Bukefalos 28 år!

Shettistråden del II

Wow coolt! Grattis 🥳 hur många avkommor har hon @ameo ? Vad krävs för elit? :)
Hon har 6 avkommor, vilket är det minsta antalet det måste ha för höjning till Elit. De ska ha 120 avkommepoäng, varav antingen (minst) 3 med 30 poäng eller 2 med 30 poäng och 2 med 20 poäng. Sen får 10-poängare täcka upp de kvarvarande poängen - levande föl ger 10 poäng.
Vad som krävs för respektive poängnivå är lite olika (kan läsas i avelsvärderingsreglementet), men Cassis har 2 döttrar med avelsdiplom, som ger 30p. Och sen har hon en avkomma med 38 p på utställning, vilket ger 20 p. Och en avkomma som är visad med "lägst 35p" plus travrekord under 2.55, vilket tillsammans också ger 20 p.
De övriga 2 avkommorna är dessutom bara detaljer från "mer än 10p". Den äldsta av dem var en hårsmån från att godkännas som hingst som 2½-åring (de diskuterade honom länge innan de bestämde sig) men fick 39 p - vilket hade räckt att ge 20 p om de bara hade kollat tänderna på honom då. (han fick dock tyvärr avlivas något år senare) Och den andra har travrekord under 2.55, men var outvecklad och för smal när hon visades som 3-åring, så hon fick bara 34 p. Borde kunna få mer idag när hon är mer utvecklad. För hon är ingen klass 3-ponny i grunden.
Så Cassis är verkligen värd sitt Elit! :heart
 
IMG_8404.jpeg


Idag blir lilla Enzo hela 3 år! Vart springer tiden hän 🙈🥳
 
Eftersom matte är nojig har Mumma fått stå inne på nätterna tills nu. Hon har ju varit i hage med Eikar på gräs delar av dagarna och i boxen på natten.
Ikväll släpptes hon för första gången med Eikar i grushagen och ska få vara ute inatt. Den är större än gräshagen hon fått vara i del av dagarna.
Hon var så så glad. Tre tuggor hö ett galopprace, två tuggor hö, några bocksprång.

En shettis som leker när det finns mat, då har den överskottsenergi 😀.
Hon ser fräsch ut, såret är helt slutet vad man kan se genom sårplasten, men jag har inte undersökt varje millimeter ännu då hon är så pass vaksam och orolig att jag ska bråka.
 
Finns ingenting som den här lilla ponnyn inte genomför med guldstjärna, ikväll drog "vi" hem vagnen från pappa där den fått lite TLC. Tänkte att det var ett utmärkt tillfälle att låta Vega stifta bekantskap med den så hon gick bredvid hela vägen och hon var helt obrydd, reagerade inte ens när hon stötte emot den med magen 😅

20240510_194507~2.jpg
 
Vi har delat av hagen ikväll så EMS-mini och PPID-gubben inte ska få för mycket gräs. Bägge hjälpte till och körde sen busgalopp några vändor :D. Nu hoppas vi slippa fång i år, men kommer snart behöva få tag i mer hö.
 
Citerar inlägget från avelssidan...

Jag blev grundlurad av Cassis. :eek: För bara ett par dagar sen hade juvret precis börjat fyllas i botten, sådär så jag tänkte att det nog är ett par veckor kvar till fölning. Men i morse var det väldigt många ben under magen på henne när jag tittade ut genom fönstret... Så välkommen till världen Hippotekets Salvia (tror jag hon ska heta)
e. Kilskogens Mojito u. Hippotekets Cassis - Smevallens Royal - Freddie
Visa bifogad fil 144935
 
Vi lånar en riktig Mulle-shettis ungefär en gång i veckan för dottern (6,5år) att rida på.
Barnet förklarade idag för hästen under ridningen att han skulle gå (och inte stå stilla) så att han skulle få en morot. Förstått vägen till en shettis hjärta 🤣 För som hon sa när jag frågade om hon inte skulle prata ’ridspråk’ istället ’han lyssnade ju’ 🤣

IMG_8102.jpeg
 
Vi lånar en riktig Mulle-shettis ungefär en gång i veckan för dottern (6,5år) att rida på.
Barnet förklarade idag för hästen under ridningen att han skulle gå (och inte stå stilla) så att han skulle få en morot. Förstått vägen till en shettis hjärta 🤣 För som hon sa när jag frågade om hon inte skulle prata ’ridspråk’ istället ’han lyssnade ju’ 🤣

Visa bifogad fil 145055
Underbart! :love:
 
Har nog aldrig varit så härligt att se Mumma busa runt som senaste dagarna.

Jag har fått börja ta på benet igen. Idag höll jag till och med handen över på skenbenet när jag kratsade hovar utan reaktion.
Hon är förvisso misstänksam om jag pillar på det benet överlag. Liksom redo att säga ifrån.
I övrigt är hon tillbaka i sitt vanliga jag i det mesta.

Har äntligen lagt ut "felköpet" jag gjorde med nya selen på annons. Den passade verkligen inte oss.
Hade slutat köra med den till förmån för den gamla redan innan olyckan.

Den gamla selen behåller jag, hoppas att på sikt kunna köra henne igen, men det ligger långt fram för mig just nu.
Vill göra grundliga förberedelser innan jag ens tänker tanken att prova.
 
Grattis till den lilla.
Är det inte dags för lite föer bilder på underverket nu? Hon har ju hunnit åldras flera dagar sen dess 😁.
Håller med, visa bilder på underverket! 🥰
Hehe, jag skulle nog lätt kunna bombardera tråden med bilder på sötnosen! :love:
Men det finns ett litet problem och det är att sötnosens mamma tycker att livet är bäst på avstånd från matte medan fölet är litet. Så jag låter dem vara. Men jag ska försöka åstadkomma några foton....
 
Håller med, visa bilder på underverket! 🥰

Igår var det Björnes ettårsdag, tänk att det gått ett helt år sedan han ramlade in i mitt liv! Tog en underbar kvällstur med Vega och sen gick jag bort och gav Björne en näve födelsedagsgodisar 🥰
Kan tiden sakta ned lite? Jag hinner inte med!
Var tog detta år vägen?

Skönt att han är stor nu ändå. Så kan du komma igång med allt det du ville göra från början.
 
Nu finns inte min svarta ponny mer. Det känns förjävligt men var inget att tveka på. Efter att jag bokat tiden för avlivning blev han sämre och framför allt väldigt lätt andfådd. Jag är rädd för att han fått trachealkollaps och då hade "en sista sommar" definitivt inte gjort något gott. Valde att donera till SLU och det var en jättefin tjej som tog emot oss där. Man fick inte vara med utan jag lämnade honom i en box, och en vän körde hem. Bad dem kolla extra på frambenet (även om jag antagligen inte kommer få något resultat).

Nu kommer min älskade älskade ponny bidra till att andra hästar kan få bra vård. Jag förstår att det inte är för alla men för mig är hans död inte förgäves.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 516
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 990
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 466
Senast: alazzi
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
54 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp