Spricka kotben

P

Penea

Min tävlingshäst som jag ägt i 9 veckor verkar dragit på sig en spricka i kotbenet. Varit på klinik och röntgat för 2 vek sedan. De trodde de såg en spricka men den var för färsk (4 dgr gammal), Ska tillbaka i morgon för nya bilder. Hon har varit på bättringsvägen men idag var hon tvärhalt igen så jag fruktar det värsta i morgon. Är det någon som har erfarenhet av deeta och vad är prognosen tro. Behöver lite pepping och så inför imorgon. Jag inser ju att detta kan sluta med tom transport eller lång konvalecens...:cry:

Någon som har något att bidra med..

Sv: Spricka kotben

Vänta till rtg är klar innan du bryter ihop ..

Är det en spricka, eller kanske en hovböld el en hovbensfraktur, eller nåt helt annat...sprickor kräver ju boxvila och det är helt å hållet beroende på VART den sitter och hur stor den är ...vid sprickor kan man ge som extratillskott vallört som faktiskt hjälper läkningen.

Som sagt är det svårt att lokalisera sprickor i akutskedet, men nån tom trp tror jag inte du får med dig hem....

Det var ju skönt att höra ..jag var ju mest rädd att sprickan blivit värre eftersom hon plötsligt blev döhalt igen..en liten spricka ska ju läka typ på 3 veckor hon har ju boxvila men hon snurrar ju på frisk därinne.Den har väl gått upp igen då!? Hovböld var uteslutet sa de på kliniken och jag har även haft hovslagarn här förra veckan, han var skeptisk.
Inget i hovområdet men misstänkt spricka i kotbenet..enl. 1:a röntgen
Det jag menar är ju att prognosen för hopphäst kan ju inte vara superbra på en spricka i kotbenet, men måtte jag ha fel!!!

Boxvila men 2 hästar i stallet..är ju åxå superkul, särskilt som den ena är dräktig och behöver röra på sej..

Hur pass allvarligt det är beror helt och hållet på var sprickan sitter. T ex försämras prognosen om den involverar ledytan i kot- eller kronled, eftersom risken för komplikationer - i första hand artroser - är stor.

Frakturer som bedöms operabla fixeras ofta med skruv. Hästen får en lång tids konvalescens följt av försiktig rehabilitering - men nog kan den bli frisk!

Försök hålla modet uppe tills ny röntgen gett ett definitivt besked!

Jo man får försöka ha modet uppe, men eftersom hon var väldigt mkt bättre igår än idag så landar man ju platt i verkligheten. Man har ju gått i 2 vek och tänkt att oj vad fort hältan blir bättre o sen stog man med lång näsa när hästen inte vill sätta ner frambenet alls, ser helt passé ut i ögonen åxå..usch vad hemskt.

Känns som man inte orkar med situationen alls, dessutom har hon lyckats få sprickan över en natt i boxen så jag vetifan vad hon pysslar med hon rullar antagligen och smäller i benet i väggen..å då har hon en box på över 12 kvm..

Jag tror sprickan satt högt upp i kotbenet rakt ner från "vingen" om du förstår hur jag menar

Vill bara ge dig tröst- och styrkekramar inför återbesöket.
Hoppas på det bästa för dig!!

Tackar för trösten!
Det behövs...jag känner mej otursförföljd.
Det måste bara vända snart..
:crazy:

Jag har haft flera hästar med både frakturer o sprickor i benen ´som kommit tillbaka på banan ( trav) även hästar i elitnivå, så det tror jag inte alls du behöver vara orolig för. Om fallet är så så är det bara att du ger en ordentlig konvalecens så man inte belastar hästen för tidigt....Kan du inte bygga en liten hage i hagen där stoet går...dom måste inte stå INNE för dom har boxvila....

jo bara jag får fullständig diagnos så ska jag fixa hage..men dessa 2 veckor skulle hon stå i box och den andra är väldigt orolig ute själv så det blev fiasko de här 2 veckorna men det går nog att lösa bara det går att fixa till min ögonsten...

Jag skriver i morgon om hur det är ställt med stackarn..

Gonatt o tack för visat intresse, jag känner mej hemskt nere och sambon tycker inte detta är hela världen, men som ni kära hästälskare vet så är det ju dej för den drabbade ..:crazy:

Hej o hå!
Inget på röntgen! Men diagnos hovledsvrickning. Cortison i leden och butta på recept. Liten hage o så håller man tummarna. vet inte om det var en bättre diagnos men man slipper ju gå att vänta på att benet ska gå av så för stressfaktor på matte var det bättre.

Japp! Jag fixade det på kvällen igår och sitter bara o väntar på att dimman ska lätta så hon ser tråden när hon ska ut, fattas ju bara att hon spränger tråden o drar på en riktig galopprunda:crazy:

Ska stödlinda henne och trycka i henne butta s¨å ska hon få trippa runt ute idag, det blir säkert mysigt!

Ja du hade rätt!!!:angel:

O tur va väl det. Jag får gå till simhallen i 2 månader i stället för att rida. Men det kan man leva med!

:banana:

happy happy
o hästen äter gräs igen..jättegott o få gå i hage om än inte så stor

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka