typa upp transport

Zipp2010

Trådstartare
Håller på att leta ny transport, men eftersom jag planerar att byta bil inom ett år kan jag behöva typa om totalvikten senare, går det att göra på alla transporter oavsett märke och årsmodell? Står det någonstans? Har letat på transportstyrelsens hemsida o bilprovningen men hittar ingen information..
Är ute efter en med totalvikt på 16-1800 som går att typa upp till 2000 kg.

Sv: typa upp transport

Nej, det är långt ifrån alla som går att väga om.

Tyvärr är det inte helt lätt att ta reda på vad som gäller för den aktuella transporten heller. Vad jag har förstått funkar Boj bra, men det är väl mer osäkert hur importsläpen går att väga om.

Först gäller det att ta reda på att släpet verkligen är gjort för 2 ton. Vi tog ut ett nytt importsläp som fanns att få 1500 kg eller 2500 kg (skiljde i axel). Vi plockade ut det i 1990 kg, och fast det var en modell som kan ta 2500 kg, går den inte att väga upp då den är uttagen första gången i 1990 kg.

Har vägt upp vårt Boj, som var uttaget i 2100 kg, nedvägt till 1440 kg och nu går i 2100 kg. Vi lät Boj göra det jobbet (byta handske och däck samt registreringsbesiktiga).

Har haft en Brenderup som var uttagen i 1990 kg, nedvägd till 1560 kg. Vi ville väga upp den men det var lögn att få fram handlingarna som krävdes (bromsintyg har jag för mig) och det slutade med att vi efter många turer (ett år ungefär) valde att sälja den istället och köpa ovanstående nya importsläp i stället (som vi sedan bytte mot Boj :D)

Sv: typa upp transport

Ojdå, tack, då ska jag vara lite försiktig. Många privata säljare som säger att det bara är att typa om, men jag hade för mig att det inte alltid är så enkelt.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
980
Senast: tara
·
Utrustning Hur gör man en omtypning av en transport? Vår thule har en totalvikt på 1400 kg. Jag har fått besked att den ska nog enkelt kunna typas...
Svar
3
· Visningar
793
Senast: Piglet82
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
807
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka