2 frågor...någon?

J

Jacky

Jag har två frågor som jag hoppas att ni kan svara på.

fråga 1:
Våra hästar går ute dynget runt. Nu vill vi att de har mat hela tiden. Har analyserat höet och värden är för höga att ge fri tillgång till det. I stället har vi lagt in en halmbal (havrehalm) i hagen så att de kan käka det när de vill. Frågan då: Hur vet jag hur mycket de äter? Jag vill ju inte att de kommer under 6 kvoten. Särkillt stora hästen behöver en kvot på minst 7,5-8. Halmen dra ju ner proteinet i foderstaten. Hur ska jag räkna nu?

Fråga 2:
Vårt hö har inte dammat innan.....det börjar damma nu (när man slå på balarna men inte super mycket...svårt att förklara). MEN det är inte mögeldamm....för det luktar inte alls så. Vår bonde sa att det är damm av gräset? Det luktar gräs också om man slår på balen och luktar dammet. Kan det vara sant? Vissa baler dammar inte alls...vissa gör det. Allt kommer från egen gård och det har inte regnat på höet innan det kom in på logen. Det var mycket torr när vi tog in det. Vad kan det vara??

Hoppas att någon har några synpunkter?

Jacky

Sv: 2 frågor...någon?

Glamoroza ox skrev:
Får dom bara halm eller ger du högivor oxå??

Nej ge vanligt hö också. Stora hästen 8 kilo (när det blir ännu kallare kanske 10 kilo) han får dessutom en liter helhavre också . c ponnyn (som bara skrittas 25-35 mintuter än så länge pga skada) får 4-5 kilo hö. Kvot på höet är 8.18 (smrp/mj)

Jacky

Vad jag vet så brukar det finnas 2 anledningar till att hö dammar...
Och båda anledningarna gör att höet inte är bra som hästfoder.
Mögel eller jord.
"Friskt" hö dammar inte. Jag skulle skicka in en hygien analys (för att ta reda på vad det är) då att du inte får bronkit eller nått på hästarna.

Att höet har en hög kvot är inte så "farligt" så länge du inte trycker i hästarna massor av kraftfoder också. Det du kan göra är att ge olja och kanske lite betfor för då får du upp mj... men det beror på om det passar in eller om det blir heltokigt då(mycket över behovet).

Senast ändrad av en moderator:

Angående hygien analys viste jag inte att man kunde göra det. Tack för tipset!! Kollade nu på hjortenslab och ska skicka in en påse på måndag. Klart att jag vill veta vad det är.....vill ju inte att hästarna blir sjuka. Hoppas att svaret är positivt och att det inte är något fel på det (har ju 5 ton liggandes :crazy: ) Får hålla tummarna.

Angående fråga ett hoppas jag på fler synpunkter:)

Go´natt:)
Jacky

Senast ändrad av en moderator:

Du har ju en så pas hög kvot på höet så det borde väl inte vara nån fara att kvoten blir för låg med halmen...
Men om den stora är känslig och ska ligga på en hög kvot så kan du väl ge den lite soja som proteintillskott. Förutsatt att han äter åtminstone några kilon av halmen per dag! (plus höet så klart)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
4 385
Senast: mackan
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver lite på en fiktiv berättelse som innehåller en beauceron under andra världskriget i strid. Det är fiktivt så jag...
Svar
15
· Visningar
1 985
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama