ridträning

jassica

Trådstartare
ska lägga in mer ridträning av min fyra åriga valack. Är inte så hemma på vad som är bra och mindre bra så att säga.

Han tycker det är skitkul när vi går mitt i skogen och bara lullar, men vill få ut lite mer av träningen. Vi har en rakbana där vi kan intervalla honom, galoppträning är ju bra sägs det, vi har även grusgropar att klättra i.

Jag galopperade med honom på rakan igår, han är fortfarande väldigt grön vad gäller ridningen.

Vad jag vill uppnå är mer muskler bak, då han är muskelfattig över kors, rumpa och lår. Klättring är ju jättebra, men vad mer kan tänkas bygga muskler?

Sv: ridträning

Skritt på tygeln, ökningar och sänkningar....skritta uppför och även nerför ( får gärna vara brant)

Han har inte kommit så långt så han bär upp sig och går på tygeln, när han körs gör han det jättelätt. men inte i ridningen.

Rid i skogen där dert inte finns stigar så han får trampa under sig ordentligt, gå över stock o sten, slalom mellan träden....då får du två flugor på smällen...både muskler och smidighet

Ja, och mitt i skogen tycker han det är kul att kliva fram!

ska man bara satsa på det, och inget tempo när man rider?

Jag tycker att du ska satsa på det till en början så att han får bygga upp ridmusklerna ordentligt, och så han lär sig arbeta rätt..

ja och nu bär han ju som sagt inte upp sig särskilt väl. Vi kör på skritt bland stockar och sten =)

Nu när jag har jobbat hos en travtränare som har mycket inriktning på ridning så är mitt tips klättra! Hans hästar går 2 gånger i klätterbacken innan varje träningspass uppsuttet (galopprepor i sandbacke). En gång i veckan brukar de gå 3-4 gånger i backen, hela hästar och otroligt mjuka och smidiga även om de inte dressyrrids så att säga! Men då är det en rejäl backe, inget småfjutt :D

asch när herr och fru M går i den själv några gånger i veckan så är den fortfarande mänsklig :D

men den jäkla backen ställde till det att jag inte kunde köpa ett par nya ridstövlar som passade min fot och vad för 500 kr... när det inte gick att få igen dragkedjan upp emot knäet för att det råkade vara för mycket muskler där uppe efter alla promenader nerför! Verkar som om jag får måttbeställa, börjar jag spara nu kan jag nog köpa ett par om 10 år :D

Ja dom ja :D....men när jag gick både ner o UPP....då va det tidig mjölksyra lovar jag dig ....

Haha väl bekant med den, har gått och plockat en del hästskor där i sommar :D man förstår varför G är i topptrim fortfarande

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 177
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 521
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 693
Senast: Luff
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 706
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar