Bukefalos 28 Ă„r!

đŸ„‚ VALBORG đŸŸ

Sett kortegen i strÄlande vÀder. Massor av folk och en hel del roliga vagnar. Mot slutet kom det dock en mc-polis och en ambulans med blÄljus i riktning mot tÄget och stannade en liten bit ifrÄn dÀr vi stod sÄ de sista vagnarna fick inte ha nÄgon musik pÄ eller göra sin grej. De brukar alltid agera lite pÄ vagnarna utöver att de byggt. SÄ det lade lite sordin pÄ stÀmningen i slutet tyvÀrr. Hoppas det gÄr bra för den som var sjuk.

Denna tyckte jag var en av de bÀsta budskapen idag

IMG_20240430_184131326.jpg
 
Jag upplevde aldrig att det söps bland ungdomarna under Valborgs förrÀn jag flyttade till Uppsala, men dÄ var det Àldre ungdomar/studenter.
Vi drack mycket under sista april, norrlÀndsk hembrÀnt och alkohol som Àldre pojkvÀnner köpte ut Ät oss.
Vi var ett ordentligt gÀng egentligen, men ja.. Högtadie- och gymnasieungdomar testar grÀnser.
 
Vi drack mycket under sista april, norrlÀndsk hembrÀnt och alkohol som Àldre pojkvÀnner köpte ut Ät oss.
Vi var ett ordentligt gÀng egentligen, men ja.. Högtadie- och gymnasieungdomar testar grÀnser.
Ohja, vi drack ocksÄ under gymnasiet! Men inte extra specifikt pÄ Valborgs. :D Det har aldrg varit ett "supardatum"runt mig helt enkelt, förrÀn Uppsala dÄ, och dÄ var jag för gammal.
 
Är ungdomarna inte myndiga skjutsas dom hem. Är man myndig blir de fyllecell
Jaha ja. Men skriver polisen ut böter dÄ till förÀldrarna för att deras minderÄriga barn har förtÀrt alkohol, skrÀpat ner och kastat fimp pÄ allmÀn plats?
 
Jobbar pĂ„ förmiddagen, eventuellt lĂ€ngre (beroende pĂ„ vad jag kĂ€nner för). Sen vet jag inte hur jag gör pĂ„ eftermiddag/kvĂ€ll - om jag ska ha en liten brasa sjĂ€lv hemma (istĂ€llet för att krĂ„ngla med att köra ivĂ€g det till ÅVC senare - kommunen har allmĂ€n dispens för brasor vid valborg), eller om jag ska in till Folkets park och se brasan dĂ€r, miljötrĂ€na yngsta hunden etc
I slutÀndan blev det inte nÄgon brasa hemma - jag testade, men det kÀndes lÀskigt sÄ jag slÀckte direkt igen :p Jag Äkte istÀllet in till Folkets park med yngsta hunden för miljötrÀning, brasan, trÀffa bekanta etc. Ingen alkohol av vad jag sÄg, eller nÄgon som verkade full. Mycket barn i alla Äldrar.
 
Ohja, vi drack ocksÄ under gymnasiet! Men inte extra specifikt pÄ Valborgs. :D Det har aldrg varit ett "supardatum"runt mig helt enkelt, förrÀn Uppsala dÄ, och dÄ var jag för gammal.
HÀr har det aldrig varit nÄgon stor grej med valborg, nÀr jag var liten var det en brasa att titta pÄ vid ena skolans fotbollsplan och Lion's sÄlde lotter typ.
HÀr har det lÀnge varit tradition att elda pÄ pÄsk sÄ just det kÀnns lite vÀl tÀtt inpÄ dÄ allt ris och sly redan Àr uppeldat. Men att elda pÄ pÄsk ska ju tydligen vara mer tradition pÄ just vÀstkusten Àn vad det Àr i övriga landet.

Är vĂ€l ingen slump att valborg kallas Akademisk högtid.
 
HÀr har det aldrig varit nÄgon stor grej med valborg, nÀr jag var liten var det en brasa att titta pÄ vid ena skolans fotbollsplan och Lion's sÄlde lotter typ.
HÀr har det lÀnge varit tradition att elda pÄ pÄsk sÄ just det kÀnns lite vÀl tÀtt inpÄ dÄ allt ris och sly redan Àr uppeldat. Men att elda pÄ pÄsk ska ju tydligen vara mer tradition pÄ just vÀstkusten Àn vad det Àr i övriga landet.

Är vĂ€l ingen slump att valborg kallas Akademisk högtid.
Vi hade inte nÄgon stor "byabrasa" nÀr jag vÀxte upp utan det var bara nÄgra familjer som hade dragit ihop ris och (om snön smÀlt bort tillrÀckligt) eldade dikeskanterna - det var först pÄ senare Är det ordnades med gemensam brasa i byn men det deltog vi aldrig i. Vid det laget var jag nog för gammal, och vi föredrog att bara elda pÄ gÄrden ÀndÄ.
Jag minns firandet som stort dock! Det var helt klart en jÀttekul grej med Majbrasa och man drog ihop ris lÄÄÄngt i förvÀg för att fÄ till en riktigt stor. Jag har aldrig varit med om nÄgon akademisk eller politisk laddning, utan bara "vintern rasat..."

Elda vid pÄsk hara ldrig varit grej hos oss. Allt Àr ju under snö. :D Far min försökte tydligen desperat grÀva fram potatislÄdorna idag.
 
Vi hade inte nÄgon stor "byabrasa" nÀr jag vÀxte upp utan det var bara nÄgra familjer som hade dragit ihop ris och (om snön smÀlt bort tillrÀckligt) eldade dikeskanterna - det var först pÄ senare Är det ordnades med gemensam brasa i byn men det deltog vi aldrig i. Vid det laget var jag nog för gammal, och vi föredrog att bara elda pÄ gÄrden ÀndÄ.
Jag minns firandet som stort dock! Det var helt klart en jÀttekul grej med Majbrasa och man drog ihop ris lÄÄÄngt i förvÀg för att fÄ till en riktigt stor. Jag har aldrig varit med om nÄgon akademisk eller politisk laddning, utan bara "vintern rasat..."

Elda vid pÄsk hara ldrig varit grej hos oss. Allt Àr ju under snö. :D Far min försökte tydligen desperat grÀva fram potatislÄdorna idag.
Akademisk i mer termen med att det via tradition firas i Lund, Uppsala och andra studentstÀder mer Àn i övriga landet.
 
Valborg firas inte dÀr jag bor, och det Àr förmodligen dÀrför jag brukar drabbas av en sÀllsynt slÀng hemlÀngtan just denna dag. Det Àr en sÄ himla svensk tradition, liksom. I kombination med en stark lÀngtan efter vÄr gör det att jag nog bryr mig mer om Valborg nuförtiden Àn jag nÄgonsin gjorde som ung.

Firar kan jag inte sÀga att jag gör, men jag har just hÀllt upp ett glas bubbel och satt igÄng SVT:s Valborgskonsert pÄ TV:n för att njuta av lite vacker svensk folkmusik som jag tycker sÄ mycket om :heart


Om jag minns rÀtt Àr inte din man svensk? Vad sÀger din man om traditionen? Kan han förstÄ och uppskatta den?
 
Är det verkligen sĂ„? Jag trodde förĂ€ldrarna fick infinna sig pĂ„ polisstationen för att hĂ€mta dom dĂ€r och samtidigt fĂ„ ett och annat ord frĂ„n polisen
I de flesta fall köra barnen hem och sÄ fÄr de infinna sig hos socialen senare.
 

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp