Bukefalos 28 år!

Skriva eget testamente

Jag förstår inte hur man vågar vara sambos och äga ett hus tillsammans. Enbart pga det juridiska.

Nej, händer det något så kan man tyvärr sitta rejält i skiten. 😕 Vi resonerade så att det var ”lättare” att skilja sig om det skulle skita sig, än att riskera vad som skulle hända med huset vid en ev bortgång. Då hade vi samma ekonomiska förutsättningar och gemensam ekonomi, så vi blev inte drabbade på något sätt vid skilsmässan, mer än lite pappersarbete. Som gifta vid ett ev arv får man se till att ha en plan och vara överens, annars så ska ju sånt delas på vid ev skilsmässa. Antingen skriver som tex föräldrarna arv som enskild egendom, eller så skriver ni ett äktenskapsförord.

Jag kanske låter negativ, men det är så viktigt att man inte hamnar i skiten ekonomiskt. Och jag hade tyckt det vore skitsurt att låta mitt ex få tex halva min pappas arv bara för att tillgångarna ska delas vid skilsmässa.

Vissa gifter sig för det juridiska, och vissa gifter sig i tron och hopp om att det ska vara för evigt. Båda anledningarna kan gå åt skogen, så säkra upp så mycket det bara går, för eran egna skull. Vid en skilsmässa kan också den snällaste och mest givmilda personen förvandlas till en orm och vilja ställa till det för den andra så mycket det bara går som ”straff”.
 
Nej, händer det något så kan man tyvärr sitta rejält i skiten. 😕 Vi resonerade så att det var ”lättare” att skilja sig om det skulle skita sig, än att riskera vad som skulle hända med huset vid en ev bortgång. Då hade vi samma ekonomiska förutsättningar och gemensam ekonomi, så vi blev inte drabbade på något sätt vid skilsmässan, mer än lite pappersarbete. Som gifta vid ett ev arv får man se till att ha en plan och vara överens, annars så ska ju sånt delas på vid ev skilsmässa. Antingen skriver som tex föräldrarna arv som enskild egendom, eller så skriver ni ett äktenskapsförord.

Jag kanske låter negativ, men det är så viktigt att man inte hamnar i skiten ekonomiskt. Och jag hade tyckt det vore skitsurt att låta mitt ex få tex halva min pappas arv bara för att tillgångarna ska delas vid skilsmässa.

Vissa gifter sig för det juridiska, och vissa gifter sig i tron och hopp om att det ska vara för evigt. Båda anledningarna kan gå åt skogen, så säkra upp så mycket det bara går, för eran egna skull. Vid en skilsmässa kan också den snällaste och mest givmilda personen förvandlas till en orm och vilja ställa till det för den andra så mycket det bara går som ”straff”.

Exakt det här.

Jag hade gärna sett att jag och särbon var gifta, av juridiska skäl, men han har varit gift och påstår sig ju ha provat det så han behöver inte göra det igen :laugh: Allt är dock testamenterat till honom, jag misstänker att släktingarna på mammas sida gärna hade roffat åt sig det de kan.

Hade det varit aktuellt med barn hade jag vägrat ha barn med någon jag inte är gift med, just för att allt blir så mycket lättare.
 
Det enklaste och billigaste är om ni gifter er. Då behövs inget testamente om er avsikt är att först ska partnern ärva gården, och sedan när båda färäldrarna är döda, barnen.
 
Vi har skrivit ett inbördes testamente själva med full äganderätt (dvs man får göra vad man vill med arvet). Kikade på mallar på nätet och läste lagen - men vi har inga barn och därför ansåg vi att vi kunde skriva det själva. När det är laglotter inblandade upplevde jag att det är lite snårigare att skriva själv för att det inte ska bli möjligt att bestrida. Nu planerar vi att gifta oss ändå på sikt, men får vi barn blir det ännu viktigare just för att det underlättar juridiskt vid händelse av någons bortgång.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 935
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 850
Senast: fejko
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 316
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 317
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp