äldre hö hur blir det?

aramis

Trådstartare
Nu har mina planer ikullkastats lite här. Jag ska ju flytta min häst och jag trodde att det hö som fanns att fodra med skulle vara från 2003 års skörd. Men det var visst fel.

Tydligen så har dom så pass mycket kvar av 2002 års skörd att dom inte kommer ta hem något nytt före betessläpp. Sen efter bete så kommer 2004 midsommarskörden in och då blir det ju i alla fall nytt fint hö igen.

Jag blir alltså tvungen till att ta detta hö, för jag har ingen tid och möjlighet, och plats att ta in annat hö själv.
Vad är det främst som blir dåligt efter så lång lagring? Vad är det höet tappar främst? Ändras proteinerna och energin? Mineralerna bör väll inte påverkas, eller gör dom det?

Om jag gör en analys och fodrar upp det som fattas i hö´t med kraftfoder blir det lika bra som om jag hade ett bra hö och mindre kraft??
 
Å tack då ska jag kika på den adressen.
Låter ju bra om det är så! Då blir det bara ett multivitamin preparat av någon sort man behöver extra då.
 
Jo, det verkar som om vitaminerna sjunker. Jag får väll räkna på att det är noll vitaminer i så gammalt hö som 2002?!

Jag har letat lite bland gamla trådar och fick för mig att om hö´t är hygieniskt sämmre pga tex mögel så sjunker proteinet. Kan det stämma?
 
Precis. Om höt har mögel så "livnär" sig möglet på proteinerna. Men är höt mögligt ska man ju knappast använda det ändå...
 
Då stämmer det alltså!
Så omman skickar inten analys och den kommer tillbaka med onormalt låga värden på proteinet så kan man kanske misstänka att det är mögelangripet trots att det inte syns och inte dammar?

Det är nämligen så att delar av partiet är mögligt och dom balarna är lagda åt sidan. Dom kollar igenom alla balar innan dom fodrar med dom så dom inte dammar eller luktar illa.
 
Usch, det värsta med mögel är ju att det finns långt innan det syns. Jag skulle inte fodra med hö där stora delar av partiet är synligt mögligt...
 
nej, det tro jag inte man kan. Proteinhalten kan ju vara låg (jättelåg) ändå, det kan vara sent slaget, ogödslad vall, vänt många gånger så många blad trillat bort, "dålig" växtsammansättning i vallen osv. Men om man däremot har en analys från när höet var "färskt" och proteinhalten ändrat markant under lagringen kan man börja fundera.

Trist att ni har många dåliga balar.
 
Nu ligger iof. det dom tar av på annat ställe mellan halm, så det borde inte vara så illa. Men det är inte helt kul det tycker inte jag heller.

Men jag ska analysera det i alla fall och så får jag väll återkomma hit när jag vet hur analysen blev.
Om inte annat så behöver jag säkerligen lite goda råd på den kommande foderstaten.

tack för hjälpen!!!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 945
Senast: Bee
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 547
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 541
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp