Trollhättan????

PrinceFair

Trådstartare
Sitter här som ett stort frågetecken efter att ha sett resultaten....alla utom 7 st uteslutna i den enstjärniga......var banan för svår eller var det låg klass på ekipagen.....eller????
Ingen med spec bra dressyr heller...:confused:
Tänkte att ngn av våra kära bukefalister som var där kanske kunde förklara...LenaH? underbarn?

Sv: Trollhättan????

Haha, jag undrar också och sitter som ett stort frågetecken, kan man åka på tävling utan att få rosett???? :D

I ärlighetens namn så vet jag inte riktigt varför det blev så svårt, jag tyckte det var mest lättklasskaraktär på banan med undantag för det tredje (!) vattenhindret som var lite tekniskt.
Det enda jag kan komma på när jag satt och analyserade i bilen på hemvägen var att vissa av hindren kom väldigt snabbt bakom kurvor/kullar och att åtminstone i mitt fall var på inväg i skogen där det blev väldigt mörkt.

Själv kom jag bara till första vattnet där man red en brant kulle uppför med en stock på toppen, lika brant nedför och nedhopp i mörkt vatten från branten. Sune (som debuterade) blev helt perplex när han kom över stocken och såg all publik som satt där i mörkret och slog på hejdarna innan han skulle hoppa ner i vattnet. Sen blev det för knepigt för honom att förstå att han skulle hoppa ner stillastående ner för det fanns ingen plats att vända runt och han frös liksom.

I hans fall berodde det nog mest på att han var så övertänd hela tävlingen att han inte tog förhållande, styrande eller framåtdrivande hjälper, han skulle bara springa jättefort och hoppa jättestort så han var halvkul redan innan. Han har nog umgåtts för mycket med Little Feather... :angel:

"Mitt" hinder tog väl några skalper till men annars verkade det som om felen var spridda rätt väl över banan så jag vet eg inte vad som var "felet" med den, för nånting är det när bara sju kommer i mål och bara fyra är felfria på hinder. Sen ska ju också sägas att standarden på ekipagen antagligen inte var jättehög eftersom en hel drös av dem som brukar vara framgångsrika på den här nivån var i Finland... ;)

Vad gäller dressyren så låg hon lågt och var väl lite ute och cyklade i vissa fall för jag såg flera ritter som normalt hade legat på låga 40 eller åtminstone 45 - 46 straff.

Jag kan ju svara för mig då jag tillhör en av de som står som uteslutna. Vilket jag inte blev jag avstod ifrån att rida terrängen,jag ansåg att underlaget var livsfarligt , stenhårt, gropar överallt , stenar och på ett ställe skulle man landa på vassa stenar. Hindren tyckte jag inte var specsvåra, det var istort sett bara ett hus och de två vatten hindren + en smal stubbe som skiljde den från 100 banan jag red förra året. Men jag kan tänka mig att många ryttare tyckte den såg läskig ut, och så var det väl inte det mest rutinerade startfältet heller. Att man inte skulle ha chans att rida på tiden förstod jag men alla uteslutningar är en gåta??

Efter attha sett resultatlistan kan jag konstatera att jag troligen missade min första och sista chans att vinna en CNC*. Den som vann slutade nämligen på 77 staff jag hade efter Dressyr 65 staff och hoppning 4 straff =69 straff å ena sidan ångar jag mig som f*n att jag inte red terrängen fast å andra sidan har jag en frisk häst och det är jag inte säker på att jag haft om jag ridit.

Å så då är jag inte ensam om att tycka att hon dömde lite märkligt i dressyren. Tyckte för en gångs skulle att hon kändes riktigt fin , men efter att ha sett poängen började jag undra .....

Jag håller med om att underlaget inte var optimalt, jag var rätt nöjd med att jag för en gångs skull hade rätt taffliga dressyrpoäng och skulle därför bara ge min debutant en stillsam skolrunda. Synd bara att han inte var av samma åsikt... :smirk:

Var en av få som tog mig runt utan hinderfel men jag hade en massa tidsfel. Tyckte banan var jättefin, särskilt vattentrappen, såna hinder är vi inte bortskämda med:D
Det var pållens första * som endast reds i brist på 100klasser, han var lagom kvalad. Hade 87 i dressyren och fick bra betalt eftersom han såg ut som snurre sprätt och vi inte har lärt os förvänd gallopp än och alla dressyrstaket är väl hinder eller....:rofl:
Hoppningen var trevlig med en del kul linjer, petade ett för jag tog tillbaks lite f.ör mycket för fort på en oxer.
Terrängen red jag chicken på stubben som iockförsig inte var så svår tror jag(påminde om vår sten på trossnäs). Första vattnet var lite lurigt så jag drog järnet på det så han pluppa i vare sig han ville eller inte. Sjukvårdarna kom fram efteråt och var tagna.... de tyckte han hade hoppat jättefint, men var övertygade om att jag skulle hängt i en grantopp i 1000 bitar (är för gammal för att ramla av, det kan ju göra ont:cool: ) Travade på banans enda transportsträcka bort till oxern för att ha lite lugn och harmoni. Skrittade på den dåliga stigen ned till jakttornet för den passagen var som sagt inte så trevligt undderlag, men ingen fara om man tog det lite easy. Hinderomarna på jakttornet sträckte dock på sig och undrade vad jag höll på med.....:angel:
Tycker det var en jättetrevlig bana med omväxlande hinder som kom ganska tätt.Slutade som 1a oplacerad :banana: fast jag bara tävlade mot mig själv denna gången var det kul Underlaget var det inget fel på förutom på vissa sträckor. Man är ju i skogen, lite bucklor får man räkna med.
Som Lena sa hinderfelen var väldigt spridda så det var tycker jag en bra enstjärning bana. Jättetrevliga tävlingar som vanligt i trollhättan !:bow:

prins_rollo skrev:
Jag kan ju svara för mig då jag tillhör en av de som står som uteslutna. Vilket jag inte blev jag avstod ifrån att rida terrängen,jag ansåg att underlaget var livsfarligt , stenhårt, gropar överallt , stenar och på ett ställe skulle man landa på vassa stenar.

:idea: började fundera på om det var ngt sånt eftersom det var så många uteslutna/utgått...var det fler än du som valde att inte starta?
eftersom det var arrangörens första * kunde man ju tänka sig att banan skulle vara ganska lik en lättklass så mer än halva klassen borde ju rimligtvis inte vara utesluten (jag red ekenryttarnas * förra året, deras första * och den var väl rätt lik en lättklass med undantag för några nybyggda *-hinder)

Hade också skrittat och travat på vissa sträckor om jag ridit, men då jag vet vilket ånglok jag har i terrängen hade jag nog inte lyckats med det.

Såg din häst förresten han var grymt söt,såg så himla positiv ut!!!

Tror inte det var fler som gjorde som mig...

Nej det var bara prins_rollo som inte red terrängen. Alla vi andra var precis just så här dåliga.... :D

Alla stannade dock inte ut sig, en av oss stockholmsryttare hade en jättefin runda på gång tills hon kom till coffin, hoppade a-hindret och av någon anledning så la hästen på en tvärnit bakom (det var fortfarande lååångt till graven) och hon var inte alls beredd på det och trillade på öronen stackarn.

Jo, skritt och trav var behövlig på vissa ställen, har fortfarande ont i händerna......
Tack för "söt och positiv" det är ju min icke påtänkte förstfödde son (haflinger-travhäst) så han borde varit korv men jag är för blödig och han är frän, han var tuffare än mig denna gången:crazy:

jag red ju bara debutanten så jag kanske inte får vara här egentligen men jag håller med om att underlaget inte var det bästa. det var tydligt att man ridit på banan när det var mycket blött, gjort stora hål, sen har det torkat och lämnat marken gropig. min häst gjorde sin första start i fälttävlan och gick runt med 0 straff på hinder men vi drog på oss ett par tidsfel (jag travade något parti på banan i en nedförsbacke med ojämt underlag)

tfrk har arrengerat större klasser än ' stjärningt för många år sedan och om jag minns rätt så är de gamla gubbarna fortfarande med o styr lite grann....:angel:

Var det inte tom Bosse österlund som invigde banan en gång då han var ung och banan hade stormeeting?????:crazy: :angel: :)

Binsan skrev:
om jag minns rätt så är de gamla gubbarna fortfarande med o styr lite grann....:angel:

Hur menar du? Positivt eller negativt? Undrar bara...

ang. bosses invigning.
han var inte ensam. han hade ngn mer med sig. Frågade honom igår :p Jag tränar för honom varje tisdag i skolan, men jag träffade honom igår en snabbis. hihi

PrinceFair skrev:
Tänkte att ngn av våra kära bukefalister som var där kanske kunde förklara...LenaH? underbarn?

*mutter mutter*

JAG? Varför ska jag förklara? (:angel: ) Men okej, en rapport från botten.. undre botten eftersom jag inte ens fick chansen att rida terrängen :smirk:

Jag flög av i banhoppningen..

Så, nu var det klart :D

Liknande trådar

Avel Lyfter ut inlägget om detta från annan tråd, detta är ju värt att ha en egen tråd om. Tycker själv att det är i stort sett identiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 444
Senast: poff
·
H
Fälttävlan Jag vet att jag inte var ensam bukefalist i Trossnäs.... jag vet nämligen vem underbarn är nu :D men hon har inte skrivit något om sin...
2
Svar
25
· Visningar
2 773
Senast: Hunter
·
Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 313
Senast: Maltise
·
N
Fälttävlan HJÄLP! Har en helt underbar häst som ÄLSKAR fälttävlan, men jag har ett stort problem... Jag kan inte hålla honom i terrängen! Han...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka