Ädel dressyrhingst....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Retzina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 531

Retzina

Trådstartare
Jag har ett tyskt sto med stammen e. Royal Diamond (Rubinstein-Matcho*)-Legat (e. Lanthan) - Apertif. Rör sig bra i alla gångarter. Jag skulle bli glad om ni kom med lämpliga förslag på en lite lättare dressyrhingst. Hennes två tidigare avkommor har varit högresta av god modell. Så här ser hon ut:

I år väntar hon föl med First Wish. Det skall bli så spännande att se vad som kommer ut i maj!!!

Senast ändrad:
Sv: Ädel dressyrhingst....

jag är ABSOLUT INTE ngn expert men jag skulle ta en titt på nygodkände Tsarevitj :love: mkt fin, LÄTT dressyrhingst som gör att jag nästan överväger att betäcka med dressyrblod i år ;) (men bara nästan.. det blir hopp.. :D )

Fast Impuls är väl inte av den lättare typen, och hans morfar är ju inte känd för att lämna direkt lätt.

Tung tycker jag inte han ser ut att vara iaf?

Och med båda så pass högställda tycker jag det kan kännas helt ok.
Men det vara bara ett förslag..

Nej, tung är han inte. Men hon frågade efter lätt hingst och då tänker jag typ Tsarevitj och då är ju Impuls betydligt grövre.

Det ser ju ut att vara ett riktigt trevligt sto du har! Du har inte funderat på His Highness eller Herzendieb? En annan hingst som jag tyvärr inte sett avkommor till, men blev imponerad av när han gjorde bruks för många år sedan är Ravell.
Tzaren såg intressant ut på bruks, men frågan är om du är ute efter en hingst som redan visat att han nedärver bra, eller om det räcker att han ser mycket lovande ut.
En annan hingst som jag tycker ser mycket spännande ut är Mr Carrera xx. Finns många hingstar att välja mellan om man inte har ett sto som är mer krävande än ditt ;).
Tycker det låter spännande med ett First Wish föl på henne :)
U

Tsarevitj som är föreslagen är fin tycker jag, men han har Lanthan som morfar, och ditt sto har Lanthan som morfarsfar. Visserligen verkar Lanthan vara en dubbeltalang, men det blir kanske lite för mycket linjeavel på honom?

Med Lanthans index trav 58, galopp 72 skulla jag inte vilja linjeavla på honom.

Tack för alla svar. Tsarevitj var en av dem som jag tyckte var intressanta tills jag kollade in stammen. Jag kommer inte använda honom eftersom jag precis som några av er också anser att det är Lanthan x 2 lite väl nära!

Skall kolla in Impuls lite mer. Missade tyvärr honom på websändningen från bruksprovet.

Var hittar jag His Highness och Hertzendieb någonstans? Blir årets fölis e. First Wish fin kan jag absolut tänka mig att använda honom igen.

Har tittat lite på Wilton. Vad tycker ni om honom?

Tack för alla svar. Tsarevitj var en av dem som jag tyckte var intressanta tills jag kollade in stammen. Jag kommer inte använda honom eftersom jag precis som några av er också anser att det är Lanthan x 2 lite väl nära!

Skall kolla in Impuls lite mer. Missade tyvärr honom på websändningen från bruksprovet.

Var hittar jag His Highness och Hertzendieb någonstans? Blir årets fölis e. First Wish fin kan jag absolut tänka mig att använda honom igen.

Har tittat lite på Wilton. Vad tycker ni om honom?

Wilton imponerade på mig. His highness tycker jag inte är någon förädlare, men det är däremot Herzensdieb. Be Cyllene om DVD! Impuls tycker jag själv saknar uttryck och karisma, lite tråkig. Hotline är helt otrolig, smäcker och liksom HH har han trakehnerinslag, och finns på import. Dionysos står i Sverige i år och till min glädje även Rosevelt. Någon av dem skulle jag satsa på! :)

Jag har dvd:n på HH och Hertzendieb hemma, har du vägarna förbi får du gärna låna:) annars så skicka ett PM till Cyllene så skickar hon den till dig:)

Jag hade definitivt satsat på PAINTED BLACK II! Såg honom på Grevargården, jätte fin hingst med en bra blodskombination. 3 mycket bra jämna grundgångarter , suveränt lätt för samling. Dessutom 168 cm hög och 20 i skena, det är va jag kallar ädel hingst. Om du forfarande "lurar" på Tsarevitj hade jag inte varit rädd för att linjeavla. Prince Tatch xx har slagit igenom så mycket i den individen, så jag är nästan 100 på att han kommer nedärva mycket i från honom. En annan ädel hingst är ju Daytona VDL, men han är både liten och krokig i benen, saknar dessutom hingstkaraktär. Kanske Highcruiser skulle passa, men jag är ngt tveksam till hingstens skritt. Wilton är kanske rörlig, men usch vilken exteriör, han gör sig bäst under sadel med ett proffs uppe på !

Hingstdjungel, men endast ett fåtal riktigt bra.

Lycka till !

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 347
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
971
Senast: viltmilla
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på... 2
Svar
24
· Visningar
4 342
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med... 2
Svar
31
· Visningar
5 018
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka