Bukefalos 28 år!

Valp 2023 -den andra

Hon ser inte lika valpig ut längre.
 

Bifogade filer

  • Messenger_creation_36c0aebc-6fe1-4ac0-8754-41912a2bf5dc.jpeg
    Messenger_creation_36c0aebc-6fe1-4ac0-8754-41912a2bf5dc.jpeg
    253,9 KB · Visningar: 86
Det har gått rätt så bra med valpen och kurser, hon lär sig rätt så snabbt när poletten väl trillar ned! :D Problemet är att jag inte har tillräcklig variation med "high value" belöningar, så en belöning blir lite väl för "tråkig" och inte värt det tillslut så jag får börja bli kreativ på den biten. Sen så skäller hon lite på andra hundar på kursen när hon tappar fokus för hon vill springa iväg och leka, två t.om blev sura och klagade på mig (fast deras hundar verkade helt obrydda), men vet inte riktigt vad jag ska göra åt det just nu? Skäller är liksom rasens grej och hon är fortfarande valp, hon lär sig men det tar tid. Man ska väl kunna gå på kurs ändå?
 
Det har gått rätt så bra med valpen och kurser, hon lär sig rätt så snabbt när poletten väl trillar ned! :D Problemet är att jag inte har tillräcklig variation med "high value" belöningar, så en belöning blir lite väl för "tråkig" och inte värt det tillslut så jag får börja bli kreativ på den biten. Sen så skäller hon lite på andra hundar på kursen när hon tappar fokus för hon vill springa iväg och leka, två t.om blev sura och klagade på mig (fast deras hundar verkade helt obrydda), men vet inte riktigt vad jag ska göra åt det just nu? Skäller är liksom rasens grej och hon är fortfarande valp, hon lär sig men det tar tid. Man ska väl kunna gå på kurs ändå?

Det tycker jag absolut. Har nog missat var du kursar, men har precis startat upp en valpkurs i SBKs regi och jag försöker verkligen poängtera att på vår brukshundklubb får en hund vara hund. Vi hjälps åt att göra det till en positiv upplevelse för hundarna.
 
Det tycker jag absolut. Har nog missat var du kursar, men har precis startat upp en valpkurs i SBKs regi och jag försöker verkligen poängtera att på vår brukshundklubb får en hund vara hund. Vi hjälps åt att göra det till en positiv upplevelse för hundarna.

Ja, det jag tänker också. Sen morrade hon inte utan rasen är väldigt "snackig" och hon börjar då grummla ett litet tag när hon inte får skälla. Hon är en väldigt leksen hund som älskar andra hundar, men jag tror eftersom hon har ett sådant skarpt skall kan hon upplevas som "arg" fast hon egentligen är lite av en virrpanna fortfarande som allra helst vill ha roligt och busa hela tiden (och är jag inte så rolig under träningen blir andra hundar direkt mer roligare och intressantare :idea: ). Men jag pratade med kursledaren om det, och är det så svårt att deras hundar inte "kan" ha en hund skälla på dom så får vi väl stå i helt motsatta delar på träningsbanan.
 
Igår gick det superbra på rallykursen 🤩 antar att mycket berodde på att det inte var med någon löptik nu. Hade så bra fokus och vi kunde äntligen få hjälp med lite detaljer. Det har varit så frustrerande att betala massa pengar och traggla basic grejer som vi redan egentligen kan bara för att fokuset varit noll. Så det var verkligen jättekul träning. Har hittat massa bra knappar 🙂 det var ganska intensivt då vi bara var 4 stycken så vi blev klara med det vi skulle göra tidigt och i vanliga fall hade jag gärna slutat där på topp men kände att han hade så mycket kvar att ge så vi gick en hel bana till och den var så fin 🤩 äntligen fick jag uppleva en träning med min drömhund som verkligen var det jag sökte när jag velade bland raser fram och tillbaka. Arbetsglädje 110%😍
 
Det har gått rätt så bra med valpen och kurser, hon lär sig rätt så snabbt när poletten väl trillar ned! :D Problemet är att jag inte har tillräcklig variation med "high value" belöningar, så en belöning blir lite väl för "tråkig" och inte värt det tillslut så jag får börja bli kreativ på den biten. Sen så skäller hon lite på andra hundar på kursen när hon tappar fokus för hon vill springa iväg och leka, två t.om blev sura och klagade på mig (fast deras hundar verkade helt obrydda), men vet inte riktigt vad jag ska göra åt det just nu? Skäller är liksom rasens grej och hon är fortfarande valp, hon lär sig men det tar tid. Man ska väl kunna gå på kurs ändå?
En stor del av poängen med att gå kurs, enligt mig, är ju att lära sig vistas på ställen med andra hundar utan att interagera med dem. Om inte hundar som tycker det är svårt får vara med, hur ska de då lära sig? Jag har själv gått ett stort antal kurser bara för att lära min äldste hund att det går alldeles utmärkt att vara i ett sammanhang med andra hundar utan att man får frispel och ska fram till alla. Det tog ett tag, men nu har han förstått konceptet "träning i grupp". Så självklart ska du fortsätta att gå kurs :)
 
En stor del av poängen med att gå kurs, enligt mig, är ju att lära sig vistas på ställen med andra hundar utan att interagera med dem. Om inte hundar som tycker det är svårt får vara med, hur ska de då lära sig? Jag har själv gått ett stort antal kurser bara för att lära min äldste hund att det går alldeles utmärkt att vara i ett sammanhang med andra hundar utan att man får frispel och ska fram till alla. Det tog ett tag, men nu har han förstått konceptet "träning i grupp". Så självklart ska du fortsätta att gå kurs :)

Glad att jag inte är den enda som tycker så. Hon ÄR jobbig med sina gälla skall och att hon ska fram till alla, men hon har blivit bättre, lär sig och har gjort enorma steg. Har inte varit med om sådant här innan med min förra hund, så hoppas jag bara haft otur med denna.
 
Idag blev Yoshi ögonlyst. Allt såg bra ut. Inga tecken på ögonsjukdomar.

Detta görs ju som en del av arbetet med att förebygga ärftlig ögonsjukdomar inom rasen.

De får droppar som vidgar pupillen. Efteråt varv han väldigt ljuskänslig och vill absolut inte vara ute i solen, så idag blir det en innedag resten av dagen
Vi diabetiker kollar ögonen med jämna mellanrum. De pupiillvidgande dropparna är inte roliga.
Jag behöver ha rejäla solglasögon i några timmar. Vintertid är det omöjligt. Allt är vitt och man behöver hålla sig inomhus.
Så jag förstår vovven. Ljuset gör ont.
 
Har nån sorts ...refeber? Vandrar planlöst och kommer på skar som måste fixas stup i ett. Papper, mat, vatten, leksak, osv osv.

Vi ska alltså åka iväg i morgon bitti till BPH. Okänd plats och lite långt att åka. Måste komma ihåg att jag själv behöver få vätska och nåt ätbart också. :D

Hoppas jag sover bra, trots att jag ska upp jättetidigt (för att vara jag)
 
Ja, det jag tänker också. Sen morrade hon inte utan rasen är väldigt "snackig" och hon börjar då grummla ett litet tag när hon inte får skälla. Hon är en väldigt leksen hund som älskar andra hundar, men jag tror eftersom hon har ett sådant skarpt skall kan hon upplevas som "arg" fast hon egentligen är lite av en virrpanna fortfarande som allra helst vill ha roligt och busa hela tiden (och är jag inte så rolig under träningen blir andra hundar direkt mer roligare och intressantare :idea: ). Men jag pratade med kursledaren om det, och är det så svårt att deras hundar inte "kan" ha en hund skälla på dom så får vi väl stå i helt motsatta delar på träningsbanan.
Absolut att du oavsett ska kunna gå kurs. Vi är ju alla där för att lära oss. Sen hade jag, om jag varit med på kursen, förväntat mig att du försöker bryta skällande. Antingen med godis, genom att ta ut avståndet eller något annat sätt.

Om dom andra hundarna är i samma ålder som din hund så är det väl inte så konstigt om dom påverkas/störs om din hund skäller på dom ihållande/längre stund? Min hund är 9 år och han kan såklart helt ignorera skällande hundar. Det betyder dock inte att han gillar att en hund står och skäller ihållande på honom.

Kan du bryta din hund med tex något godis på tub så att hon får slicka. Det är lugnande, vilket kan underlätta för dig att få kontakt.
 
Absolut att du oavsett ska kunna gå kurs. Vi är ju alla där för att lära oss. Sen hade jag, om jag varit med på kursen, förväntat mig att du försöker bryta skällande. Antingen med godis, genom att ta ut avståndet eller något annat sätt.

Om dom andra hundarna är i samma ålder som din hund så är det väl inte så konstigt om dom påverkas/störs om din hund skäller på dom ihållande/längre stund? Min hund är 9 år och han kan såklart helt ignorera skällande hundar. Det betyder dock inte att han gillar att en hund står och skäller ihållande på honom.

Kan du bryta din hund med tex något godis på tub så att hon får slicka. Det är lugnande, vilket kan underlätta för dig att få kontakt.

Vi kör distraheringsövningar och hon blir duktigare på det mer och mer. Hon skäller inte ihållande eller en längre stund, utan hon kan skälla några gånger, hoppa och dra när hon vill till någon och leka men sen blir hon tyst när hon inser att det inte blir lek ändå eller att vi ska nu träna och då är det roligare än andra hundar. Ibland kan hon grumla en stund innan hon blir tyst helt. Ingen av hundarna verkar tur nog distraheras utan dom är helt inne i träningen.

Problemet är när personerna avbröt mig i distraheringen vilket ledde till att allt blev spännt och då började skällandet igen från ha varit tyst, dock här verkade det ha handlat om att hon märkte av att det var spännt. Hjälper inte heller att vissa som står bredvid en råkar ha sin hund komma fram till min och då tror hon det är dags för lek och det börjar igen.
 
Tramsigt kanske men idag var jag stolt över Sixten! Han var lös och jag såg på håll att en hund kom framför oss (han känner hunden så inga problem), men han kom direkt jag ropade🤩. Ännu bättre var att att efter vi mötts och hundarna hälsat (båda lösa) så följde han med mig helt utan knorr❤️. Han blir allt vuxnare mitt pyttedjur. Skällandet på människor är mycket mycket bättre, det tar sig med andra hundar också.

Min lilla tröttmössa❤️
20240530_152521.jpg
 
Det gick jättebra på träningen idag! Mest stökig i början, men hon var enormt motiverad idag och vi gjorde stora framsteg. Det var t.om inte hon som var stökigast och skälligast idag, :D .

Hon fick även se kor för första gången, vilket gjorde henne helt taggad på men lyssnade och sen satt fint ändå och tittade tyst på dom medan vi väntade. :idea: Vilka märkliga djur!
 
Avslutning på rallykursen med Bomullstussen som var riktigt taggad. Med tanke på hur jobbigt jag tyckte det var att träna henne som valp när hennes enda intressen var att ligga i knät och att nosa så känns det helt sjukt hur taggad hon är. Försöker göra trix i pauserna för att få mer godis och tycker det är en svinbra belöning att få jaga boll ❤️ Dessutom över lag följsam och uppmärksam.

Dessutom hoppade hon runt mig och skällde på kvällspromenaden för att dra igång mig i lek när jag ”gömde” mig bakom ett träd. Bara den här energin och leklusten finns kvar när hon blir helt vuxen!
 
Avslutning på rallykursen med Bomullstussen som var riktigt taggad. Med tanke på hur jobbigt jag tyckte det var att träna henne som valp när hennes enda intressen var att ligga i knät och att nosa så känns det helt sjukt hur taggad hon är. Försöker göra trix i pauserna för att få mer godis och tycker det är en svinbra belöning att få jaga boll ❤️ Dessutom över lag följsam och uppmärksam.

Dessutom hoppade hon runt mig och skällde på kvällspromenaden för att dra igång mig i lek när jag ”gömde” mig bakom ett träd. Bara den här energin och leklusten finns kvar när hon blir helt vuxen!

Visst är det kul när dom också har roligt och man får igång motivationen!
 
Visst är det kul när dom också har roligt och man får igång motivationen!
Ja verkligen! Jag undrade ju många gånger fram tills hon var ungefär 8-9 månader om hon inte hellre hade bott hos en gammal pensionär och haft ett liv av att ligga på soffan! Så känslan av den här lilla pigga och leksugna tussen som tycker det är kul att "jobba" är helt fantastisk när jag sätter det i perspektiv.
 
Vi var hos fysioterapeut med Bog igår, som kunde känna en förhårdnad vänster baksida lår, men UL visade inte på någon muskelskada. Enligt fysioterapeuten så är han nog kanske halt vänster bak när han går långsamt och kanske höger när han får upp tempot. 😅 Så fortsatt 30minx4 i skog och mark och onsior till nästa veterinärbesök. Känner att det här besöket inte gav så mycket förutom att vi gjorde ultraljud på musklerna och kunde utesluta det. Fick höra att passgång går man bara om man vill avlasta skador och att jag började med drag för tidigt, så känner lite att vi kanske inte har samma tankar om diverse saker.

Han ser förövrigt mycket bättre ut nu efter en vecka med antiinflammatorisk medicin, så något är det ju som strular. Om det är tån eller någon sträckning har jag dock ingen aning om, men tänker att vila och stretching ändå är det som kanske hjälper.
 
Vi var hos fysioterapeut med Bog igår, som kunde känna en förhårdnad vänster baksida lår, men UL visade inte på någon muskelskada. Enligt fysioterapeuten så är han nog kanske halt vänster bak när han går långsamt och kanske höger när han får upp tempot. 😅 Så fortsatt 30minx4 i skog och mark och onsior till nästa veterinärbesök. Känner att det här besöket inte gav så mycket förutom att vi gjorde ultraljud på musklerna och kunde utesluta det. Fick höra att passgång går man bara om man vill avlasta skador och att jag började med drag för tidigt, så känner lite att vi kanske inte har samma tankar om diverse saker.

Han ser förövrigt mycket bättre ut nu efter en vecka med antiinflammatorisk medicin, så något är det ju som strular. Om det är tån eller någon sträckning har jag dock ingen aning om, men tänker att vila och stretching ändå är det som kanske hjälper.
Passgång är helt normalt för hundar...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
3 177
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 244
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
3 929
Senast: CaisaCax
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp