Vad innebär alla extratillskott?

M

Marre.N

Okej, gammal ryttare men ny foderstatsplanerare!!
Första hästen på många år där jag själv ska planera maten och undrar lite över alla extratillskott man kan ge.

Hästarna i stallet fodras med ensilage och salsa.
Vad gör dom olika vitaminerna och mineralerna man serverar vid sidan av för nytta egentligen? Ska man ge ngt speciellt när man fodrar med ensilage (har för mig att det är nått med syrat stråfoder)?

Dessutom är min häst i dåligt hull och jag funderar på att ge lusern då detta har hjälpt under betet. Är det något man ska tänka på när man ökar proteinmängden (tex behövs mer energi) eller lusernern är "färdig"?

Har beställt alla böcker jag kunde hitta på biblioteket men vill börja tänka lite redan nu.

Sv: Vad innebär alla extratillskott?

Bra att du läser på :) Man kan aldrig lära sig för mkt.
Man bör utgå från höets/silagets näringsvärden när man väljer tillskottsfoder, bäst är ju att kosta på en analys. En häst som rids lätt behöver sällan extra vitamintillskott. Om man har ett fräscht hö vs. Har dock hört att vitaminerna kan bli sämre i inplastat stråfoder... Har du ett färdigfoder brukar det innehålla tillsatta vitaminer. Mineraler kan behövas ändå beroende på höets innehåll.

Vattenhalten på ensilaget är viktig att ta reda på så att man får i hästen tillräckligt med stråfoder. Är det för blött kan den även bli lös i magen. Tex om du har en vattenhalt på 50% (i lägsta laget) behöver en 500 kg häst minst 10 (gärna 12-15 eller mer) kg.

Senast ändrad:

Analys ska göras så snart stallägarna får tummarna loss. Salsan är dessutom gjord efter analysen som blir och foderstat uträknas av tillverkaren. Nackdelen är att jag inte kan ge min häst den mängden salsa som dom tycker då det stiger honom rakt upp i huvudet. Alla andra hästar klarar det fint.

Men det jag egentligen undrade över var vad alla vitaminer gör för nytta? B-vitamin tex är ju bra vid pälsfällning/sättning. Men annars då? Ger man det i onödan resten av året? e-vit? c-vit? Vad finns där mer?

Aha :idea: missförstod lite vad du var ute efter...
jag föredrar vitaminer från naturliga källor, men ibland kan extra tillskott behövas.

Fettlösliga:

Vitamin A eller karoten finns i bla grönt hö, lusernpellets och morötter. Lagras i fettvävnaden.Bra för synen, huden och slemhinnornas funktion som i sin tur påverkar könsorganen. Vitamin A kan vara skadlig i för stor mängd vilket inte betakarotenet är.

Vitamin D bildas i huden mha solen, finns även rikligt i soltorkat hö. Är viktigt för omsättning av kalcium hos häst. Skadligt redan vid små överskott.

Vitamin E eller alfa-tokoferol finns i bete, grönt vallfoder och spannmål, förstörs delvis vid ensilering, krossning av spannmålen gör att halten minskar snabbare. Utfodring av omättade fetter som olja ökar behovet. Vitaminet skyddar mot oxidering av omättade fetter både i fodret och i hästen, samt skyddar muskler mot fria radikaler. Bra vid muskelbyggande träning.

Vattenlösliga:

B vitaminer produceras i grovtarmen hos häst. Finns rikligt i tex foderjäst och vetekli. Man kan ge extra för att förbättra hårrem och pålssättning. Biotin i höga dosen kan förbättra hovkvaliteen. Kan även vara bra vid en störd tarmflora. Ingen risk för överdosering.

C vitamin bildar hästen själv i kroppen och tillförsel är helt onödig utom vid stora skador eller operationer då kroppen usätts för stor fysisk stress.

*källa: Planck & Rundgren, 2003, "Hästens näringsbehov och utfodring"

Senast ändrad:

pratade för några år sedan med en foderrådgivare, som sa att E-vitamin ihop med betfor "gör" B-vitamin. vet inte om det stämmer :crazy:

jo, det tror jag med. detta va på mässan i gbg. för ett större foderföretag. vet inte riktigt vad man ska tro :angel:

tack tack. Nu har jag lite mer att stå på i denna djungel!! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 731
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 070
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka