TeamLundVer

Trådstartare
Efter att vår hund hoppat över staketet (typiskt grönt "hundstaket") och blivit påkörd så har vi fått påskynda projektet byte av staket.

Tanken är att vi ska ha plank runt hela trädgården (drygt 160-180cm högt) dock bor vi vid en korsning och där får det inte vara högre än 90cm (10m åt vart håll) vilket vår hund klarar av att hoppa över alldeles galant. Staketet som står där nu är drygt 110cm högt.

Så, är det någon som har idéer på vad vi kan sätta ovanpå det låga planket så att vår hund dels inte kan komma ut men att vi samtidigt inte skymmer sikten i korsningen?

Sv: Plank

Vanligt nätstängsel a la Gunnebo?
De är ju robusta.

Att bygga staket och spaljéer av armeringsjärn/nät har ju blivit rätt populärt. Det kanske vore något på den övre delen av staketet ovanför planket, det skymmer ju inte sikten särskilt mycket. Googla på spaljé armeringsnät så finns det lite bilder.

I vanliga fall gäller det att en spaljé eller ett staket får vara hur hög man vill, iaf i min kommun. Som spaljé/staket räknas det när mindre än hälften är täckt. Min farbror var i tvist om grannens plank som var för högt, då tog grannen bort varannan bräda och då var det inget plank längre och då var höjden ok. Hur det fungerar när det gäller siktmässigt vet jag inte.

Man kan sätta inåtvikt nät ovanpå det andra staketet. Typ så det ser ut som staket som finns på fånganstalter, fast istället för taggtråd överst är det en bit nät som inte håller för hundens tyngd. Om hunden hoppar så stoppar det hoppet och om den försöker klättra så viker det sig neråt så den kommer inte över. Kompisar till mig har små hundar och har satt hönsnät, större hund så får det vara lite kraftigare nät.

Liknande trådar

Övr. Hund Ok.. först sk ajga ju bestämma hundras men vi måste byta staket och på ena sidan av huset har vi en rätt rejält trafikerad väg. I...
Svar
12
· Visningar
4 222
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Att bli påflugen av en annan hund... Så jävla typiskt när man lagt ner år på att få Focus att sluta hata andra hanar. Det började med...
2
Svar
31
· Visningar
2 841
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar