Veterinärer drar sig enligt MIN erfarenhet lääänge innan de själva tar upp frågan om utdömning. Det är ju ett känsligt ämne.
Så det är du som hästägare som får ta upp det med veterinären.
När min tvååring blev utdömd så var hon jättesjuk, svarade inte på någon behandling och efter en helvetisk helg ringde jag veterinären och var desperat. Vet tyckte att "jaa, man kan ju ta in henne till SLU med djurambulans och låta dem ställa henne under intensivvård..?". Jag sa "Kan du höra med Agrias veterinär, jag känner att det här går inte längre, hon lider ju, prognosen är nattsvart och det blir ju bara värre?". Veterinärens svar "Ja, jag ville ju inte säga det själv, men jag tycker det är dags att sluta nu, jag ska ringa honom så återkommer jag".
Hon ringde tillbaka, Agrias veterinär hade gett tillstånd till omedelbar nödslakt av djurskyddsskäl. Det fanns ingen tvekan någonstans om att hon skulle få somna. 12 h senare tog nödslakten bort henne hemma på gården.
men det var alltså ett fall med en SJUK (inte "bara" halt) häst som led, som hade en sjukdom med en promilles chans till någorlunda "tillfrisknande" (som inte innebar ett normalt liv), och som inte svarade på någon behandling, blev sämre och sämre och fick följdproblem. Hon var förutom grundproblemet akutbehandlad för kolik på kliniken på torsdagen, akutbehandlad för kolik hemma på fredagen och lördagen och hade trots detta täta atypiska kolikattacker. Och ÄNDÅ tog veterinären inte upp utdömning självmant, men hon tyckte det var dags att ge upp.
Så, veterinärerna är (sett det i många andra fall med hältor etc med) i många fall VÄLDIGT försiktiga med att ta upp frågan. De vet ju inte om hästägaren själv börjar ge upp, eller om hästägaren vill kämpa med näbbar och klor in absurdum, och det kan såra rejält om veterinären säger att "det är dags att slå ihjäl din ögonsten nu" (för att spetsa till det, så säger de ju inte men det kan uppfattas så).
Så, ta upp frågan med din veterinär nästa gång! Det räcker med att säga "Jag börjar känna att det inte finns så mycket hopp längre, hur mycket/länga ska man hålla på egentligen?".
Veterinärerna blir INTE arga eller tycker du är elak/dålig hästägare/annat, de hanterar sådana frågor varenda dag.
*kram*