Väva egen sadelfilt

Praefatio

Trådstartare
Någon som har mönster, eller som har provat att väva sin egen sadelfilt? Om inte, kanske någon har några smarta synpunkter? Jag är sugen på att prova, tänkte använda mig av min plastmormors vävstuga. Vill ha en tjock sadelfilt i ylle, att lägga över paden. Tänk vad kul att få sina egna färger, sitt eget mönster och sedan kunna dekorera den som man själv vill!

Sv: Väva egen sadelfilt

Monster har jag inte, jag gjorde min (har tyvarr inga bilder... o filten ar nanstans i sverige i en lada)... hehe... men det finns flera jattebra bocker ex. vavlara (har jag for mig den heter... den ar tyvarr i sverige den med..) Det var faktiskt valdigt roligt att vava och jag saknar det valdeliga... sa jag varnar dig: det ar lite beroendeframkallande! Det jag fick tanka mkt pa var att se till att den verkligen blev tat, sa man far banka pa ratt bra!

?Bewwan.. som saknar vaveriet en himla massa och har som drom att ta upp det igen....

I hear ya... :p Blir alltid helt tokig när jag sätter igång och kan inte sluta. Det värsta är att lilla mormor kommer att bli överförtjust, så hon lär ringa var och varannan dag och bjuda med mig till vävstugan. Vad använde du för garn? Tänker mig att det blir väldigt bra med ett tjockare ullgarn, typ Lovikka, och att man kanske tovar ytan lite efteråt?

Jag korde pa ett tjockt vavgarn i ull.. ratt dyrt iofs, men det blev verkligen Jattebra! (lite bitter pa mig sjalv for att jag inte packade med den hit faktiskt.. :S men en vacker dag SKA jag ha tillgang till vavstol igen!!)

gawd... jag vill vaaaavaaaa... *grater en skvatt*

Neej, gråt inte nu! :cry: Tänk på mig istället, som ska väva dagarna i ända... :devil::o:D

Okej, ja, vävgarn är nog smart. Och att den blir dyr är rätt okej, det är faktiskt en väldigt speciell känsla att ha saker man gjort själv och rejäla yllefiltar håller ju i tio långa evigheter om man är snäll mot dem. Jag hittade för övrigt en sida, för de som är intresserade... Vet inte hur bra den är men:

How to weave a navajo blanket

Nu är bara frågan vilka färger man ska skaffa garn i. Har önskat mig en filt i svart, chockrosa och lila i julklapp, så det vore bra med någonting som är snyggt men ändå lite mer klassiskt och stilrent. Flugskimmel, bruna prickar och grå ben. Mörkt mörkt brunt eller svart läder. Några förslag? :d

Japp! Royal red! Vad sjutton heter fargen pa svenska.. sa dar.. mustigt morkrott. Som nan Ceasars hast hade.... typ vinrott! *alskar* jag ar sa kar i vinrott.... hade jag fatt ahde jag haft ALLT i vinrott - men hur snyggt hade det varit pa en pallis >.<

Du lvoar val halla den har traden vid liv och beratta for mig nar varpen brister sa jag far gladjas at att det inte ar Min varp? ;)

Ge sjutton i att starta såna här trådar!!!!:devil:

Nu vart även jag sugen ju! Har alltmer börjat fundera över var jag ska kunna klämma in en vävstol någonstans i huset:angel:.

Jag har förresten funderat på att tova en ullpad, kan det fungera tro? Har några kassar garn efter mina f d får som skulle användas, kardor finns, men jag är lite handfallen inför hur man gör och om det överhuvudtaget funkar att tova så tjockt?

Vad tror ni?:confused:

Det later som det skulle kunna bli Tuuuuungt.. men jag hade samma tanke for nagot ar sen - att i alla fall Testa. Det finns en tjej har pa buke (finns i syhastgrejer traden i mitten nanstans) som tovar en massa... vi kanske skulle peta pa henne o se vad hon tror? :)

Ja! Found her and poke her! Hon måste givetvis ansluta sig till tråden, oavsett om hon vill eller ej. Tycker också att det låter som att en tovad pad skulle bli tungt, men man kan ju spinna garn av ullen? :angel: Och få värsta eko- närproducerad-pad... :p

Fast ullpadarna som finns borde väl vara tovade, eller??

Vill helst ha naturmaterial i min utrustning.... Vävstol finns som sagt inte just nu iaf;)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 586
Senast: Nepenthe
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 313
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 176
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 632
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar