Vad gör man ..

Tagliabue

Trådstartare
.. när man har hittat sin absoluta drömhäst och haft 2 fina, men tråkigt sista år med hästen, som är "gammal och grå" (under 5 år), ostartad, opremad, skadedrabbad MEN lovande .. Hästen har bra stam, dock efter underskattad hingst.

Jag är dessutom arbetslös 20 åring med alldeles för stora drömmar om denna häst, som är lite för dyr för min prisklass (under 6 siffrigt).

HUR gör jag för att få min dröm sann!? :cry: Har ältat detta sedan januari .. är det dax att kämpa eller släppa taget?

Sv: Vad gör man ..

jag förstår inte, är det din häst, eller är det en häst du vill köpa? eftersom den inte gjort något och inte har superstam kan det ju inte vara dyr iaf.

Jag har en fyraårig valack, ostartad,opremad och stått skadad, efter en inte alltför bra hingst kanske. Hästen kan men vill inte. Jag är också arbetslös, men för allt i världen skulle jag aldrig släppa honom, utan jag kämpar på.

Du känner i hjärtat vad som är rätt.

Är det din senaste häst du beskriver eller den du spanat in?

Jag skulle aldrig skaffa flera hästar i din situation, skadedrabbade hästar brukar alltid vara dyra i underhåll om man hittar nyckeln till slut.

jag förstår inte, är det din häst, eller är det en häst du vill köpa? eftersom den inte gjort något och inte har superstam kan det ju inte vara dyr iaf.

Jag har en fyraårig valack, ostartad,opremad och stått skadad, efter en inte alltför bra hingst kanske. Hästen kan men vill inte. Jag är också arbetslös, men för allt i världen skulle jag aldrig släppa honom, utan jag kämpar på.

Du känner i hjärtat vad som är rätt.

Det är min passhäst, dock står han hos en annan jag känner nu och tränas för fullt, han har gått 2 jobb nu och sett himla fin ut. Priset som han har går inte att rubba och det är en grej som jag inte tar upp.

Jag VILL verkligen ha denna häst, jag bara vill vill vill. Men iom att han är så skadedrabbad så känns de som att det kan dyka upp fler grejer. Dock har jag dragits med en skadedrabbad ponny nu, det är just pengarna som sätter stopp för det hela .. att de ska vara så satans dyrt!

Är det din senaste häst du beskriver eller den du spanat in?

Jag skulle aldrig skaffa flera hästar i din situation, skadedrabbade hästar brukar alltid vara dyra i underhåll om man hittar nyckeln till slut.

Yes i know .. väldigt dumt att göra det. Men han kan springa om han får vara hel. Det är min passhäst jag pratar om, dock har jag inte hand om honom nu då han är hos en annan kille och tränas upp igen efter skada.

Yes i know .. väldigt dumt att göra det. Men han kan springa om han får vara hel. Det är min passhäst jag pratar om, dock har jag inte hand om honom nu då han är hos en annan kille och tränas upp igen efter skada.

En ostartad 4-5-årig valack med längre skadehistoria är INTE dyr, snarare nästan gratis, i inköpspris. För vad spelar det för roll att pappan lämnar bra, du har ju inget avelsvärde på honom om han går sönder igen.

Man får vända på steken om man ska diskutera pris - hur mycket har hästen kostat dem sen i januari? Jag har ju min femåring hemma, premad, kapacitet som tusan MEN skada på skada på skada avlöser varann. Han är inte värd någonting. Och jag har lagt betydligt mer på honom än NÅGON annan häst i stallet, i år kanske 20 000. Och då gör jag ju massgen och pressuren själv.

Priset pa en hast utgors vad den forvantas tjana i det skick den saljs.

Ex. Tva treariga valacker med superstam.
Den ena koptes for 180 000 us dollar och den andra for 110 000 us dollar.
Hast ett kvalade som trearing pa 201 men har sedan dess galopperat mkt. Hast tva har kvalat pa 204 och har galopper innan dess.
Dags pris pa paret?
3500 us dollar...

hade hästen varit något att ha hade han väl varit såld? Och varför köpa på sig en sådan fem åring som dessutom är dyr, när du kan få en skaplig häst för skapliga pengar, det är ju köparens marknad...

En ostartad 4-5-årig valack med längre skadehistoria är INTE dyr, snarare nästan gratis, i inköpspris. För vad spelar det för roll att pappan lämnar bra, du har ju inget avelsvärde på honom om han går sönder igen.

Man får vända på steken om man ska diskutera pris - hur mycket har hästen kostat dem sen i januari? Jag har ju min femåring hemma, premad, kapacitet som tusan MEN skada på skada på skada avlöser varann. Han är inte värd någonting. Och jag har lagt betydligt mer på honom än NÅGON annan häst i stallet, i år kanske 20 000. Och då gör jag ju massgen och pressuren själv.

Det har att göra med ett avtal mellan nuvarande ägare (tränaren) och tidigare ägaren, ett avtal är ett avtal. Jag tar inte upp hur avtalet är uppgjort osv här. Ska hästen starta blir det den summan som är sagd om honom.

Han bräckte i mitten på februari, och sedan dess har han kostat 2 undersökningar av gaffelbandet och det vanliga; foder.

Kan inte komma på några andra avgifter.

Priset pa en hast utgors vad den forvantas tjana i det skick den saljs.

Ex. Tva treariga valacker med superstam.
Den ena koptes for 180 000 us dollar och den andra for 110 000 us dollar.
Hast ett kvalade som trearing pa 201 men har sedan dess galopperat mkt. Hast tva har kvalat pa 204 och har galopper innan dess.
Dags pris pa paret?
3500 us dollar...

Jag förstår skillnaden och att priset NORMALT sjunker på en häst som inte har presterat. Men det är inte så i detta fall. Läs inlägget ovanför så kanske du förstår.

hade hästen varit något att ha hade han väl varit såld? Och varför köpa på sig en sådan fem åring som dessutom är dyr, när du kan få en skaplig häst för skapliga pengar, det är ju köparens marknad...

Hästen hade varit såld och borta med vinden nu om han inte hade bräckt i ett provlopp.

Hästen hade varit såld och borta med vinden nu om han inte hade bräckt i ett provlopp.

Och vad har den för prognos på gaffelbandet?

Du vill ju väldigt gärna ha hästen men du frågar här. Och vi diskuterar enbart utifrån din situation, inte om gamla avtal och sånt för det har inte ett dugg med situationen att göra. Förutom för dig.

Nu vet jag inte vad en lysning av gaffelbandet kostar hos er - jag har gett mellan 850 och 2200 (ATG är den dyrare) och mina hästar på Vilfoderstat käkar för ca en tusenlapp i månaden. så 10 - 15 000 har ägaren förlorat + att hästen kan vara försäkrad och att nån sköter fötterna på den.
Även om man har eget foder så "kostar" hästen den månadskostnaden i och med att man kunde ha fodrat en startande häst eller sålt fodret eller festat upp pengar som man inte köpt foder för. Lika med fötter - om man inte verkat den kunde man ha verkat en annan och fått betalt (eller sko förmodar jag?) Min skulle vara skodd åtminstone.

Jag hade fått åtskilliga pengar för min om jag sålt när jag premat - nu är han värd NOLL pengar. Och har kostat mig åtskilliga. Inte för det gör mig nåt men jag skulle inte betala närmare 100 000 för en skadad häst.

Allt är ju ditt beslut och det är jättelätt för mig att stå på sidan och tycka en massa, men såhär tänker jag.

Du är erbjuden att köpa en häst som har en skadebakgrund och som ännu inte har kommit till start för ett "överpris". (Klart dyrare, än vad "marknaden" anser att han är värd pga ett gammalt avtal.) Du är arbetslös just nu, men jag har ingen aning om den ekonomiska situation för övrigt. Spontant låter det som en väldigt dålig kombination och som en potentiellt dålig affär.

Fast om din ekonomi är så starkt att du kan betala hästen kontant, utan att din ekonomi blir lidande av det...så kan du ju chansa. Lite som uttrycket: "Spela aldrig för mer än du har råd att förlora..." Om du förstår hur jag tänker.

Och vad har den för prognos på gaffelbandet?

Du vill ju väldigt gärna ha hästen men du frågar här. Och vi diskuterar enbart utifrån din situation, inte om gamla avtal och sånt för det har inte ett dugg med situationen att göra. Förutom för dig.

Nu vet jag inte vad en lysning av gaffelbandet kostar hos er - jag har gett mellan 850 och 2200 (ATG är den dyrare) och mina hästar på Vilfoderstat käkar för ca en tusenlapp i månaden. så 10 - 15 000 har ägaren förlorat + att hästen kan vara försäkrad och att nån sköter fötterna på den.
Även om man har eget foder så "kostar" hästen den månadskostnaden i och med att man kunde ha fodrat en startande häst eller sålt fodret eller festat upp pengar som man inte köpt foder för. Lika med fötter - om man inte verkat den kunde man ha verkat en annan och fått betalt (eller sko förmodar jag?) Min skulle vara skodd åtminstone.

Jag hade fått åtskilliga pengar för min om jag sålt när jag premat - nu är han värd NOLL pengar. Och har kostat mig åtskilliga. Inte för det gör mig nåt men jag skulle inte betala närmare 100 000 för en skadad häst.

Han hade en blödning på en av grenarna och stammen om jag inte är ute och cyklar nu.

Han har gått 2 banjobb sedan skadan. Jag har inte hört något mer om att lysa gaffelbandet igen för att kolla läget. Men andra gången han kollades så såg det bra ut, det var på väg åt rätt håll och det är över 1 månad sedan, närmare 1½-2 skulle jag tippa på.

Ägaren till hästen är tränaren. Det är han som skor och sköter allting. Och ja, han är skodd.

Jag fattar att värdet sjunker på hästen! Men hur jag än vrider och vänder på det hela så kommer jag inte undan det här avtalet, det finns inte en chans.

De jag ville när jag startade tråden var mest bara för skojs skull, försöka få fram nya idéer på hur i helvete jag kan få fram dessa pengarna jag behöver. Lån? Sälja något? Köp en trisslott .. bara något positivt för att få en att fortsätta kämpa. Jag vet hur läget ligger till och det ser inte bra ut för min del att lyckas köpa den här hästen.

Haller med ovanstaende.
Marknadsvardet pa hasten andras ju inte for att det finns en annan uppgorelse i botten. Da blir det overpris istallet. Sen ar det ju upp till koparen om denne kan tanka sig betala overpris eller ej.
Jag tycker du ska satsa pa en annan mer prisvard hast. Jag har sjalv blivit av med / missat mojligheten pa bra / alskade hastar men man kommer over det. Det ar svart att klara sig ekonomiskt som det ar - varfor grava en grop att starta ur?

Jag brukar förvisso ha stor förståelse för den som köper häst med hjärtat. Men kanske inte en travhäst till överpris, och som är skadad med en rätt jobbig skada och som man har ett behov av att få ut till start och när man själv har en svag ekonomi.

Köp en korrekt prissatt häst i stället. Det här avtalet låter helskumt och jag förstår inte vad det handlar om men DU är ju inte bunden av något avtal så hoppa du över köpet. Om tränar-ägaren vill sälja till ett överpris får han väl söka genom köparmarknaden med lupp och hoppas hitta någon som är villig att betala - vilket låter högst osannolikt.

Liknande trådar

Hästmänniskan För några år sedan åkte jag på en semesterresa till Portugal med ridning och blev alldeles kär i landet. Sedan dess har det blivit flera...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: tesora
·
D
Hästmänniskan Jag sålde min sista (hm senaste) häst för 12 år sedan. Den hade jag köpt som fölunge och ridit in samt grundutbildat själv. Var tvungen...
Svar
9
· Visningar
1 396
Senast: Fanny_Spjut88
·
Hästmänniskan Usch sitter i en så otroligt tråkig sits och jag vet inte hur jag ska vända på det så det kommer att kännas bra. Idag har jag två...
2
Svar
26
· Visningar
4 678
Senast: Eme_liie
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 074
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar