Träning av ryttare......

S

Sweetdreams

Hej jag ska ta ft kortet och vill ut och tävla så fort som möjligt någon som vet ett snabbt sätt att få upp konditionen (för de behövs ju hehe) till terängen.
Jag har inte kunat träna den sista tiden pga ett bruteu nyckel ben som nu e läkt men någon som vet ett bra sätt att komma igång :confused:.
Hoppas ni vet något Pussar:banana: :bow:

Sv: Träning av ryttare......

Till en vanlig debutant behövs inte mer kondition än vad än hopp el dressyrhäst har. Dessutom är inte själva märkningstagningen så lång som en terrängbana. Så trappa sakta upp träningen igen så ska du se att hasten nog orkar, de tappar inte i kondis så lätt.
Jag brukar annars köra intervall träning på mina hästar för att förbättra konitionen

Av rubriken fattade jag som det är din kondis du talar om.

Om det är så, jag brukar cykla, jogga för att få upp flåset på mig själv. Tycker att det är ofta så att hästen kondis är bättre än ryttarens.

Lycka till

Jogga en tur och ta med hästen, då får både du och hästen träna + att det är roligare att ha med pållen :D

mm jag tycker med att det är så att hästen oftast har bättre kondis än ryttaren och för att ryttaren ska rida bra måste den ju orka :rofl: jag joggar ca 3km om dagen och så men tycker inte de gör så stor skilnad finns de något mer tex styrke träning man kan göra för tex träna magmusklerna (för utom situpps) någe tips:banana:

Jogga! Och om du ska cykla någonstans så stå upp hela tiden, det ger bra benmuskler ;)
Sen kan det vara bra att träna styrketräning också, speciellt om du har haft ett brutet ben. Då blir ju musklerna i det lätt svagare än i andra och du kan bli sne, vilket påverkar ridningen sen.
Annars har jag hört att typ poweryoga och aerobics är bra träning för ryttare. Har aldrig provat själv dock

Bra att du tänker på din egen träning, de flesta tänker bara på hur de ska träna hästen och inte på att man faktiskt behöver ha lite muskler och kondition själv för att orka rida och koncentrera sig hela tävlingen.
Också ska ju inte hästen behöva bära en massa extra kilon heller :angel:

jag håller med helt och hållet simmar mycket nu för att få upp musklerna i armen igen men de är just magmuklerna som jag behöver hjälp med muskelfronten eftersom att jag gärna blir lite hängig i dressyren (van vid säkerhets västen) några tips (sen behöver jag nog tappa några kilo jag är 166cm lång och väger 63kg ) hoppas på mer svar:rofl: :banana:

om du vill få upp din egen kondis, spring intervaller! springer du där det finns lyktstolpar, så spring t ex 4 lyktstolpar i 75% av din maxfart, sen går du t ex 4 eller 8 stolpar, sen börjar du om igen ca 10 ggr. känn själv efter hur mkt du orkar, har du riktigt bra kondis kan du ju jogga mellan ruscherna... :)
glöm inte att värma upp innan, tex gå o jogga 5-10 min innan. intervaller är mkt bättre för kroppen än att bara jogga i samma tempo hela tiden, och man får bättre kondis snabbare. och så tycker jag att det är mkt roligare ;)

Ut och spring men skaffa bra skor först och undvik asfalt i början.

Inom ridningen så korta upp lädren och rid mkt i lätt sits. Inte "flängridning" utan öva på att rida hästen i bra form i alla tempon öven om du står en bit över. Gör det mkt lättare i terrängen sedan.

:banana: tack för svaren ska springa intervaller senare idag hoppas bara att de gör resultat nu ska jag åka och slänga mig på stranden ska nog vänta med att jogga tills det blir lite svalare :)
Ge gärna mer förslag
Krammizar

the_connemara skrev:
Ut och spring men skaffa bra skor först och undvik asfalt i början.

Inom ridningen så korta upp lädren och rid mkt i lätt sits. Inte "flängridning" utan öva på att rida hästen i bra form i alla tempon öven om du står en bit över. Gör det mkt lättare i terrängen sedan.

Haller med, dessutom kan man passa pa att trana benen medans man tar en skrittrunda. Sta upp nara sadeln i korta lader! Jag och min kompis brukade trana sa och "utmana" varandra, tex. att den som satte sig ner forst fick mocka at den andre nar vi kom tillbax.

Sweetdreams skrev:
mm jag tycker med att det är så att hästen oftast har bättre kondis än ryttaren och för att ryttaren ska rida bra måste den ju orka :rofl: jag joggar ca 3km om dagen och så men tycker inte de gör så stor skilnad finns de något mer tex styrke träning man kan göra för tex träna magmusklerna (för utom situpps) någe tips:banana:

Jag har ett tips, skitjobbigt men effektivt;

Ligg på rygg med händerna under huvudet
Böj benen och lyft upp knäna mot bröstet.

Kallas för omvända crunches..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 458
Senast: Grazing
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 060
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! För ca 3 månader sedan hittade jag min häst helt förstörd i hagen. Höger framben , ca 10-15 cm från knät mot bogen var det ett...
Svar
18
· Visningar
2 441
Senast: Ozi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka