tips om hur jag ska få ner min häst i vikt så snabbt som möjligt

candelia

Trådstartare
vill komma i tävlings form med min c-ponny som är ett whels sto.Nu får hon 5kg hö om dagen samt ca ½kg häst musli.Jag rider ca 2 gånger i veckan just nu men ska börja träna henne mera nu när isen försvunnit i padocken. har någon tips om något tränings program samt hur mkt foder hon ska ha för en häst som ska bli riden 5 dgr i veckan.//nathalie

Sv: tips om hur jag ska få ner min häst i vikt så snabbt som möjligt

Ta reda på vad du har för näringsvärde på höet. Ge så lite kraftfoder som möjligt (med andra ord, plocka bort det eller minska till lite krubbskrammel för ev mineralers skull).
Rid så varierat som bara möjligt. Ut och motionera i skog och mark!
Intervallträning ger både kondition och bränner kalorier. Ett tips kan vara
galopp 1-2 minuter, skritt 1-2 minuter, andra galoppen 1-2 minuter, skritt osv.. i ca 15-25 minuter. Varannan dag vila eller lätta skrittrundor.

ok det låter bra! ska tästa de. hur får man reda på närings värdet i höt?:confused:

analysera höet, anpassa fodergivan efter hennes målvikt, oavsett om det är bara hö eller hälften kraftfoder, det är näringen man tittar på, aldrig om det är kraftfoder eller inte.. att det alltid är kraftfodret som gör hästen tjock är inkorrekt, så ta inte bort kraftfodret utan att du har analyserat höet och räknat ut foderstat först..

2 ggr i veckan är alldeles för lite för att du ska kunna påverka hästens vikt eller kondition, varför motionerar du inte hästen mer? är du mörkrädd?
motionera hästen 5 dagar i veckan och ta skrittrundor 2 dagar i veckan.. aktiv trav med tempoväxlingar ger gott resultat, liksom många övergångar som hjälper hästen att samla sig och sätta muskler och därmed förbränna fett..

en welsh c-ponny bör väga runt 350 kg och således bör den ha minst 4½ kg hö om dagen (observera att det är hö vi pratar om, inte ensilerat grovfoder) och energigivan bör vara underhållsbehov plus 20% för att vara i normal hobbyhästkondition och klara av att tävla 2 lätta hoppklasser varannan/var tredje helg..

Mvh M

Det finns ett par företag som kan hjälpa en med höanalyser, till exempel Eurofins. Kolla i närmsta foder/hästaffär om de har provpåsar! Det kostar tyvärr en del, så jag förstår att det kan kännas motigt att göra en analys nu när det snart är dags för bete.
Mitt stående tips är att ge ca 1,5 kg hö per 100 kg häst och plocka bort kraftfodret.

Man får skicka/lämna det på analys.. :)

ok det låter bra! ska tästa de. hur får man reda på närings värdet i höt?:confused:
du skickar prov på höet till ett analyslab, Analycen och Hjortens Lab är två som jag känner till.. webbsidorna är "företagsnamn.se"..

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 212
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 016
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 666
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar