Ändring i befintligt avtal

Kallestropp

Trådstartare
Hejsan!

Jag har en häst inhyrd i ett stall, där vi har ett avtal som anger en fast hyra, vad som ingår i hyran samt vilka åtaganden jag som hyresgäst har.(alla hyresgäster hjälps tex åt med insläpp och utfodring på kvällar)
I avtalet står det att såväl hyresgäst som stallägare har tre månaders uppsägningstid.
Nu vill stallägaren höja hyran kraftigt och samtidigt ändra omfattningen av hyresgästernas åtagande. Detta vill stallägaren göra med en månads varsel.
Får han göra så???
Jag hävdar att dessa ändringar kräver att ett nytt avtal skrivs och att det i så fall är tre månaders uppsägning på det gamla. Det står ingenting någonstans i hyresavtalet om några årliga uppdateringer av hyran eller så, utan det är en fast hyra. Ändå vill hyresvärden ändra med en månads varsel.
Är det ok?
 
Sv: Ändring i befintligt avtal

inte ok, borde åtminstone vara 3 månader tills det nya kontraktet börjar gälla, från det att man fått läsa igenom det och ta ställning till om man vill stanna kvar i stallet med de nya förhållnings reglerna osv. så man har en chans att flytta innan hyran höjs.
 
Sv: Ändring i befintligt avtal

Instämmer med Buck, stallägaren får ändra vilkoren bäst h*n vill men först får han säga upp det gamla avtalet och där är det ju 3 månaders uppsägningstid.

Det är orimligt att kunna ensidigt ändra vilkor i gällande avtal, i så fall är det bara att lura in ett gäng, skriva kontrakt med lång uppsägningstid och sedan höja hyran med 1000% och få en ordentlig inkomst som man kan kräva in under uppsägningstiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Ändring i befintligt avtal

Som andra säger så ska det vara skälig tid och eftersom uppsägningstiden är tre månader så ska även villkorsändringar aviseras minst tre månader i förväg. Detta för att uppstallade ska ha en chans att säga upp sig och hitta nytt stall om de inte vill gå med på de nya villkoren.
 
Sv: Ändring i befintligt avtal

Jag stod i samma stall i fem år och de gånger hyran höjdes eller det ändrades något i kontraktet så sades kontrakten upp med befintlig uppsägningstid och alla fick skriva på nya.
 
Sv: Ändring i befintligt avtal

KL

Synd att jag inte visste detta tidigare. Jag har stått i stall där hyreshöjningen stått skrivet på anslagstavlan och den har genomförts redan ett par veckor senare. Med 25%.
 
Sv: Ändring i befintligt avtal

Är det avtalat om fast hyra och det inte står det något om att hyreshöjning sker närhelst om kostnaderna ökar/följer marknadspris som varierar, så bör ju rimligen uppsägningstiden gälla vid förnyelse i eller om avtalet.
Är det 3 månader borde det vara att om 3 månader gäller det nya.

Har själv varit med om detta (utan uppsägningstid utan ändring skulle gälla på dagen) och då har värden sagt "acceptera eller flytta då". Men riktigt så är det ju inte, men en del tror att de har alla rättigheter i världen :banghead:

De som gör rätt för sig, meddelar avtalsändringar långt i förväg och att det sker mot att man skriver under nya avtalet eller skriver på uppsägning, antingen för avflytt eller i väntan på nytt avtal.
Hur som helst, ska nya avtal skrivas och det förra måste förbrukas först, varför uppsägningstid måste bli omöjligt att komma runt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ändring i befintligt avtal

Det beror lite på vad som är tänkt att ske om ni inte godtar förändringarna, om stallägaren då tillämpar tre månaders uppsägning med villkor enligt gamla avtalet så borde det vara okej.
 
Sv: Ändring i befintligt avtal

Håller med de andra fullt ut, du har rätten på din sida.
Ska villkoren ändras så ska ett nytt avtal skrivas, och man ska (som tidigare sagt) ha minst de 3 månaderna i uppsägningstid om man inte vill acceptera det nya avtalet. :)

/Dressyrtjejen_97 som läser juridik på gymnasial nivå
 
Sv: Ändring i befintligt avtal

Jag skulle tro att hon läser juridikkurser på gymnasiet, och hon har rätt.

Stallägaren har ingen rätt att kräva den nya hyran efter en månad utan måste vänta 3 månader från att han meddelat ändringen.
Ett nytt avtal ska alltså skrivas och ni har tre månaders uppsägningstid på det gamla. Uppsägningstid gäller för båda parter, inte bara hyrestagaren.

/AmyPond som läser juridik på universitetsnivå ;)
 
Sv: Ändring i befintligt avtal

Jo så mycket som juridik på gymnasiet framgick, jag undrade mest mer specifikt om det finns någon specialare eller om det var en del av samhällskunskapen.

Sen stämmer det inte fullt ut, som du skriver har man rätt till avtalad uppsägningstid även om man accepterar du nya vilkoren. Man ska få tid att anpassa sig efter de nya, se över utgifter, anpassa scheman etc.
 
Sv: Ändring i befintligt avtal

Sen stämmer det inte fullt ut, som du skriver har man rätt till avtalad uppsägningstid även om man accepterar du nya vilkoren. Man ska få tid att anpassa sig efter de nya, se över utgifter, anpassa scheman etc.

Det är inte riktigt i ett sådant här fall utan det står parterna fritt att träffa en överenskommelse om att den nya avgiften skall gälla med en månads varsel. Accepterar däremot inte hästägaren de nya villkoren har hon rätt att ha kvar sin häst under det ursprungliga avtalets uppsägningstid och villkor.

Det är inte heller riktigt som står i inlägget ovan igen att det måste skrivas ett nytt avtal, något sådant formkrav finns inte för en stallplats.
 
Sv: Ändring i befintligt avtal

Du har rätt, jag borde uttryckt de som så att det är god affärsetik att ge sina kunder rimligt varsel innan nya vilkor träder i kraft, men alla har inte hyfs.
 
Sv: Ändring i befintligt avtal

Jag tycker också att hyreshöjningar eller ändringar i avtalet bör meddelas i god tid men har inte pejl på vad som är brukligt i sådana här fall.
 
Sv: Ändring i befintligt avtal

Och om höjningen ska ske på dagen som i Dandylinns fall.. har man då även rätt att flytta på dagen utan uppsägningstid?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 276
Senast: Piaff
·
Foder & Strö Är det någon som förvarnats om höjd stallhyra till hösten? De stallägare som köper in foder måste ju reglera hyran för att få det gå...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
16 421
Senast: lillamy73
·
Ekonomi & Juridik Hej! Skall skriva kontrakt med inackordering och hade tagit fram ett via nätet som jag endast ändrade några punkter på som gäller...
Svar
9
· Visningar
1 232
Senast: FreSus
·
Ekonomi & Juridik Avtalstid: Hästen kommer vara i fodervärdens vård from 6/6-14 till och med 6/6-16. Avtalet förlängs automatiskt med 12 månader i taget...
Svar
13
· Visningar
1 509
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp