilläggsförsäkringar som tex rehab, medicin, djurambulans osv.
 
Sv: Är det någon idé att A1-försäkra längre?

Jag har valt att ha en A2 i livförsäkring. Dels pga att jag hellre har ett högre belopp på vetvårds delen men också för att jag inte vill stå med en skadad häst och få lov att vänta på försäkringsbolagets medgivande till att ta bort.
 
Sv: Är det någon idé att A1-försäkra längre?

Du kan ta bort din häst när du vill, du äger den, inte försäkringsbolaget.

Sen huruvida du får ut livbeloppet eller inte är en annan sak.
 
Sv: Är det någon idé att A1-försäkra längre?

Min häst är A1 försäkrad, både liv och veterinärvård. Han är billig att försäkra (betalar knappt 2000:-/år nu, betalade just för kommande försäkringsår), och inte högt livförsäkrad (17.000:-), så jag ser ingen anledning att inte ha det. Livförsäkringen har jag i första hand för att kunna få igen åtminstone en del av kostnaderna kring avlivningen, inte för att ha råd att köpa en ny häst direkt efteråt. Jag kommer troligen att sänka eller ta bort livförsäkringen när hästen blir äldre (15år i år), då premien höjs och beloppet som betalas ut sjunker kraftigt.
 
Sv: Är det någon idé att A1-försäkra längre?

Du kan ta bort din häst när du vill, du äger den, inte försäkringsbolaget.

Sen huruvida du får ut livbeloppet eller inte är en annan sak.

Självklart får man det. Men betalar man dyrt för en A1 försäkring så finns det ju en anledning till det. Jag vill inte ens behöva tänka tanken att pengar ska vara inblandade om jag hamnar i den sitsen att behöva välja mellan att ta bort hästen eller behandla pga pengar.
 
Sv: Är det någon idé att A1-försäkra längre?

Dyrt och dyrt... Man kan ju välja ett lägre belopp som kanske täcker självrisk och avlivningskostnader.
 
Sv: Är det någon idé att A1-försäkra längre?

Fast ta bort hästen kan du göra direkt och sen skicka in pappren för jag antar att du skulle tagit bort den ändå om den led oavsettbeslut?
 
Sv: Är det någon idé att A1-försäkra längre?

Ja att inte avliva en häst som lider pga att man vill vara säker på att få ut försäkringspengar är helt sjukt. Men genom diverse trådar här genom åren så har jag fått intryck av att det verkligen finns en del människor som resonerar så. :crazy:

TS: Nej det är ingen ide tycker jag. Endast vet vård eller ingen försäkring alls (om du har möjlighet att ta av sparad kapital eller ev låna).
 
Sv: Är det någon idé att A1-försäkra längre?

Har min lågt försäkrad i liv och max på vetvård och där ingår rehab, ambulans m.m.

Det kostar mig 200 kr i månaden.
Men eftersom hästen är så lågt försäkrad i liv så hade det inte spelat någon större roll om jag har det eller inte. Min tanke med att ha liv är att summan täcker en eventuell avlivningskostad.

Det beror väl lite på prislappen på hästen om man väljer att ha liv. Och hur mycket pengar man är villig att avstå om hästen behöver avlivas.
 
Sv: Är det någon idé att A1-försäkra längre?

Jag spinner vidare lite på den här tråden, då jag ser över försäkringen på ponnyn.

Jag funderar på om det skulle räcka med begränsad vetvård på henne, det gör ganska mycket på kostnaden. Det jag tänker är att skulle hon få någon permanent skada som gör att hon endast fungerar som sällskap skulle jag ändå ha kvar henne som just sällskap, hon är ingen tävlingsponny.

Men om hon skulle råka ut för något mer allvarligt som ex kräver operation eller lång konvalescens skulle jag välja att istället avliva, absolut ingen buköppning. Känner egentligen att det viktigaste är ju att man kan ta ut ex disktriktaren en helg och typ sy en sårskada eller så eller åka in till djursjukhus och kanske få en uppfattning om skadans omfattning innan man isåfall avlivar.

Någon som har den här begränsad vetvård?
 
Sv: Är det någon idé att A1-försäkra längre?

Vi hade på en häst (iofs länge sedan). Den hästen valde "vi" dock att buköppna ändå, det var ju vansinne egentligen:crazy:

Men om man tänker som du gör, så räcker kanske begränsad veterinärvård.
 
Sv: Är det någon idé att A1-försäkra längre?

Jag har det och behövt använda en gång på 15 år. Då gick det på ca 8 000 minus självrisken med bonus också så ca 5 000 kostade det mig , tror jag. En buköppning på en 24 åring gör jag inte. Nu kostar det mig 76 kr/mån och har inget livvärde kvar pga av åldern.
 
Sv: Är det någon idé att A1-försäkra längre?

+ korven tack för att ni svarat :)

Svårt att bestämma sig, det är ju inga jättesummor det handlar om, men om man ser till hur hon är försäkrad nu så är hon ju nästan överförsäkrad till skillnad mot de stora hästarna som bara är försäkrade till drygt halva sitt värde.

Jag fick ta hem distriktsvet till min stora häst förra året då hon fick kolik en lördagkväll. Två gånger fick han komma ut, tror det gick på ca 2500 per tillfälle och det är ju egentligen inte så dyrt på en helg.

Sen fick jag åka in med den hästen till djursjukhuset och buköppna, vilket ändå slutade med avlivning. Det hade ju varit bättre att avliva henne direkt hemma, hon plågades kraftigt och det hela var fruktansvärt jobbigt! Henne hade jag A1 försäkrad och dubbel vetvård, annars hade en buköppning en helg ändå inte varit möjlig, den går på 80 000 sen eftervård plus det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
5 026
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 793
Senast: Piranesi
·
Hästvård Jag har nyligen lärt mig den hårda vägen att en A1-försäkring inte nödvändigtvis täcker ens hältutredningen ifall diagnosen inte täcks...
2
Svar
29
· Visningar
4 273
Hästmänniskan Står i begrepp att förhoppningsvis köpa en 8-årig dressyrvalack för drygt 150’. Velar oerhört vad gäller röntgen och är mycket tacksam...
Svar
10
· Visningar
4 041
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp