Vill någon tipsa om lämplig hingst ?

Pansi

Trådstartare
Hallå alla, skulle gärna ta emot lite rent hypotetiska tankar, gissningar och ideer kring hingstval till mitt sto... :bump:

Lite bakgrund:

Jag har ett sto som jag funderar på att betäcka någon gång i framtiden, nästa år eller eventuellt året efter det, 2007. OM hon fortsätter visa sig trevlig och kanske presterar något på tävlingbanorna. Jag själv kan inte mycket om avel och blodslinjer, men är intresserad av det.

Stoet är 170 cm högt drygt, ganska nätt modell. Hennes svagheter eller "dåliga" sidor rent extriört är att hon har lite lång rygg, är något knipt under framknäna samt lite inåttåad vänster fram. Hon blev klass 1 som föl och fick medelmåttiga poäng på 3-årstest. Till hennes försvar kan sägas att hon växte massor under den perioden samt inte var jätteväl förberedd. Trevlig psyke, lättlärd och modig häst.

Hon är e Wetano - Romadour II. Wetano är efter Weltmeyer som lämnat många fina avkommor, bla hingstarna Waikiki och Wolkenstein II. Romadour II är e. Romulus och är en dressyrförärvare som lämnat bla Rosenkavalier.

Mamman kommer ur stofamilj F2, Spindafamiljen. (Har ingen aning om vad detta innebär, men så är det iaf :o )

Bild på mitt sto finns här http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id225333.html

Jag har sneglat på hingsten His Highness, f 00 e. Hohenstein, riktigt ljuvligt snygg hingst :love:

Så, fram med förslag på hingstar ! (eller dissa stoet om ni inte tror att det är ngt att avla på :angel: ) Blir glad för alla förslag, nybörjare, proffs eller rena rallarsvingar :p

Sv: Vill någon tipsa om lämplig hingst ?

hej jag tycker ditt sto är av en trevlig modell!

Liten fundering är ju på vad du tänkt ha avkomman till, sälja, behålla, isåfall vad önskar du för typ av avkomma? vill du satsa lite eller vill du ta en chans på en ex. yngre?

rent generellt tycker jag att vi har många fina hingstar i sverige. Ex Biggles, dock får du nog förvänta dig en en häst som blir "mkt häst" annars, kör på säkra led, dvs hingstar med bra stamm själva! Ex. Chapman blodet, i svensk avel har gett många sport hästar!

Själv gillar jag Black coffe, med den välkända stammen bellini-chapman-carnustieXX.

ett lättare förslag är ju den otoligt vacka fulllblodshingsten Stravinsky XX!

Lycka till!
Emilie

His Highness skulle säkerligen passa bra, härstamningsmässigt sätt så har han lämnat kanonfina fölungar efter både W och R-hingstar! Det enda sto jag INTE skulle rekomendera HH till är om man har ett riktigt tungt sto av modell stridsvagn, då han inte är någon direkt förädlare. Annars är han så perfekt och komplett att han passar de flesta.

Jag jobbar med HH och rider honom en del i Tyskland så jag känner honom in o utan och har sett en stor mängd avkommor, så säg till om du har frågor!

/C

Åh du är lyckligt lottad som får rida så fina hästar :bow:

Såg förra året att det var någon i sverige som importerade sperma från honom, vet du om det är så i år med ?

Sen undrar jag hur gamla hans äldsta avkommor är ? Och har du bilder på någon av dem är de hemskt välkomna :angel:

I år och förra året var det Göran Svensson, Ljungbyhed som tog in sperman. Vi har dock skickat till ett 20-tal ston i Sverige i år så han börjar göra sig ett namn här också.

Hans äldsta årgång är bara 1 i år, så det är nästa höst det blir spännande när första gänget ska visas för nämnden. "Vi" har själva 12 1-årshingstar e HH som ska förberedas nästa sommar!!

På hemsidan finns det bilder från förra årets fölvisningar om du skrollar ner lite. Bilder från årets fölvisningar kommer vilken dag som helst!

Hemsidan www.hengststation-meyer.de

Senast ändrad:

Underbart, tack !

Alla hingstarna är vackra, men jag har verkligen fastnat för His Highness, han är så :love:
Om mitt sto inte passar får jag väl gräva djupt i plånboken och köpa en avkomma istället.

Har mest kollat på Hohenstein och hans härstamning innan, hade helt missat att HH var ue. Donnerhall. Vilket blod det är i den hästen :bow: :bow: :bow:

Pansi är kär !

Liknande trådar

Avel Hej! Min syster har ett sto som jag är lite sugen på att ta föl på men jag har tyvärr inte alls någon koll på vad för hingst som...
Svar
14
· Visningar
3 036
Senast: Biotin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka