D
Diamond Rock
Tidigare så gick Diamond och hans kompis på lösdrift med fri tillgång på hösilage. De fick också en hel del kraftfoder. Ingen tog direkt hand om dem, ryktade eller red dem. Ibland kördes dem. Dem gick bara och slöade med andra ord. När jag varit hos dem i en vecka, så råkade kompisen tyvärr ut för en olycka i hagen och veterinären rådde ägaren att avliva honom. I samband med detta så flyttade vi Diamond till ett stall och han har sedan dess fått maten uppvägd. Jag har inte så stor koll på foderstater, men de i stallet rådde mig till den foderstat han haft nu. Han fick 5,25kg hösilage och 15dl Grund kraft och lite morötter om dagen i ca två månader. Han har blivit en annan häst, mer vaken, stolt och pigg. Uttrycket i ögonen har också ändrats. Kan ju vara så att han känner att han har en mening nu när där är någon som sköter om honom och plus att han inte bara går och äter hela tiden.
Det visade sig när hovslagaren var i stallet för två månader sen att han haft fång i somras, som ingen lagt märke till. (förstår ibland inte hur oobservanta människor kan vara). Alltså gör övervikten inte saken bättre precis.
När hovslagaren var på besök igen nu i februari så sa hon till mig att han har ytterligare en övervikt på ca 100kg. Jag har dragit ner på kraften till 10dl, och han får 5kg hösilage, 1 på morgonen, 2 på kvällen, och 2 till natten.Till lunch får han 0.5 kg hö. Mycket mer tycker dem inte jag ska ge honom. Men jag tycker det verkar lite. Han har gått ner i vikt och börjar se ut som en häst igen, men han har mycket kvar att gå ner. Bara på fettnacken har han ju säkert en 20kg minst. Innan såg han ut som en tunna med ben. Jag har slutat ge honom morötter. För jag har hört att fånghästar inte ska ha det.
Tror ni att jag kan hålla denna foderstat? Eller är det för lite?
Det visade sig när hovslagaren var i stallet för två månader sen att han haft fång i somras, som ingen lagt märke till. (förstår ibland inte hur oobservanta människor kan vara). Alltså gör övervikten inte saken bättre precis.
När hovslagaren var på besök igen nu i februari så sa hon till mig att han har ytterligare en övervikt på ca 100kg. Jag har dragit ner på kraften till 10dl, och han får 5kg hösilage, 1 på morgonen, 2 på kvällen, och 2 till natten.Till lunch får han 0.5 kg hö. Mycket mer tycker dem inte jag ska ge honom. Men jag tycker det verkar lite. Han har gått ner i vikt och börjar se ut som en häst igen, men han har mycket kvar att gå ner. Bara på fettnacken har han ju säkert en 20kg minst. Innan såg han ut som en tunna med ben. Jag har slutat ge honom morötter. För jag har hört att fånghästar inte ska ha det.
Tror ni att jag kan hålla denna foderstat? Eller är det för lite?