Samla Galoppen

M

M9s3

Hej!
Jag har en kallis travare, som har galoppen, men har svårt att samla sej i den. I fattningen går det FOORT men efter ett par varv när han har fått rullat på så blir han lungnare, men det är fortfarande svårt att jobba honom.
Min tränare säger att jag ska fatta galoppen från skritt, men tycker inte att detta hjälper så mkt!, för då fattar han inte galoppen, lr så slängtravar han en bit först och sedan fattar galopp.
Efter hinder så kommer han ju in i en lungn fin galopp, men finns det någon som kan ge mej nåra tips om hur jag kan få fram den här fina galoppen på en gång i paddocken, som jag får efter hinder? och hur jag sedan kan jobba honom i den?:confused:

Tacksam för svar!!

Sv: Samla Galoppen

Jag hade samma problem med min häst och säger som min tränare sa till mig. HALVHALTER!!! Hela tiden tills hästen lyssnar :) Det hjälpte på min häst iaf.

Samma sak med min häst, förut. Problemet med såna problem är att ju längre hästen får hålla på så, desto bättre kondis får den --> orkar galoppera snabbt längre --> tar längre tid att få hästen att sakta ner.

Min häst gjorde så för att han var rent ut sagt ouppfostrad och orkade inte riktigt samla upp sig i en lugn galopp. Jag fick galoppera på en stor volt, ca 20 m volt, och när jag passerade medellinjen skulle vi göra halt på en gång. Efter några halter så skulle jag tänka halt, och målet är ju att få till en halthalt, att hästen ska lyssna på dig och vänta in dig.

Håller med din tränare att galopp från skritt är jättebra, de fattningarna har verkligen hjälpt! Det är svårt i början att gå från skritt till galopp utan slängtrav emellan, men efter många försök så lyckas du! Börjar han slängtrava när du försöker fatta galopp från skirr, gör halt och börja om igen. Tillslut fungerar det.

japp ska testa den övningen imorron! tackar för tipset!:idea:

du kan prova att alltid ha ett lite hinder inne och när du har den fina galoppen kan du varegera och ibland använda hindret och ibland inte, tillslut fattar hästen att den ska ta de lungt.. du kan ochså prova att fatta några steg och stanna så fort han/hon inte lyssnar och springer för fort. Min häst hade svårt att sammla sig i galoppen, men de var för att hon inte orkade samla ihopsig...

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: __sofia__
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 835
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka