Protein i foderstat - resonerar jag rimligt?

Lickety

Trådstartare
Har nu räknat ut en foderstat och inser att det som fattas mest är protein.
Höanalysen: 84% TS
Värden per kg TS:
smb rp= 38 g/kg
Energi= 9,7 MJ/kg

Nu till frågan. Det känns inte så bra att ge så mycket soja, så jag kompletterar med luzern (0,5 kg). Men sojan blir hög ändå, 0,75 kg om dan = 1,5 l (!!!) :(
Bör man ge så mycket soja? Om jag täcker behovet med bara luzern blir ju hinkarna gigantiska och dessutom kostar det skortan.
Mitt "öga" när jag öser upp fodret vill inte ge så mycket soja, men för att täcka proteinet måste jag ju det... :crazy:

Kan hästen verkligen ta upp allt proteinet när det kommer i en så koncentrerad form som soja, när så stor del av totalproteinet kommer från sojan?
Eller bör man gå upp i kvot lite extra för att täcka det som eventuellt inte hinner tas upp? = ännu mer soja... :crazy:

Senast ändrad:
Sv: Protein i foderstat - resonerar jag rimligt?

Ge oss lite mer uppgifter om hästen. Vikt, ras, arbete? En riktlinje är att inte ge mer än 100 gr soja/100 kg häst.

Jo, hon väger ungefär 600 kg, så det ligger i överkant även där. Arbetar i princip alla dagar i veckan, hon har enligt tabellerna ett MJ behov på ca 84 men behöver uppåt 90 för att se bra ut, samma sak med proteinet, hon behöver en kvot på 7 för att se bra ut... :crazy:

Hon får 8 kg hö om dagen av ovanstående hö, vilket ger 65 MJ och 255 g smbrp. Dessutom petar hon i sig en del halm, ca 12 MJ.
0,25 kg korn ger 2,7 MJ, 18,3 smbrp. 0,5 kg luzern ger 5 MJ, 80 smbrp. Soja ger 7MJ 292 smbrp.

Då hamnar vi på 91,7 MJ, 646 smbrp. Kvot = 7.
Ska jag prova att sänka kvoten till 6? Tidigare har hon fallit ur då, och då fodrade jag med ett bättre hö än nu... Eller ska jag höja den ifall hon inte tar upp proteinet då det kommer så koncentrerat? Eller kan jag helt enkelt ha denna foderstat?
Men samtidigt blir det ju en del soja...

Jo, just ja, hennes träck blir märklig, lite torr och sönderfallande av luzern i stora mängder. Därav bara 0,5kg.

du får max ge 100 g soja per 100 kg häst..

vilken sorts lusern är det du ger hästen? hack eller pelleterad? om inte annat kan du kanske ge en del hack och en del pelleterad som uppblött blandas med en del soja..

jag tror att hästens träck är mycket bra, det ska vara bollar som faller sönder lätt.. så ge lusern du..

Hmm.. Sönderfallande bollar är väl ok, men inte att de redan är sönderfallna. Alltså, det blir inte ens ordentliga bollar.
Jag ger pelleterad luzern. Hack tar ju upp ännu mer volym, men kanske är bättre. Jag har använt hack och har inte märkt någon skillnad.
Luzernen blöts och blandas med sojan.

okai.. hur länge har du använt lusernen och blir det trasig träck direkt? det blir aldrig bättre?

Varför inte ge ett foder med hög halt protein istället för så mycket soja? Hippo Alfa är billigt. Jag har råd att ge min häst 3 kg om dagen på min lilla csn-inkomst :D Sedan har du ju krafft pluss grön som även det innehåller en hel protein, men det är lite dyrare också. Lusern är bra, men det innehåller inte tillräckligt med protein i alla fall.

Har använt luzern i över ett år och det blir inte bättre, förens man minskar givan.

Hippo alfa? Var köper man det? Och vad innehåller det? Låter som att det innehåller luzern på namnet. Har också csn inkomst... :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 528
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
546
Senast: Elo
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 583
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 237
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka