rullig shettis

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare hermitage
  • Startdatum Startdatum
H

hermitage

hej har en shettis som rätt som det är tar ett galoppsteg/hoppsteg i travet. har haft eq och vetrinär undersökt henne.de e inget fel där. jag vet att hon kan springa för ibland gör hon inte så. de e precis som hon tar ett hoppsteg. sånna skutt precis som hon hoppar över saker. ska man testa jordblinkers så hon inte ser neråt?? hon är väldigt tittig av sig.

Sv: rullig shettis

Shettisar är ju inte födda till travare utan kan likaväl bli goda galoppörer, gå både dressyr eller hoppning eller maratonkörning och liknande. Dessutom är de ju byggda lite annorlunda med grova halsar och korta ben. Så jag skulle tro att det handlar om träning och åter träning, så ponnyn verkligen förstår vad som gäller när vagnen är på... Ibland hjälper boots på de små, för att få lite vikter som stöd...:)

Som ovanstående sa; träning träning :) Hur tränar du shettisen nu?

Jag skulle köra intervaller, både i lite sluttande och på rakbana så den får orken att hålla ihop traven. Vart är det en hoppar? På rakorna eller i kurvorna?

Det kan vara så att tempot är för snabbt och den hinner inte med, måste då "ta om", ta hjälpsteg för att hinna med sig. Vad har den på hovarna?

Tunga boots att hänga på fram kan hjälpa för att hitta lite bättre balans

hon tränar i backar och lite raksträckor då vi har inte världens bästa körväg.det är mycket sten och grus inte jätte stenar förstås:grin:. hon springer bäst på rak och hård mark. hon gör det i kurvorna mest

Jag skulle tro att det går för fort för henne, hon springer snabbare än hon klarar av.

Hur tränar du i backen? Kör du intervaller i backen? Har du något hum om hur fort du tränar hemma? Nuvarande rekord?

Vad har du för skor på henne? Använder du boots?

hemma tränar hon på 2.50 och på banan har hon 3,11.1 i rekord. hon har alltid varit utan skor tills i förra veckan då hovlagarn inte ville sko helst men då hon slet jätte mycket på en bana så beslut vi att sko henne. kan det va att hon inte lärt sig att springa riktigt för att hon har varit så rädd om sina fötter?? så det tar tid att få in en annan rytm??

Har du testat att höja checken? galopptränat den?

Galopptränar mitt lilla russ i vagn men BARA på galoppkommando. Och han är mycke mer travsäker i lopp nu förtiden, innan bara galoppera han.

Ja det är ju upptill var och en, jag som är förlång föratt rida mitt russ är det perfekt att galoppträna honom i vagn :) Resultatet vart en rekord säkning med över 10sek ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 154
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 011
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka