Sulömhet - Tips och råd mottages!

M

Mayara

Min häst har varit knackig ett tag och ovillig att gå fram. På klinik i början av aug. konstaterades att det "bara" var sulömhet. Sedan dess har han skotts med gummisula fram, men jag tycker fortfarande att han är känslig ibland, framför allt där det är djupt t.ex. på ridbanan och sanden trycker upp i hoven. Finns det annat att göra?Jag funderar t.ex. på om man kan prova PG-beslag för att se om det står emot trycket underifrån bättre? Tips och trix mottages tacksamt! Mayara:banana:

Sv: Sulömhet - Tips och råd mottages!

En del hästar blir värre med sulor påstår min nya hovslagare. Sulan i sig trycker på sulan och ömheten ökar.
Han föredrar att sko som vanligt MEN nu kommer det märkliga.

Jag bytte hovslagare för ca 4 månader sedan. Min häst har alltid gått knackigt som om han gick på glödande kol speciellt på grusvägar. Han har varit skodd "som vanligt".

Fast nu är han avsevärt bättre trots att den nya hovslagaren verkar ned aningen mer MEN han lämnar hästen högre i trakten och ser till att hovarna har plats att röra sig och vidgas så att de arbetar bättre (slår aldrig i bakesta sömmen). Det har blivit stor skillnad på min hästs aktion och hovarna har blivit större bara på denna korta tid!

Min teori är att min häst tidigare varit för trångt skodd och varit för traktlåg vilket antagligen blir som att gå i för små promenadskor utan klack om man ska jämföra med oss? Strålen har inte fått massage och hoven har varit fixerad för hårt.
Detta har gjort att hoven inte arbetat rätt och att han därför blev öm i fötterna för minsta liten sak. Jag var tidigare länge inne på att sätta på sulor men inser nu att sulor med bibehållen tidigare skoning förmodlingen inte hade hjälpt.

Samtidigt som jag bytte hovslagare skaffade jag ett par back-on-track till hans framben som jag bandagerar med ca två veckor i taget 12 timmar per dygn.(gör sedan ett kort uppehåll) Detta p g a att samme hovis sade att hästen inte tog för sig med framkotorna.

Och detta i kombination har iallafall haft effekt på min häst. Stenarna på grusvägarna reagerar han knappt på längre (om det inte är en väldigt stor sten) och han har mer svikt i steget.

Så tänk större än bara till sulorna. Finns det nåt annat som gör honom knackig? Är det flera saker i kombination? PG beslag kan nog vara bra om knackigheten beror på t.ex. en hovbroskförbening men jag tror inte det är lösningen på ömma sulor.

Vänligen Kokopelli

Det finns ju faktiskt plåtsulor som är bra mycket stabilare än gummi. Dessa trycks då inte upp i sulan alls.

Jasså! Det visste jag faktiskt inte! Var får man tag i dem? /Mayara

Liknande trådar

M
Hästvård Min häst konstaterades för ett år sedan vara rejält sulöm. Först var det så illa att vi trodde att det var fång, men det visade röntgen...
Svar
4
· Visningar
2 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka