Vad kan man ge?

Freyja_bus

Trådstartare
Hej hopp!

My blir 5 månader på lördag och är just nu inne i en period fylld av frustration :D Hon vill så mycket men kan inte allt, och blir frustrerad och gnällig, sötnosen. Hon har börjar gråta mer när hon är trött och just nu är det nästan bara min famn som gäller när hon blir sådär. Hon har tidigare alltid älskat att somna i pappas famn, men nu det sista så har hon skrikit helt hysteriskt hos honom när hon varit trött och bara lugnat sig när hon kommit till mig trots att stackars pappan provar allt han kan komma på (även när hon inte är hungrig alltså). Hon har även börjar skrika mer hos mig när hon är trött, så det är väl så det är just nu...

Hur som helst, nu kom jag bort från det jag skulle fråga om ju! My har inte direkt varit något fan av flaskan, men nu när vi var på semester lyckades vi (läs Micke) få henne att ta flaskan lite :banana:. Hon fick då lite bröstmjölk och åt en liten stund. Vi tänkte försöka fortsätta träna på detta nu, och det vore sååååå underbart om hon kunde äta ordentligt ur flaskan så att jag kan vara borta lite längre stunder. Jag ammar fortfarande nästan varannan timme och börjar känna mig lite låst, särskilt idag när jag blev hemringd i princip samma sekund som jag hämtade hästen från hagen...:D Hur som helst, det jag undrar över är vad vi ska ge henne i flaskan? Det bästa vore ju såklart om jag kunde pumpa ut bröstmjölk som Micke kan ha att ge henne när jag är borta, men jag får inte riktigt till det med pumpen och det tar evigheter att få ut några större mängder som hon skulle kunna bli mätt på. Så vad kan man ge om man inte kan pumpa ut? Ersättning? Välling?

Vi har börjat lite smått med smakisar. Hon fick prova potatis och bröstmjölk på semestern men det var bläääää. Hon har också fått prova palsternacka, som hon var lite mindre skeptisk till men ändå inte överförtjust. Banan älskar hon och äter gärna, men jag är lite försiktig med det eftersom alla säger att man ska börja med något som inte smakar så sött... Trots det känns det som att man vill att matstunden ska vara något positivt, och varför då inte ge något som hon uppenbarligen gillar?

Ja, nu blev det en massa utsvävningar.. hoppas ni orkade läsa!

//Julia

Sv: Vad kan man ge?

Vi har börjat lite smått med smakisar. Hon fick prova potatis och bröstmjölk på semestern men det var bläääää. Hon har också fått prova palsternacka, som hon var lite mindre skeptisk till men ändå inte överförtjust. Banan älskar hon och äter gärna, men jag är lite försiktig med det eftersom alla säger att man ska börja med något som inte smakar så sött... Trots det känns det som att man vill att matstunden ska vara något positivt, och varför då inte ge något som hon uppenbarligen gillar?

Ja, nu blev det en massa utsvävningar.. hoppas ni orkade läsa!

//Julia
Äsch då alla säger väl inte att man ska börja med något som inte smakar sött.
För övrigt smakar väl bröstmjölken lite sött?

Vår grabb avskydde potatis och likande i början, kjöjdes och hade sig.
Det enda han gillade till att börja med var just banan!
Det verkade ialla fall ge honom nyfikenhet på "mat" till slut.
Sen vad det gällde potatis och liknande så blandade vi ut det
med mycket bröstmjölk i början och sen fasade ut det mer och mer.

Han äter glatt potatis, grönsaker mm idag.
Inte var det några problem bara för att han fick komma in via banan heller :D
Nog gillar han sötsaker också,
men han har en riktig gottegris till pappa,
så det är nog inte så underligt ;)

Senast ändrad:

Jag skulle ge ersättning istället för bröstmjölk när du var borta, det är smidigare att göra och smakar bra (tyckte Loke iaf). Sedan är det väldigt meckigt att pumpa tyckte jag så vi körde med det då. Började med välling strax efter sex månader då han inte verkade bli riktigt mätt på ersättningen. Så det rekommenderar jag. Sedan är det ju att testa olika nappflaskor och nappar till dem, det kanske är det som ine riktigt stämmer? Vi har en som det inte blir vacum i, den gillar han mycket bättre än de som det blir baksug i.

När vi började med flaska till Oscar blandade jag 50/50 bröstmjölk/ersättning som pappa kunde ge om jag ville gå hem ifrån en stund. Dock fick vi gå över till endast ersättning ganska tidigt, vid 2½-3 månaders ålder då min mjölk helt enkelt tog slut.

Sedan testade vi en del olika flaskor & flasknappar också. Bästa flaskan är MAMs Ultivent. Den har en dinapp som är len och påminner om bröstvårtan i formen. I botten av flaskan finns det en ventil som förhindrar vakuum så att barnet får i sig vätska i ett jämnt flöde, utan avbrott - och barnet får i sig minimalt med luft i magen.

//Linda

Svarar båda

Jag har just en MAM ultivent flaksa, och vi har provat många gånger (både med ersättning och med bröstmjölk), men det är först nu förra veckan som hon överhuvudtaget kunde tänka sig att suga lite på den OCH svälja =) Vi har även testat NUK, men den verkar inte populär.

Jag tänker nog börja lite med banan nu. Man kan ju blanda ner lite banan i potatisen också så den blir smakligare =) Bröstmjölken är ju som sagt också söt, så det känns ju som att övergången från bröstmjölk till potatis, nästan är densamma som övergången från banan till potatis =)

//Julia

Testa med ersattning tycker jag, det var en enorm lattnad for mig efter 6 manaders heltidstuttande. Inte for att jag ville sluta amma, bara for att kunna vara borta 2-3 timmar i stallet utan att pappan skulle behova vara nervos. Skont att inte behova pumpa ocksa.

Kokta morotter och palsternacka ar ocksa sott och gott. Gar att blanda med potatis ocksa, men Sam har alltid totalratat potatis.

ge henne en hel kokt potatis. Ett rejält "broccoli-träd" (kokt). Morotsstavar eller sötpotatisstavar som är al dente-kokta i lite vatten med persilja i tex.
"Fyll på" med ersättning om det behövs och du inte är hemma tex. Amma så mkt ni känner för (inget, mellan eller mkt som det passar).

Jag röstar också på ersättning!

Juni ratade också potatis i början så vi körde på sötpotatis istället, lite sötare, roligare färg och lättare att mixa o frysa:idea:

Sebastian blev precis fyra månader men han har fått ersättning när jag varit i stallet sen jag började rida i slutet av mars/början av april och det fungerar bra för oss. Jag hade blivit knäpp av att inte få komma hemifrån en stund då och då och av någon konstig anledning blir Sebastian alltid hungrig så fort jag startar bilen på gården oavsett hur mycket han ammat innan... ;):smirk:
Eftersom han inte äter så mycket/många gånger i veckan så kör vi på tetrapack, Pappa tycker det är väldigt smidigt att bara skaka och ge när sonen kommer på på ½ sekund att han är hungrig sen en kvart tillbaka... ;) Ibland har vi haft urpumpad mjölk hemma men jag lyckas sällan/aldrig pumpa ur så mycket att han blir mätt och dessutom måste den ju värmas upp = inte poppis hos sambon. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 011
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 624
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 800
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka