Rangordning

L

lisas

Hur har ni det med rangordning mellan era hästar? Min gamla pålle är ofta utsatt av de andra hästarna, han kan inte ens alltid få dricka vatten utan att någon jagar bort honom och biter honom.

Det svider i mitt hjärta när jag ser honom stå en bra bit bort och titta på maten (höt) eller vattentunnan.

Hur gör ni och era hästar?

Sv: Rangordning

Min unghäst är den som oftast blir bortjagad. Det går 3-4 hästar i hans hage, och när jag lägger ut hö, så lägger jag alltid ut ca 8-10 högar så finns det alltid en hög han kan gå till.

Har du inte möjlighet att ta honom i en annan hage med en annan häst? Ofta så blir det en som är hackkyckling men kan man då sätta den med bara en hagkompis så brukar det fungera bra. Min erfarenhet är att det ofta blir bråkigare ju fler hästar det är i hagen och framför allt nu när vi sätter in i lite mindre vinterhagar. Två och två fungerar oftast bäst, då finns det bara en att ty sig till och då brukar de bli "bästisar". Sedan på sommaren när det är stora hagar och mycket mat så kan man låta flera gå tillsammans, de som är lite ranglåga då blir inte alls lika utsatta plus att de har med sig sin kompis från vinterhagen.

Jag kan bara instämma med dig. Jag har två stycken, en som nu är sex och en på trettioett. När jag köpte den unge gick de tillsammans i flera år och den gamle lärde den unge massor. Efter det blev den unge ledare och började bossa den gamle. Då flyttade jag isär dem. Vill inte se den gamle bli "degraderad" på det sättet. Nu går han med ett gammalt sto och de har det jättebra tillsammans. Det brukar gå att lösa med lite god vilja. I vilt tillstånd kan de ju fly och bilda nya grupper själva (eller också avgå med döden). Här går ju inte det.

Säger som Shampiz; lägg ut flera högar med hö, och ställ ut en eller två vattenhinkar till!
Hoppas att det hjälper! :(

Han går nu med ett sto och den andra valacken går för sig själv. Men det hjälper inte, märren är lika sur ändå. Är det bättre att han går ensam om han ändå ser de andra hästarna?:confused:

Glömde säga att han kom sist till flocken. Kan det spela någon roll?

Hur har ni det med rangordning mellan era hästar? Min gamla pålle är ofta utsatt av de andra hästarna, han kan inte ens alltid få dricka vatten utan att någon jagar bort honom och biter honom.

Det svider i mitt hjärta när jag ser honom stå en bra bit bort och titta på maten (höt) eller vattentunnan.

Hur gör ni och era hästar?

Första stallet vi hade pålle i var jobbigt för honom. Ledarhästen var en riktig tyrann som inte lät honom vara ifred ett dugg. Han "vallade" omkring vår häst större delen av dagen och när det lades ut lunch-hö la vi alltid två högar mer än det fanns hästar. Men det hjälpte inte mycket! Ledarhästen hade fullt sjå med att jaga bort de andra hästarna från högarna.

I andra stallet vi stod i var det mycket lugnare och man såg efter ett tag att vår pålle sakta men säkert (nästan omärkligt) tog över från den gamle ledaren. Det var lugnt och stilla i flocken ända tills det kom ett sto. Då blev det en del tjafs eftersom vår pålle hela tiden "vaktade" stoet. Värst blev det när hon brunstade.

Nu går han med bara en häst, en islänningsvalack, och det är nog det mest harmoniska sen vi köpte honom. De hade en rejäl fajt när vi släppte ihop dem. De slog och slog och slog och bet varandra och vi stod där som på nålar och visste inte riktigt om vi skulle ingripa eller ej. Men så reste sig islänningen på bakbenen, tog ett stadigt tag i ena örat på vår häst och droooooog ner honom på knä, alltmedan vår pålle bara vrålade rakt ut! :eek: :eek: :eek:
Och snipp, snapp snut, så var bråket slut! :D :bow:

De slutade tvärt att bråka och sedan dess har det inte varit någonting. Man ser tydligt att det är islänningen som är "bossen" men han är en sjysst ledare och de gör allt tillsammans nu. Äter hö i samma hög. Vi lägger ut två högar men de äter först den ena tillsammans och sen den andra. :)

Jag förstår att du är bekymrad men hur ser hagen ut? Är den tillräckligt stor så att han kan hålla sig undan? Fler vattenbaljor måste du ha och lägg ut några fler hö-högar än det finns hästar. Och lägg det lååååångt ifrån varandra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 349
Senast: Ridinglady
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 831
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Roheryn
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
41 271
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar