Tips på aktivering till icke hundvan

MissourisTopsanna

Trådstartare
Jag kommer att åka iväg den 11-25 april. Ilo (min oreggade bc) ska då vara hos hundvakt, en tjej som brukar promenera honom. Van att ta hand om hundar, men har inte själv haft hund eller jobbat med. Ilo är van att få jobba varje dag, och är då väldigt lugn och nöjd av sig. Om jag är sjuk en vecka och han endast får vanliga promenader är han inte lika "nöjd" , han gör utfall, flåsar och "tigger" (om aktivering) hemma. Hoppas ni ser vad jag menar, han blir inget monster, men man märker att hunden inte är nöjd.

Jag tränar lydnad i stort sätt varje dag med honom, och drar med honom.

Nu söker jag tips på vad hundvakten ska kunna aktivera honom med så att han utmanas lite, men att det inte blir för svårt för henne att göra det rätt.

Så kom med tips! :)

Sv: Tips på aktivering till icke hundvan

Spår kan ju vem som helst lägga. Be henne lära hunden något trick? Leta upp sin mat utomhus varje dag?

Sätta godisbitar lite högre upp i barken på träd är ju väldigt enkelt för människan och lite lagom ansträngande för hunden :)

Godissök slår jag också ett slag för. Och om hunden är van så köp köttiga ben som han får jobba med, det är ju inte direkt utmanande mentalt, men han får ju något att jobba med ett tag.

Sen är det ju inte säkert att hunden kräver lika mycket hos hundvakten. Mina hundar är också krävande, men faktum är att när de varit hos hundvakt en längre tid som mest rastat så har de fixat det bra där, inga problem. Det är när jag fått hem dem och vi går in i vår vardag direkt som jag ser att de måste göra något NU.

Uppletande kan vem som helst göra och det kräver ju nästan ingenting av föraren :) I motionsväg kanske cykling kan vara något?

Undrar exakt samma sak, för kommer vara bortrest ungefär samma tid och välaktiverad hund kommer vara hos samma sorts hundvakt.

Så följer denna tråden och hoppas på bra tips :).

Tack för bra svar! :) Ilo är van att viltspåra, och att specialsöka vissa saker. Jag upplever dock inte att han blir trött på det sättet att han är nöjd resten av dagen med promenader efter att han fått lära sig trick , eller goddissöka. Utan han är lika med igen efter 5 minuter :) Dock är sök något som kan trötta ut honom om det är tillräckligt svårt. Viltspår är inte heller uttröttande mental tycker jag, han tycker det är superkul och givetvis bra träning. Ska se om hon är villig att lägga något spår, det är ju inte supersvårt.

Cykling absolut, så han får jobba fysiskt!

Han barfas ju, så köttiga ben får han lite nu och då. Han är dock inget matvrak som kämpar i timmar med maten, han äter tills han är mätt, och lämnar sen. Men det är något han kommer att få :) (ska skicka med en gummimatta åt henne också så han inte sölar ned hela stället ;) )

Men ska se om hon är villig att träna balansövningar med honom? Det är något jag hela tiden tänkt göra men aldrig tar tag i ordentligt. Cykla, söka, jobba lite för maten. Tycker man han borde klara sig på i två veckor ungefär :) Tror att det blir trevligare för både henne och Ilo om han får jobba lite med skallen :)

Leta godis - Öka svårighetsgraden allteftersom.

Öppna paket - (toarullar, mjölk-, äggkartonger mm) och lägg godis i dem och slå in noga.

Hundleksaker - med godisfyllning, pip att döda, eller plockningsmöjlighet

"Sitt fint" - gärna så att den lättar med framtassarna från golvet. Gör samma övning utomhus med störningar, på bänkar, på stenar...

Rulla boll - belöna när hunden knuffar bollen till dig. Variant av apport, lite skoj inomhus regniga dagar.

Krypa - också enkelt att lära in med godis, och kan användas vid balansövningar ute.

Vinka - belöna när den lyfter tassen. Vissa gör high five, andra som "hälsa fint", finns lite olika versioner. Men det är lätt att lära in, snabba belöningar.

Saknamn - lär hunden ordet "koppel", ordet "matskål", "boll" etc. Efter ett tag kan den hämta en specifik leksak. Ofta kan de ju redan väldigt många specifika ord och uttryck.

Hitta kotten - typ miniversion av spår. Du hämtar en särskilt kotte/pinne och ni tittar på den tillsammans. Göm den och hunden ska hämta rätt kotte/pinne. Kladda lite gottis på den första gången bara så brukar det gå fort.

Ja trick kan hon ju också köra, det är ju om inte annat en rolig aktivitet. Dock kan han redan vinka, krypa och sitta fint. Men det finns ju tusen saker man kan hitta på :)

Kotteleken lät ju suverän! :) Den lär ju inte blandas ihop med lydnadsvittringen.
Det är en lek jag tror kan vara något, då sök är det som brukar trötta ut honom.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 059
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 038
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 690
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Jag bor i ganska centralt i en större stad och jag håller på riktigt på att bli GALEN av vädret och de vägförhållanden vi har här just...
Svar
18
· Visningar
1 508
Senast: Heddiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka