Vad händer då?

»

»Imse-Vimse«

Jag är lite osäker på vad denna tråd ska ligga men den handlar mestadels om galopp så jag hoppas den stannar här.
Under lovet hjälpte jag frivilligt till i ett galoppstall och allt var frid och fröjd tills mor min pratade med mig och fick mig att fundera. Om vi säger att jag träckar en hingst värderad till 100 000 kr, en bil el en fågel skrämmer hingsten och den sliter sig och skenar iväg för att sedan halka och skada sig. På vilken försäkring hamnar det om jag nu omedvetet förstört en lovande hingst?
Detta gäller ju även svartjobb där inga avtal finns.
Så, vad händer vid tex ett sådan här fall?

Sv: Vad händer då?

Jag är lite osäker på vad denna tråd ska ligga men den handlar mestadels om galopp så jag hoppas den stannar här.
Under lovet hjälpte jag frivilligt till i ett galoppstall och allt var frid och fröjd tills mor min pratade med mig och fick mig att fundera. Om vi säger att jag träckar en hingst värderad till 100 000 kr, en bil el en fågel skrämmer hingsten och den sliter sig och skenar iväg för att sedan halka och skada sig. På vilken försäkring hamnar det om jag nu omedvetet förstört en lovande hingst?
Detta gäller ju även svartjobb där inga avtal finns.
Så, vad händer vid tex ett sådan här fall?

Vet inte så mycket kanske, men du måsten ju ha olycksfallsförsäkring själv för vid svartjobb har ju ingen annan försäkringar som täcker dej. Fast det är något med det där som jag inte minns, jsut nu, eftersom du rider en tränares hästar, hmmm, jag gör det med, men minns inte vad i alla fall.

Ang hästen så om ägaren/träanren ber dej rida ut så är det den personens ansvar om något som du beskriver händer. Är det däremot du som klantar till det vet jag inte.

Men ta upp frågan med dem du rider hos. Vi har pratat om det eftersom jag rider andras hästar, och blir jag ombedd att rida så måste jag ju vara rädd om hästen, men ägaren har ju bett mej så... olyckor kan ju hända. Hästarna är försäklrade här dock.

Alla fullblod, i alla fall i träning (både proffs och amatör), är försäkrade hos Länsförsäkringar genom en kollektiv försäkring av SGC. Så trillar man av eller blir sparkad av en häst om man bara rider ut, kommer och borstar hästar efter skolan eller t.ex. jobbar hos en tränare som inte har försäkring på sina anställda (JO det finns!!!!) täcks man av den. Men det var väl inte riktigt det du ville veta det var väl mer om det hände hästen något och det är tränarens ansvar att han inte släpper ut en person med en häst han/hon inte klarar av, och händer det en olycka är det just det, en olycka, han/hon kan aldrig klandras om personen inte uppträtt oansvarigt, så det är hästens försäkring det går på.

Senast ändrad:

Alla fullblod, i alla fall i träning (både proffs och amatör), är försäkrade hos Länsförsäkringar genom en kollektiv försäkring av SGC. Så trillar man av eller blir sparkad av en häst om man bara rider ut, täcks man av den.

Just så var det, ja. Hade för mej det. Är inte så insatt, fast jag rider en sån och ibland fler.:o

Inte sååå många som vet om den, jag visste inget förrän jag blev drabbad och en vänlig själ upplyste mig. T.o.m. de på försäkringsbolaget hade svårt att hitta den, fast det kanske var en taktik från deras sida för att bli av med mig och inte behöva betala ut några pengar....??:confused:

Instämmer med föregående talare! Alla som på något sätt kommer i kontakt med en tränares hästar är försäkrad genom atg (eller SG). Antar att det är samma som MissQT menade.

Ha ha jag blev tröstad av ägaren när jag skulle rida ett litet bockmonster och fick då reda på det.:angel: Red sen länge en annan trevlig häst men med henne har det inte varit aktuellt att ta upp frågan:D

För att ta del av galoppförbundets försäkring vänder man sig till Gunilla Thelander som kan hjälpa till med första kontakten. Jag anser att det är ansvarig tränare som ska vara påläst och informera om försäkringen.

Jag anser också att det är ansvarig tränare som står för risken att låta dig ta ut hästen. Det är tränarens uppgift att bedömma om du är kapabel nog att klara av uppgiften oavsett om du är anställd eller bara hjälper till. I slutändan är det nog hästägaren/hästens försäkring som får betala. Alla är medvetna att med fullblod händer det grejer och det går fort!

SG's försäkring är en sak. Men oavsett vad så kan du som anställd eller hjälpare aldrig bli skadeståndsskyldig om du inte är "grovt försumlig" eller bryter mot gällande och tydliga regler.
Däremot kan arbetsgivaren åka på arslet om t ex en häst trampar sönder dina tår och han inte gett dig skor med stålhätta. Eller sett till att du har hjälm när du hjälper till att lasta e tc.

Många fällor att gå i...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka